• Charlie86

    Missfall?? helt galet att vänta 10v till på UL!!??

    Känner mig irriterad och avvisad av vården!!.Arrogansen då jag ringer MVC för att förklara min oro. Då blir jag nästan dumförklarad. "du förstår väl att vi inte kan kolla alla som har på känn att något kanske inte står rätt till, rutinkontroll sker i v20"

     Alla gravida känner väl mer eller mindre oro för att få missfall då man plussat. Men OM man nu är så orolig så tycker jag att man ska få hjälp!
    Jag är i v9 (8+1) jag har inte haft blödningar eller nå större besvär. Men klart jag känner oro ändå. 

    Det känns ju helt jävla GALET att jag måste vänta tills v20 för att få göra UL för o se om något lever?
    Tänk om jag fått missfall redan nu? Vad händer om fostret inte kommer ut med en blödning? Jag kan ju bli jättesjuk. Och OM fostret inte lever så har jag och min sambo slösat bort 10-11 v för att vården inte vill göra tidiga UL.

    Jag är så irriterad och upprörd. 

    Hur har ni gjort med jobbet? För där måste jag säga ganska omgående känns det som. Det känns ju dumt att säga, och så sen i v 20 är det inget.

       Hur har ni gjort ??

  • Svar på tråden Missfall?? helt galet att vänta 10v till på UL!!??
  • Sira

    Boka ett vul på en privat klinik - problemet löst. Klart att mvc inte kan göra vul på alla som är oroliga, för som du själv säger är nog de flesta mer eller mindre oroliga att något går fel. De har ju ett ansvar att prioritera vad skattepengarna ska användas till.

  • Sira

    Och för att svara på frågan också: Eftersom jag inte var berättigad något vul via den offentliga vården denna graviditeten gjorde jag ett privat i v 9. Därefter berättade jag för min chef för att underlätta planeringen av mina arbetsuppgifter. Det kostade 1200 och det var värt varenda krona för att kunna släppa mycket av oron.

  • Charlie86

    det handlar inte om pengar. där tänker jag nog samma som du. att de är värt det.
    det finns bara en klinik här där jag bor som gör UL privat. ska vända mig dit. blir knäpp av att gå o vänta och försöka känna efter.

    jag kan ju tycka att via sjukhus där man får göra gratis UL kan dom ju även ha avgiftsbelagda UL. tex vid sånahära tillfällen. betala en mindre summa så får man bort dom som vill "okynneskolla"

    jag trodde inte det skulle vara såhär bökigt att gå runt o va på smällen :)) haha

  • viseversa

    Du får väl betala ett eget ul privat. Jag håller med dom faktiskt, det är en kostnad att göra ul och skulle man göra på alla nojjiga mammor skulle detalj en hel del pengar. Betala SJÄLV så är problemet löst.

  • annasv1980

    Jag sprang hos vanliga gynekologer i tid och otid pga blödningar och andra komplikationer i tidig graviditet. Det får man betala själv men man kommer snabbt upp i frikort. När jag sen tillhörde MVC:n och fick komplikationer efter moderkaksprovet hjälpte de såklart till med att jag VUL och det samma dag. Tycker du tar i lite för mycket. Jag bor i Sthlm och här är man ju priviligierad med att det finns så många mottagningar att välja på. Finns alltid tid någonstans. Lycka till!

  • Erizajo

    Men jag fattar inte varför de ska ge dig ett ultraljud bara för att du är paranoid??? Självklart inte, hur ska du klara att ha barn om du är så orolig fast det inte ens finns någon anledning undrar jag...

  • Fiiaaa

    Att du skulle gå ända till v 20 utan att kroppen skulle märka att fostret dött och stöta ifrån sig det är högst osannolikt. Och kom ihåg att även om du gör ett ul nu så är det en ögonblicksbild. Det finns tyvärr inga garantier när det gäller graviditeter. I min första graviditet gjorde jag ett ul i v 9 som såg hur bra ut som helst. I v 10 fick jag missfall. Nästa graviditet gjorde jag ett ul i v 12, såg också toppen ut. I v 20 på rutinultraljudet upptäcktes dock så allvarliga fostermissbildningar så vi var tvungna att avbryta graviditeten. Nu är jag gravid igen och mycket väl medveten om att det inte finns några garantier. Kub i v 14 såg bra ut, nu är jag i v 18 och snart är det dags för RUL. Bara att ta det lugnt, avvakta och hoppas på det bästa! Skulle ändå om jag vore du försöka boka in något privat runt v 13 när missfallsrisken sjunker. Lycka till!

  • siamgaro

    Men för fan, så kan de ju inte göra!
    Jag själv vaknade med en megablödning i v9 och ringde barnmorskan och sa att hon nog borde ta bort min inskrivning då jag fått missfall, dock fanns inga klumpar i blodet berättade jag. Hon hänvisade mig direkt till gyn då hon trodde att fostret kanske inte kunde stötas ut, jag fick åka in på kontroll samma dag. Visade sig att jag hade en tvillinggraviditet och den ena ville sig inte men på den andra tickade hjärtat fint. Är idag i v30 med en liten flicka som växer och sparkar som bara den.
    Tycker du har all rätt i världen att få åka in pga oro, man mår bättre då och man känner att man har mer kontroll liksom.

  • annasv1980
    siamgaro skrev 2015-07-10 23:31:02 följande:

    Men för fan, så kan de ju inte göra!

    Jag själv vaknade med en megablödning i v9 och ringde barnmorskan och sa att hon nog borde ta bort min inskrivning då jag fått missfall, dock fanns inga klumpar i blodet berättade jag. Hon hänvisade mig direkt till gyn då hon trodde att fostret kanske inte kunde stötas ut, jag fick åka in på kontroll samma dag. Visade sig att jag hade en tvillinggraviditet och den ena ville sig inte men på den andra tickade hjärtat fint. Är idag i v30 med en liten flicka som växer och sparkar som bara den.

    Tycker du har all rätt i världen att få åka in pga oro, man mår bättre då och man känner att man har mer kontroll liksom.


    TS har inte haft några besvär alls om du läser ordentligt. Är man orolig går man till en vanlig gynekolog och betalar för sitt VUL. En MVC skulle inte ha gett henne det ändå för det måste vara medicinskt motiverat. UL utsätter fostret för strålning. Hela graviditeten är förenad med oro och om hon är så neurotisk redan nu bådar det inte gott. Sen väntar en livstid av annan oro när barnet väl är fött.
Svar på tråden Missfall?? helt galet att vänta 10v till på UL!!??