• SussieSue

    Hjälp, vägrar pottan!

    Jag har en son på tre år som vägrar att gå på pottan/toaletten. Jag vet att han känner när han måste utföra sina behov. Så fort jag tar av honom blöjan så skriker han att han vill ha en ny, så "nakentricket" fungerar inte. Har även försökt med "belöning" i form av klistermärken mm men inget biter. Vad ska jag göra!? Någon med bra tips?

  • Svar på tråden Hjälp, vägrar pottan!
  • isaochbel

    Vi har samma problem med vår 3- åriga son. Han vägrar toalett/potta men går ofta naken eller utan blöja under dagen och säger oftast till när han behöver blöja (visst händer det olyckor ibland). Har testat ALLA knep men inget fungerar. Vill så gärna få bort blöjan innan han börjar på förskola i september.

  • Judiths

    Jag hade samma problem med min snart 3-åring som precis blivit i princip blöjfri.

    Till slut sa jag ungefär "Det är dags att sluta med blöja nu. Man måste träna på att sitta på potta/toalett när man är van blöja. Du får sitta på pottan/toaletten först, kommer det inget kan du få blöja istället".

    Pottan stod framför tv:n och hon fick se tv, läsa bok , lägga pussel eller ha iPaden så länge hon satt på pottan. Mycket uppmuntran för att hon provade sitta även om inget kom. "Toppen att du provar!" "Man måste ju träna!"

    Efter ca en vecka kom det helt plötsligt kiss i pottan till allas stora förtjusning. Under ca 2 veckor funkade det sedan hyfsat hemma men hon fick be om blöja när vi var ute för då kom det inget även om hon försökte.

    Nu har det i ca en vecka fungerat bra när vi varit ute också, hon har kissat i gräset eller på offentlig toalett. Hon bajsar fortfarande i blöjan ibland men det går framåt även där.

  • Judiths

    Kan tillägga att hon varit torr på natten i över ett år och ofta kissat på toaletten på förskolan nu under våren. Vi har försökt lite förut men tänkt att vi ska vänta tills hon är redo och vill själv men till slut kändes det som att det var så uppenbart att hon var fysiskt redo och att hon nog faktiskt behövde en liten knuff i att vi bestämde att det var dags att sluta. Behöver ju inte vara samma för alla men för oss blev det bra.

  • Annelie 76

    Sonen hade torra nattblöjor och kissade med långa mellanrum på dagen (höll sig alltså mellan kissningarna) men ville inte kissa på potta/toa. Vi löste det med att muta med att spela på iPhone när han var klar på toa. Tog inte lång tid förrän vi kunde sluta med blöja.

  • Pillan 44

    Min son vägrade potta vid 3 år, försökte allt utan resultat. Tror inte han va mogen. Efter några månader utan tjat så ville han självmant prova pottan och blev nästan torr direkt bortsett från några "olyckor".

  • SussieSue

    Tack för era svar. Får väl vänta och se om han ändrar inställning till pottan. De har dock på förskolan påtalat att det kanske är dags att potträna. Tycker att sonen borde vilja då alla kompisarna är blöjfria och nästan alla barnen på hans avdelning. Håller tummarna att han själv inser vad skönt det skulle vara utan blöja.

  • tomsfru

    tycker ingen annan ska lägga sig i när ens barn ska pottränas, dock tycker nog jag att det är föräldern som bestämmer om blöja ska användas och inte barnet.

    håller på för fullt o kämpar med vår 2,5-åring just nu men jag skulle ju aldrig sätta på henne en blöja för att hon vill det... hon försöker ju att säga nu vill jag ha ny blöja, skriker o gråter till och med ibland om det, men jag säger blankt nej o hon ger sig rätt snabbt (inom nån minut om jag är lugn, annars kanske inom fem minuter max)

    barn har ju inga separationsfaser med sina blöjor direkt... det har för mig bara att göra med om de har kontrollen o känner när de behöver kissa eller bajsa. jag menar är det inte toppen när de säger till att de inte vill ha blöja, då vet man ju att dem känner när det är dags. det är ju bara att hålla ut o ha tålamod så förstår dem ju att det inte alls är läskigt utan skönt istället.

    lycka till o håll ut så vänder det snart! det tror iaf jagGlad

Svar på tråden Hjälp, vägrar pottan!