• like

    Abort mot min vilja eller behålla mot hans?

    Jag är en tjej på 17 år. Jag och min sambo blev spontant gravida i november 2014 men fick missfall i mars. Vi var helt förkrossade. Speciellt jag. Eftersom allt var klart, alla grejer var inköpta och vi hade en stark plan på hur allt skulle bli kom vi överens om att inte skaffa preventivmedel de första vi gjorde. Månaderna gick och jag blev inte gravid så vi bestämde oss för att börja skydda oss igen. Inte för att vi inte ville ha barn utan för att vi visste om att det egentligen är bättre att vänta. När vi åkte till ungdomshälsan för att sätta in en spiral så fick vi reda på att jag var gravid igen. Jag blev såklart jätteglad men min sambo vill nu helt klart göra abort. Han känner att vi äntligen började "få iodning" på livet och att det här kom väldigt opassande. Jag därimot tror inte att jag kan göra abort, även om jag skulle vilja. Jag skulle må så fruktansvärt dåligt och förmodligen ångra mig i resten av mitt liv.Men jag vill ju heller inte tvinga honom att bli pappa i tidig ålder.

    Så nu är frågan, vad är värst: Abort mot min vilja eller behålla barnet mot hans?

  • Svar på tråden Abort mot min vilja eller behålla mot hans?
  • Mijjan

    Hur långt gången är du? Ge det lite tid och fatta inga förhastade beslut åt nåt håll skulle jag säga...

  • like
    Mijjan skrev 2015-07-07 21:49:48 följande:

    Hur långt gången är du? Ge det lite tid och fatta inga förhastade beslut åt nåt håll skulle jag säga...


    Jag går in i vecka 8 imorgon
  • Anonym (-)

    Sök på trådar på familjeliv. Sök på meningar som "jag ångrar min abort", osv.
    Gör ingenting du inte vill.

  • Ramborg

    Behåll, självklart. Ni har haft sex utan skydd, därmed förlorade han sin rätt att bestämma.

    Det är ditt beslut helt och hållet. Vill du behålla så gör det.


    42.
  • Anonym (Ditt val!)

    Din vilja måste gå före hans därför att det är din kropp som bär på barnet. Ni var helt överens om att inte använda preventivmedel, vilket han vet KAN leda till en graviditet. Han kan ju inte ångra sig nu när barnet redan blivit till! Visserligen var han dum som gick med på att ha sex utan preventivmedel om han inte var redo för ett barn, men det ska du absolut inte ha dåligt samvete över!

    Däremot borde du tänka igenom vad ditt beslut kan leda till. Det kan hända att du blir lämnad. Det kan hända att du får ta hand om barnet helt på egen hand. Dessutom måste du kunna garantera barnet trygghet: mat, kläder, tak över huvudet osv. Sådana saker är bra att förbereda sig på rent mentalt.

  • Anonym (Suss)

    Hej, min bror och hans tjej fick barn när de precis fyllt 18(gravid vid 17) och jag kan bara uppmuntra dig med att det inte är omöjligt, även om man är ung, ekonomin obefintlig etc. Allt löser sig på något sätt. Det finns så många som har åsikter, men det är ditt beslut, inte ens din pojkväns beslut, även om det självklart är viktigt att prata med varandra om situationen. Lyssna till ditt eget hjärta och inte massa folk här på FL, som ger olika råd och har olika åsikter. Önskar dig all lycka till!

  • Anonym (-)
    Ramborg skrev 2015-07-07 21:58:50 följande:

    Behåll, självklart. Ni har haft sex utan skydd, därmed förlorade han sin rätt att bestämma.

    Det är ditt beslut helt och hållet. Vill du behålla så gör det.


  • Anonym (-)
    Ramborg skrev 2015-07-07 21:58:50 följande:

    Behåll, självklart. Ni har haft sex utan skydd, därmed förlorade han sin rätt att bestämma.

    Det är ditt beslut helt och hållet. Vill du behålla så gör det.


    Min bror och hans tjej hade också sex utan skydd. Hon blev gravid och valde att döda hans barn.
    Borde inte även hennes rätt att bestämma, vara förbrukad efter beslutet att inte använda skydd?
  • AnnaZL
    Anonym (-) skrev 2015-07-07 22:10:32 följande:

    Min bror och hans tjej hade också sex utan skydd. Hon blev gravid och valde att döda hans barn.

    Borde inte även hennes rätt att bestämma, vara förbrukad efter beslutet att inte använda skydd?


    Jo, om han blev gravid skulle inte hon ha haft någon rätt att bestämma över hans kropp. Men nu var det hon som blev det. Om jag inte missminner mig finns det lagstiftning på det...
  • Nattnat98
    like skrev 2015-07-07 21:37:55 följande:

    Jag är en tjej på 17 år. Jag och min sambo blev spontant gravida i november 2014 men fick missfall i mars. Vi var helt förkrossade. Speciellt jag. Eftersom allt var klart, alla grejer var inköpta och vi hade en stark plan på hur allt skulle bli kom vi överens om att inte skaffa preventivmedel de första vi gjorde. Månaderna gick och jag blev inte gravid så vi bestämde oss för att börja skydda oss igen. Inte för att vi inte ville ha barn utan för att vi visste om att det egentligen är bättre att vänta. När vi åkte till ungdomshälsan för att sätta in en spiral så fick vi reda på att jag var gravid igen. Jag blev såklart jätteglad men min sambo vill nu helt klart göra abort. Han känner att vi äntligen började "få iodning" på livet och att det här kom väldigt opassande. Jag därimot tror inte att jag kan göra abort, även om jag skulle vilja. Jag skulle må så fruktansvärt dåligt och förmodligen ångra mig i resten av mitt liv.Men jag vill ju heller inte tvinga honom att bli pappa i tidig ålder.

