• eemilialarsson

    ultraljud hjälp??

    Hej kan man göra ultraljud i v 12? eller måste man vänta tills v 17? Tacksam för svar Glad

  • Svar på tråden ultraljud hjälp??
  • Maramina

    Man kan göra ultraljud tidigare, tex vid kub. Eller så går man till en privat klinik och betalar för det. Bor du tex i Göteborgstrakten så kan man få göra tidig ultraljud på tex Barnmorskegruppen

  • Angdev

    Det beror på hur gammal du är. I vissa landsting görs KUB på gravida som är under 35. Kan även ske tidigare än v17 om man har tex blödningar.

  • eemilialarsson

    KUB?? förlåt men jag är enbart 18 unga år så har inte så mycket erfarenhet av detta haha..

  • zemer

    Normalt så gör man ett ultraljud i v.18-20.

    Sen kan man ibland få göra ett för att fastställa hur långt man har gått, om man tex har väldigt oregelbunden mens.

    Sen kan man välja att göra ett Kub test i typ v.12 och då ingår ultraljud, men kub test erbjuds oftast bara till dom över 30-35 år i dom flesta landsting.

    Men du kan alltid gå till en privat klinik och själv betala för ett ultraljud.

  • Färggrann
    eemilialarsson skrev 2015-07-07 22:38:06 följande:

    KUB?? förlåt men jag är enbart 18 unga år så har inte så mycket erfarenhet av detta haha..


    Du vet, utomhusspelet på sommaren. Eller kakan.

    Nej, det är ett UL (ultraljud) som görs för att kolla kromosomavvikelser.
  • eemilialarsson

    Tack vad snälla ni är som hjälper mig Glad men man ska ringa till MVC men ringer man vårdcentralen då eller hur får man tag på numret?

  • zemer

    Har du skrivit in dig på MVC? Annars ringer du dit, får en tid för hälsosamtal och inskrivning. Då kan du ställa alla frågor du har :)

  • eemilialarsson

    Nej har inte skrivit in mig, det jobbiga är att jag inte vet vart jag ska ringa...


    Nej ingen orsak direkt jag vill bara veta hur långt gången jag är Glad Jag har ju skrivit in första dagen på sista mensen på såna där appar på mobilen men vågar inte lita på dom till 100 % Glad

  • Klexane

    Du kan ju alltid dra en fuling och dra till gynanutwn och säga att du har blödningar och är orolig. Då får man tidigt ul.

  • eemilialarsson

    här där jag bor har vi bara vårdcentral och inget sjukhus. ringer man bara vårdcentralen eller ? och vad ska man säga?

  • nnnnnnnn

    Ring ungdomsmottagningen och säg precis hur det är!


    1) Du är gravid
    2) Du är ung
    3) Du vill komma och prata med en barnmorska

    Så ska du se att du får tid och när du är där så kan ni prata vidare om UL och liknande...

    Lycka till!

  • nnnnnnnn

    Och kan du inte åka till ungdomsmottagningen så RING och diskutera hur du går vidare med detta (googla efter närmsta ungd.mott. för telefonnummer)

Svar på tråden ultraljud hjälp??