• Anonym (Killen)

    Varför pappagrupp där bara män får skriva?

    Jag tycker det är fel väg att gå om man börjar ge grupper egna speciella rättigheter och avskilda sektioner. Ska inte alla ses som individer? 

    Därför tycker jag det är fel att det finns en avskild del bara för män att diskutera på. 

  • Svar på tråden Varför pappagrupp där bara män får skriva?
  • Soe

    Varför det? Man kanske är intresserad av att höra just mäns åsikter och inga andras.

  • Anonym (Killen)

    Nä jag är emot alla sådana uppdelningar. Såsom tjejdel på gym, speciella dagar bara för killar på ungdomsmottagningen, speciella pappagrupper osv. 

    Tycker det är emot jämställdhetsarbetet där alla ska vara individer oavsett könstillhörighet.

  • Soe

    Jag är också feminist men förnekar inte att det finns skillnader mellan könen och att det ibland kan vara befogat att göra uppdelningar. Tex på gym där det enbart handlar om fysik.

    Om man låtsas att män och kvinnor är exakt lika så kan man aldrig lösa de riktiga könsdiskriminerande problemen. För de bottnar i att det faktiskt finns olikheter, både fysiska och psykiska.

  • Anonym (Killen)
    Soe skrev 2015-07-08 11:00:18 följande:

    Jag är också feminist men förnekar inte att det finns skillnader mellan könen och att det ibland kan vara befogat att göra uppdelningar. Tex på gym där det enbart handlar om fysik.

    Om man låtsas att män och kvinnor är exakt lika så kan man aldrig lösa de riktiga könsdiskriminerande problemen. För de bottnar i att det faktiskt finns olikheter, både fysiska och psykiska.


    Men så länge du gör uppdelningar så kommer du aldrig nå en jämställdhet heller. Ett uppdelat samhälle är inte jämställdt. 
  • Rutgers
    Anonym (Killen) skrev 2015-07-08 11:18:32 följande:
    Men så länge du gör uppdelningar så kommer du aldrig nå en jämställdhet heller. Ett uppdelat samhälle är inte jämställdt. 
    Så du tycker att man skall ta bort herr/dam inom tävlingar också? Himla roligt OS blir med 98% killar.

  • Anonym (Killen)
    Rutgers skrev 2015-07-08 11:23:11 följande:
    Så du tycker att man skall ta bort herr/dam inom tävlingar också? Himla roligt OS blir med 98% killar.
    Nä men den uppdelningen är annorlunda. 

    Jag syftar på uppdelningar gjorda i något feministiskt syfte och som inte är omöjliga att klara sig utan. 

    Tjejgym har man ju enbart för att tjejer är rädda att killarna tittar på dem. = Lär killar att inte titta på tjejer då. 

    Speciella dagar på ungdomsmottagningen för pojkar = Lär pojkarna att det inte är farligt att gå dit och skaffa mod till det. 

    Pappagrupp = Inget konstigt händer om den inte fanns. 

    osv. Alla dessa saker är fullt möjliga att göra men ändå väljer man att skapa sådana grupperingar som bara är onödiga. 

    Idrott och fysisk uppdelning kan du ju inte göra så mycket åt och därför måste den bli kvar. Inom idrott delas även folk upp inom samma kön i viktklasser, prestationsklasser osv t.ex. 
  • Anonym (Killen)

    Det jag menar är att man daltar med människor. När grundproblemet är något annat. Om pojkar inte vågar gå till ungdomsmottagningen så är grundproblemet där. Inte att man ska skapa  "nä men kom hit vi tar bort tjejerna dag" så slipper ni konfrontera er rädsla. 

    Så blir vi inte bättre människor. Nä lös grundproblemet varför pojkarna är rädda. 

  • Anonym (bra)
    Anonym (Killen) skrev 2015-07-08 11:31:46 följande:
    Nä men den uppdelningen är annorlunda. 

    Jag syftar på uppdelningar gjorda i något feministiskt syfte och som inte är omöjliga att klara sig utan. 

    Tjejgym har man ju enbart för att tjejer är rädda att killarna tittar på dem. = Lär killar att inte titta på tjejer då. 

    Speciella dagar på ungdomsmottagningen för pojkar = Lär pojkarna att det inte är farligt att gå dit och skaffa mod till det. 

    Pappagrupp = Inget konstigt händer om den inte fanns. 

    osv. Alla dessa saker är fullt möjliga att göra men ändå väljer man att skapa sådana grupperingar som bara är onödiga. 

    Idrott och fysisk uppdelning kan du ju inte göra så mycket åt och därför måste den bli kvar. Inom idrott delas även folk upp inom samma kön i viktklasser, prestationsklasser osv t.ex. 

    Ööhh män tittar på potentiella knull, det kommer man inte ifrån.


    Speciella dagar för pojkar? 
    Inte hört talas om, kan du länka?


    Pappagrupp är trevligt då man kan diskutera sina barn utan inblandning av hormoner eller annat gulligullskitsnack.


     

  • Anonym (Killen)
    Anonym (bra) skrev 2015-07-08 11:40:30 följande:

    Ööhh män tittar på potentiella knull, det kommer man inte ifrån.


    Speciella dagar för pojkar? 
    Inte hört talas om, kan du länka?


    Pappagrupp är trevligt då man kan diskutera sina barn utan inblandning av hormoner eller annat gulligullskitsnack.


     


    Googlade på första bästa. 

    De flesta ungdomsmottagningar har något liknande.

    Simrishamn: För killar: Torsdagar kl 15-18.30. 

    Killmottagningen kommer hålla  stängt v. 28,29,30 och 31 öppnar 3augusti 2015

    (Ja nu är det semester så deras speciella killmottagning har stängt. Men i övrigt så har de en speciell killmottagning i Västerås t.ex. )

    Åkersberga:
    Drop-in för killar och Kill-mottagning sista tisd i varje mån:

    osv osv

  • Soe

    Men vad är d som är så fel med att pappor kanske vill dela lite familje/bebissnack med varandra. Som pappa har man ju förmodligen en helt annan upplevelse än den man får som kvinna med graviditer, förlossning, amning, hormonrubbningar och allt vad det är. Kom inte o säg att bebisprocessen ser likadan ut för kvinnor och män.

Svar på tråden Varför pappagrupp där bara män får skriva?