    Så nu är frågan, vad är värst: Abort mot min vilja eller behålla barnet mot hans?


    Jag är en tjej på 17 år som är gravid i vecka 26 imorgon! Min kille (snart 18år) var helt emot detta och det enda han ville var självklart abort och jag frågade bara om tid för att bestämma mig men jag klarade tillslut inte av tanken på en abort och valde att behålla. Han insåg det inte riktigt tills den sista dagen för abort hade passerat,då förstod han att det var på riktigt! Vi använde skydd och detta var varken hans eller mitt fel,men eftersom detta barn växer i MIG så kände jag att det var mitt val även fast han är en stor del i det hela. Han är inte riktigt glad över denna situation och det är lite jobbigt då man vill vara glad tillsammans med sin partner,men vi älskar varandra minst lika mycket och han har funnits där för mig genom allt det här,till och med på besöken hos barnmorskan och följt med och valt barnvagn,saker som jag då inte bett honom att ens göra men saker som ändå betytt för mig. Om du känner att du vill behålla detta barn så bevisar det bara att din kille är en riktig skithög om han lämnar dig och sitt eget barn. Jag säger inte att det är lätt val att behålla,likaså att göra en abort inte är lätt men man klarar det,det går mycket bättre än vad jag någonsin föreställt mig och just nu längtar jag så himla mycket tills våran son är här,jag älskar honom redan så mycket!
    Tänk på att det här är ditt val och att det sen är du som får lida om du tar fel val för någon annans skull,tex om du gör en abort som du kanske absolut inte vill och sedan gör din pojkvän slut,då är det du och inte han som får leva med att må dåligt över det som hänt,nu menar jag inte att din kille kommer lämna dig men det var ett exempel! Var i exakt samma sits som du är i nu och jag kan erkänna att det idag känns ganska jobbigt att han ska bli pappa mot sin vilja men som sagt så får man ta tag i sina saker vilket han gjort och jag skulle nog må ännu mer dåligt i dagsläget med att veta att min son inte skulle varit i liv just nu. Är inte emot abort men tycker inte man ska göra det om man inte vill det själv! Lycka till med allting och välj det som känns bäst för dig!:)
  • Ramborg
    Anonym (-) skrev 2015-07-07 22:10:32 följande:

    Min bror och hans tjej hade också sex utan skydd. Hon blev gravid och valde att döda hans barn.

    Borde inte även hennes rätt att bestämma, vara förbrukad efter beslutet att inte använda skydd?


    Nej, en kvinna har två möjligheter att bestämma sig. Dels när hon bestämt att hon vill ha sex utan skydd, och dels när hon fått veta att hon är gravid.

    En man har bara ett tillfälle att bestämma.
    42.
  • like

    Uppdatering:

    Berättade idag att jag vill behålla barnet. Han sa att han inte tänker bli pappa, så om jag inte gör abort flyttar han ifrån mig... Vet inte vad jag ska göra. Det låter ju så självklart men det är så svårt..

  • Nattnat98
    like skrev 2015-07-10 03:10:12 följande:

    Uppdatering:

    Berättade idag att jag vill behålla barnet. Han sa att han inte tänker bli pappa, så om jag inte gör abort flyttar han ifrån mig... Vet inte vad jag ska göra. Det låter ju så självklart men det är så svårt..


    Säger bara såhär,vad är han för person att leva med om han på riktigt kommer flytta ifrån dig för ditt val. Tycker du ska behålla barnet om det är de du vill göra,precis som jag skrev i tidigare svar. Gör inte abort för hans skull,du kommer ångra det mer än att behålla det och inte ha honom kvar. Han kommer inte bara lämna dig på en sekund utan tillslut kommer det slå honom att det är på riktigt,och om det inte gör det så är han kallhjärtad då detta är hans ansvar också. Om han verkligen inte ville bli pappa så himla grovt så varför ens använda sin kuk tills man e redo,saker kan hända o de måste han väl fattat innan.
    Och jag kan lova dig att dagen han väl ser sitt barn så kommer ingenting annat betyda någonting för honom! Stå på dig oavsett hur svårt det kan vara,låt dig inte göra någonting för någon annans skull oavsett om du älskar personen.
  • AnnaZL
    like skrev 2015-07-10 03:10:12 följande:

    Uppdatering:

    Berättade idag att jag vill behålla barnet. Han sa att han inte tänker bli pappa, så om jag inte gör abort flyttar han ifrån mig... Vet inte vad jag ska göra. Det låter ju så självklart men det är så svårt..


    Tråkig och jobbig situation för dig, önskar dig allt gott!

    Men han blir pappa vare sig han bor med dig eller inte. En väldigt dålig pappa, men pappa kommer han att bli.

    På den positiva sidan är det mycket lättare att vara ensam förälder än att leva ihop med en motvillig person som inte vill ta sitt ansvar. Lättare att ta hand om 2 än 3, när den tredje är en bråkig, oansvarig vuxen.

    Eftersom ni inte är gifta får du ensam vårdnad. Se till att ta den så att du kan fatta alla beslut rörande barnet utan bråk. Ansök om vårdnadsbidrag via försäkringskassan så fort du kan så du inte missar mågra månader.

    Om du är osäker på ifall du ska behålla barnet, boka samtal så att du får ventilera med en opartisk person.

    Lycka till!!!
  • Anonym (u)

    något nytt? har han hunnit smälta och tänka om?

    om jag var du skulle jag fråga varför han gladde sig åt babyn ni miste, köpt saker och längtat till? men inte vill ha detta barn?

Svar på tråden Abort mot min vilja eller behålla mot hans?