• Elit

    Stämmer de flesta Stereotyper?

    "Stereotype accuracy is one of the largest and most replicable effects in all of social psychology. The fact that this is true has had almost no effect on the frequency with which social scientists claim, assume, or imply that stereotypes are inaccurate." konstaterar en av världens främsta forskare på Stereotyper, Lee Jussim.

    Men låt oss börja från början. Det verkar finnas en missuppfattning som gör gällande att om könsstereotypa uppfattningar ligger i linje med faktiskt observerade könsskillnader så är de det stereotypen som på något sätt har orsakat denna skillnad. Den vetenskapligt skolade inser givetvis att kausaliteten kan gå åt andra hållet, att stereotyperna i stället reflekterar faktiska skillnaderna. I linje med detta finns det en enorm forskningslitteratur som visar att människor är goda intuitiva statistiker vilket hjälper dem skapa konceptuella kategorier som speglar den verkliga distributionen i populationen ganska väl. Ex. finns det en stereotyp uppfattning att basketspelare är längre än Jockeys. Detta betyder dock inte att det är stereotypen som gör att basketspelare blir längre och Jockeys kortare. Harvardprofessorn Steven Pinker konstaterar "Alice Eagly and Jussim and Eccles have shown that most of people's gender stereotypes are in fact pretty accurate. Indeed the error people make is in the direction of underpredicting sex differences." (1)

    Eftersom stereotyper definieras "A belief about the characteristics of a social group", vilket faktiskt ger en specifik prediktion, så är det enkelt att testa huruvida dessa stämmer eller inte. I en review från 2009 ("The Unbearable Accuracy of Stereotypes") gör man just detta och konstaterar följande:


    Ras: "most judgments were either accurate or near misses. Only a minority were more than 20% off... these results provide little support for the idea that stereotypes typically exaggerate real differences. Exaggeration occurred, but it occurred no more often than did underestimation."
    Kön: "Results are broadly consistent with those for ethnic and racial stereotypes. In most cases, at least a plurality of judgments was accurate, and accurate plus near miss judgments predominate in every study. Inaccuracy constituted a minority of results. Again, some results showed that people exaggerated real differences. There was, however, no support for the hypothesis that stereotypes generally lead people to exaggerate real differences. As with race, underestimations counterbalanced exaggerations."


    Vad är då orsaken till att stereotyper har så dåligt rykte även om många av dem stämmer? Författaren ger ett möjligt svarar på det i sin reveiw: "The tacit equation is, if stereotypes are associated with social wrongs, they must be factually wrong. However, the accuracy of stereotypes is an empirical question, not an ideological one. For those of us who care deeply about stereotypes, prejudice, and social harmony, getting to the truth of these collective cognitions should guide inquiry about them." (2)(3)

    Kontrasten mellan riktiga forskning och den ideologiskt drivna genus"vetenskapen" kunde knappast vara större. Ändå undrar de senare ofta varför deras prediktioner aldrig verkar slår in i verkligheten. För den som vill läsa mer om genusvetenskapen rekommenderas denna utmärkta text "Genusvetenskap ? vår tids Lysenkoism" (4). Och för en ytterligare sågning av Genus"vetenskapen" rekommenderas professor Bo Rothsteins svidande kritik i DN "Svenska genusforskare håller inte måttet" (6). För att ta några exempel så visade sig att i princip nästan inga av de artiklar som publicerats kring "Hotet från Stereotypen" nå upptill grundläggande vetenskaplighet. (5) En av sociologins förgrundsgestalter, Stephen Jay Gould, blev nyligen avslöjad med ideologiskt motiverat forskningsfusk, något han begick i sin iver att motbevisa stereotypen att svarta har mindre skallvolym (hjärna) än vita (7) etc.

    Det jag vill diskutera är om det finns någon grund för den här rädslan att erkänna att det finns skillnader mellan ex. könen och om det i så fall kan ursäkta (ex. genusvetenskapens) brist på vetenskaplighet i syfte att mörka det?

    1. http://edge.org/3rd_culture/debate05/debate05_index.html
    2. http://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/Jussim-et-al-unbearable-accuracy-of-stereotypes.pdf
    3. https://www.psychologytoday.com/blog/rabble-rouser/201408/stereotype-inaccuracy-belief-impervious-data
    4. https://traditionochfason.wordpress.com/2010/04/05/genusvetenskap-%E2%80%93-var-tids-lysenkoism/
    5. http://psycnet.apa.org/psycinfo/2012-00560-001/
    6. http://www.dn.se/debatt/svenska-genusforskare-haller-inte-mattet/
    7. http://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.1001071
  • Svar på tråden Stämmer de flesta Stereotyper?
  • Palestrina
    Elit skrev 2015-07-12 18:33:08 följande:
    Det jag vill diskutera är om det finns någon grund för den här rädslan att erkänna att det finns skillnader mellan ex. könen och om det i så fall kan ursäkta (ex. genusvetenskapens) brist på vetenskaplighet i syfte att mörka det?
    Jag tror att du får vara ännu tydligare med vad du egentligen vill diskutera för att få någon fart på debatten. Tyvärr verkar du inte veta särskilt mycket om genusvetenskap, så det är lite som att du slåss mot väderkvarnar här.
  • Elit
    Palestrina skrev 2015-07-15 13:15:57 följande:
    Jag tror att du får vara ännu tydligare med vad du egentligen vill diskutera för att få någon fart på debatten. Tyvärr verkar du inte veta särskilt mycket om genusvetenskap, så det är lite som att du slåss mot väderkvarnar här.
    Tror nog inte avsaknaden av debatt beror på otydlighet men visst... Tycker du själv det skulle vara ett problem om det visar sig att de flesta könsskillnader är korrekta? Visste du om att det var så?

