• Anonym (Har alltid undrat)

    Varför har tjejer lättare att hitta någon att ha sex med än killar?

    Det påstås i alla fall jämt här på forumet.

    Någon som kan förklara vad det i så fall beror på?

  • Svar på tråden Varför har tjejer lättare att hitta någon att ha sex med än killar?
  • Anonym (88)

    Det finns en myt om att kvinnor har så himla lätt att få ligga. Om att det bara är för oss att gå ut på stan och så kommer möjligheterna att hagla över oss.


    Det som för en man kanske framstår som ett regn av möjligheter framstår för många kvinnor snarare som ett anfall. Det som många anser vara harmlöst och kanske till och med smickrande raggande är inte sällan snarare trakasserier. Att bli närmad som ett objekt av en person, att inte bli sedd för den en är utan bara som en kropp som ska användas för njutning, att bli tagen på emot sin vilja och så vidare är inte ?möjligheter till sex? utan snarare ofredande.


    Kvinnor i allmänhet kan inte välja och vraka bland män. Bara för att män oftare uttrycker att de vill ha sex med kvinnor betyder inte det att kvinnor har fler möjligheter till sex på sina egna villkor. De flesta män skulle troligen också kunna ha mycket sex om de hade sex med människor de egentligen inte ville ha sex med. Men eftersom det är trevligt att känna lust till den en har sex med så har människor i regel inte sex på de premisserna. Sex är liksom inte ett binärt värde, något en gör eller inte gör, som att uppfylla ett behov, utan något som kan vara mer eller mindre tillfredsställande och ibland till och med riktigt vidrigt. Om valet står mellan dåligt sex och inget sex alls så väljer i alla fall jag inget sex, så viktigt är det inte för mig.


    Att män oftare uttrycker en vilja till sex är alltså inte ett privilegium för kvinnor snarare är det ytterligare ett sätt att förtrycka. Genom att det är mannen som uttrycker viljan till sex så sker sexet ofta på mannens villkor, om det väl kommer till skott. Kvinnor får sällan en chans att formulera sin egen sexualitet utan har bara att tacka ja eller nej till vad nu mannen kan tänkas hitta på. Makten att ta initiativ och så vidare ligger hos mannen. Detta leder också till att sex ofta helt enkelt är sämre för kvinnor, eftersom det inte är kvinnors behov och preferenser som står i fokus.


    Som kvinna kan en också ha problem med att få ligga, det vill säga med att få ligga med personer en är attraherad av och på bra premisser.


    Sedan tycker jag att den här idén om att det vore en bra grej om kvinnor låg med män som trakasserat dem är ganska konstig. Jag skulle såklart inte ligga med en man som tagit mig på röven, eftersom han då redan från första början visat hur lite min personliga integritet, och troligen också ett eventuellt nej, betyder för honom. Samma sak gäller för män som närmar sig mig som om jag vore ett objekt och inte en människa, alltså försöker ?köpa? mig med alkoholhaltiga drycker, sysslar med något jävla spel och så vidare. För mig att inte besvara sådana mäns inviter en fråga om självbevarelsedrift. Jag tror helt enkelt inte att sådana män kommer behandla mig med respekt.


    Med detta menar jag inte att säga att kvinnor som gör det får skylla sig själv eller liknande, en ska såklart alltid kunna förvänta sig att bli respekterad. Däremot tycker jag att det är konstigt att vissa verkar tycka att kvinnor är typ otacksamma och kräsna för att de inte går hem med varenda man som visar intresse för dem, samtidigt som det finns en utbredd moral om att kvinnor ska akta sig för män och att det är kvinnors fel om de bli våldtagna.


    Det kvinnliga sexualiteten är ingen maktfaktor, utan den är extremt kringskuren av samhälleliga normer som säger åt oss hur vi ska vara. En kvinna som använder sin sexualitet på fel sätt kan räkna med omfattande bannor från samhällets sida, inte sällan fysiska straff eller till och med döden. Att det finns människor som tycker att detta är obetydligt eftersom kvinna får fler chanser att ligga, det vill säga oftare blir objektifierade och trakasserade, saknar verkligen perspektiv på vad det innebär att vara kvinna.

  • Anonym (Har alltid undrat)

    Okej, jag förstår att du tog upp hela baksidan på myntet i det långa inlägget, så att säga.

    Själv vet jag inte hur det ligger till.

    Men kan ta ett exempel. En tjejkompis skrev på Bodycontact att hon ville ligga med en kille. Hon fick 500 svar någonting, de flesta var naturligtvis inga hon ville ha, men trots detta hittade hon några enstaka bra killar som hon hade skitbra sex med. En av dem är hon nästan tillsammans med dessutom.

    Så, ja, vad skall man säga? Typ att baksidan i all ära, men det tycks kanske ändå gå vägen för många kvinnor. För män vet jag ej, men tvivlar på att det är busenkelt.

  • Anonym (Har alltid undrat)

    Och 88:an, vad tror du vore lösningen, rent filosofiskt eller rentav praktiskt, på de dåliga saker du talar om?

  • In trouble

    Det är väldigt enkelt. Det finns otroligt många fler villiga killar än tjejer.

  • Anonym (Har alltid undrat)
    In trouble skrev 2015-07-13 12:42:42 följande:

    Det är väldigt enkelt. Det finns otroligt många fler villiga killar än tjejer.


    Varför tror du det? Skulle inte tjejer vara intresserade av sex, menar du?
  • In trouble
    Anonym (Har alltid undrat) skrev 2015-07-13 12:44:53 följande:

    Varför tror du det? Skulle inte tjejer vara intresserade av sex, menar du?


    Inte i samma utsträckning. Killar har nog betydligt lättare att ha sex bara för sexets skull.
  • M r a u

    Skriver under på det 88:an skriver.

    Män har lika lätt att hitta någon för sex om de inkluderar andra män, och de kommer inte äcklas mer än vad kvinnor gör av män de känner sig närmast våldtagna av.

  • Anonym (Har alltid undrat)
    In trouble skrev 2015-07-13 12:48:00 följande:

    Inte i samma utsträckning. Killar har nog betydligt lättare att ha sex bara för sexets skull.


    Det tror inte jag. Jag tror det har med könsroller att göra.

    Killar SKALL inte kunna säga nej till sex, kvinnor skall "hålla på sig". Utifrån könsrollerna.
  • Anonym (Har alltid undrat)
    M r a u skrev 2015-07-13 12:51:28 följande:

    Skriver under på det 88:an skriver.

    Män har lika lätt att hitta någon för sex om de inkluderar andra män, och de kommer inte äcklas mer än vad kvinnor gör av män de känner sig närmast våldtagna av.


    Vad menar du? Du menar att man kan bortse ifrån den sexuella läggningen hos människor?
  • M r a u
    Anonym (Har alltid undrat) skrev 2015-07-13 12:54:08 följande:

    Vad menar du? Du menar att man kan bortse ifrån den sexuella läggningen hos människor?


    Det är ju det man gör när man påstår att kvinnor kan välja och vraka. De flesta män ingår inte i vår sexualitet.
Svar på tråden Varför har tjejer lättare att hitta någon att ha sex med än killar?