    Så du menar att jag, och således indirekt Prof. Bo Rothstein, en av Sveriges främsta samhällsvetare, inte vet särskilt mycket om genusvetenskap? Och i ärlighetens namn, har vi haft en enda faktadiskussion där jag inte haft rätt ännu?
  • Anonym (*)
    Elit skrev 2015-07-16 19:29:55 följande:

    Tror nog inte avsaknaden av debatt beror på otydlighet men visst... Tycker du själv det skulle vara ett problem om det visar sig att de flesta könsskillnader är korrekta? Visste du om att det var så?

    Så du menar att jag, och således indirekt Prof. Bo Rothstein, en av Sveriges främsta samhällsvetare, inte vet särskilt mycket om genusvetenskap? Och i ärlighetens namn, har vi haft en enda faktadiskussion där jag inte haft rätt ännu?


    Jag blir nyfiken på definitionen av begreppet könsstereotyp. Det är ju rätt avgörande för diskussionen. Att det finns könsskillnader är knappast kontroversiellt, men inte heller att det finns könsbeteenden som är kulturellt betingade.
  • Elit
    Anonym (*) skrev 2015-07-16 22:28:09 följande:
    Jag blir nyfiken på definitionen av begreppet könsstereotyp. Det är ju rätt avgörande för diskussionen. Att det finns könsskillnader är knappast kontroversiellt, men inte heller att det finns könsbeteenden som är kulturellt betingade.
    Står i studien jag länkade till i TS.

    Får jag fråga dig vilka könsskillnader du anser vara kulturellt betingade? 

  • Anonym (*)
    Elit skrev 2015-07-17 19:05:53 följande:

    Står i studien jag länkade till i TS.

    Får jag fråga dig vilka könsskillnader du anser vara kulturellt betingade? 


    Nu läste du inte vad jag skrev. Könsskillnader är inte kulturellt betingade. Könsbeteenden kan däremot vara det liksom uppfattningar om könsbeteenden.
  • Elit
    Anonym (*) skrev 2015-07-17 19:28:22 följande:
    Nu läste du inte vad jag skrev. Könsskillnader är inte kulturellt betingade. Könsbeteenden kan däremot vara det liksom uppfattningar om könsbeteenden.
    Ja, vilka könsskillnader (i beteende) anser du vara kulturellt betingade? (Kommer inte hinna svara mer ikväll dock.)
  • Konservativ

    Min stereotyp mot Bo Rothstein är att han tänker för ytligt. 

    Men visst har du rätt. Kön är inte en social konstruktion, det är en verklighet. Tror dock inte att du får så mycket medhåll vare sig på familjeliv eller i Sverige i övrigt, ett land som styrs av extremisterna på SR och SVT. 

    Det finns heller inget som säger att du någonson  får rätt. Genustramsarna har makten på universsiteten och de kommer inte att släppa ifrån sig den frivilligt. Feministdravlet kommer att härska i Sverige ytterligare flera hundar år.

  • Anonym (*)
    Elit skrev 2015-07-17 19:50:43 följande:

    Ja, vilka könsskillnader (i beteende) anser du vara kulturellt betingade? (Kommer inte hinna svara mer ikväll dock.)


    Det finns gott om exempel på förväntningar/uppfattningar genom historien om kvinnor respektive mäns intressesfärer, aktiviteter, klädsel etc. som inte har grund i biologiska skillnader.

    Jag är så gammal att jag tillhör de kvinnor som, som barn, ansågs något suspekt för att jag ville spela fotboll. Fanns inte ens tjejfotboll där jag växte upp även om "alla" killar spelade. Jag hade turligt nog en driftig pappa som såg till att jag fick spela. Idag när fotboll är andra eller tredje största tjejidrott så är det nästan skrattretande....och ändå inte särskilt länge sedan. Har varit aktiv i idrottsrörelsen som aktiv och som tränare större delen av mitt liv. Har idag barn som bryter könsnormen idrottsligt. Tro mig. Kulturellt betingade stereotyper finns.

    Fast med tanke på hur definitionen av stereotyp görs i studien du hänvisar till så är resultatet inte heller konstigt. En stereotyp enligt den definitionen är:

    Att lärare har lärarutbildning.

    Att kvinnor menstruerar.

    Att skåningar har bakre, skorrande tungrots-r.

    Att afrikaner är mörkhyade etc.

    Intressant i studien du hänvisar till är att man poängterar att man inte tittar på orsaken till stereotyper, utan enbart huruvida den kan sägas vara korrekt eller inte. Man intresserar sig alltså inte för huruvida den är biologiskt eller kulturellt betingad.

    Läste dessutom enbart som hastigast och undrar hur man i studien mäter stereotyper som är värderingar? Vid sekelskiftet var den allmänna uppfattningen/stereotypen som förmedlades i historieskrivning att hunnerna var ett vederstyggligt fult folk och att mongolerna var ett tappert ryttarfolk. Hur mäter man dessa egenskaper vetenskapligt objektivt och korrekt?
  • Elit
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-17 19:57:22 följande:

    Nej, ingen stereotyp stämmer.


    Har du lust att utveckla det du skrev en aning? Det är nämligen ganska svårt att få ihop det du skriver med resultaten från 30 års forskning på området nämligen: "Stereotype accuracy is one of the largest and most replicable effects in all of social psychology"
Svar på tråden Stämmer de flesta Stereotyper?