• k91

    Vad har jag för kliande utslag? (Bilder)

    Har under de senaste månaderna fått märkliga utslag som kliar. Det börjar med en liten prick som inte kliar jättemycket, utan jag kliar mer omedvetet, men direkt efter jag börjat klia uppstår en röd spridning som går över efter några minuter.

    Utslagen ändrar form och färg; allt från streck till stora runda ringar. Ibland med utbuktningar (liknande nässelutslag), ibland bara rödflammigt och ibland rött med pyttesmå röda prickar i mitten. De uppkommer överallt på kroppen men framförallt på händerna och magen, speciellt mellan pekfingret och tummen och ofta mitt på handen. Spelar ingen roll om det är på jobbet eller hemma (jobbar i livsmedelsbutik). Upplever dock att det kliar mer på jobbet.

    Dessa utslag påverkar mig inte speciellt mycket förutom att det är grymt irriterande att gå runt och klia sig hela tiden. Får minst tre olika utslag om dagen med olika former och storlekar.

    Vad kan detta vara? Är inte allergisk vad jag vet.

    Bilderna som är i tråden är utslag som har kommit under de senaste 24 timmarna. (Den på handen fick jag igår, gick ett streck tvärs över handen som buktade ut och kliade, dock hade utbuktnaden gått ner innan jag hann fota. Som sagt så försvinner utslagen inom loppet av 5 minuter för att sedan förflyttas till en annan del av kroppen). Vill även notera att jag ändrat kontrasten i bilderna för att det skall synas bättre.


    Utslagen börjar som på bilden ovan! (Innan jag börjar klia)

  • Svar på tråden Vad har jag för kliande utslag? (Bilder)
  • Fian88

    Är du torr i hyn? Kanske är torreksem? Skulle gå till Vc om jag var du. Kanske hjälper med en dos kortisonsalva.

  • Anonym (hobbydoktorn)

    Man kan utveckla både kontaktdermatit och dermografism, så tyvärr har din hud nog fått spader. Köp en 14-pack receptfritt antihistamin på apoteket så borde det lindra, men det är osäkert om du hittar grundorsaken så att känsligheten försvinner.
    får du hjälp av antihistamin så be att få utskrivet en storpacjk på recept så att du kan slå ner klådan när den blir för besvärlig.

    En läkare kommer förmodligen bara att säga att detta är kroniskt utan att utreda så vill man veta mer är det upp till en själv att föra dagbok över kost, tvättmedel, smink och annat som kan inverka och fundera över vad som gör känsligheten värre eller bättre.

    Jag hittade själv det jag inte tålde och fick det även bekräftat av vården men tyvärr var vården jag fick för mina eksem under 8 år hos tio olika läkare under all kritik. Det skrivs ut en massa krämer men tankeverksamhet och grundorsaksanalys saknas.

    Smycken med nickel, tatueringar med mindre nyttigt bläck och diverse annat kan medverka till att utlösa den här sortens reaktioner om man har anlag för dem, och om man inte förstår vad det är som retar och akn ta bort det så kan fler allergier/överkänsligheter uppstå. Alla mina allergier minskade i omfattning när jag tog bort ett par ämnen ur kosten så ibland finns det en orsak, ibland kan den vara extremt svårfångad.

    Läs mer här:

    www.akcsyd.se/kunskapsbank/urtikaria/dermografisk

  • k91

    Är inte gravid, torr i hyn kan jag vara då jag duschar väldigt ofta och dessutom tvättar händerna massor med tanke på att jag jobbar med sedlar och mynt.

    Tack hobbydoktorn! Kan stämma. Vet att jag varit känslig mot nickel förut, dessutom har jag en och en annan misslyckad tatuering. Gjorde en hemmatatuering på mig själv (på fyllan, dumt nog) i augusti och har ingen aning om vad som fanns i de färgerna. Så kan mycket väl vara det. Vet även att jag hade mycket blöjeksem som bebis så vet att jag har de tendenserna, trots att jag aldrig upplevt det i vuxen ålder förrän nu. Tack för hjälpen!

  • markstrom

    Hej! Fick du veta vad de var för nått? Jag får nämligen samma. Fasy dessa kommer fram på sodan om magen om jag har haft byxor som "gnuggat"mot huden. Dom ser ut som pricken du har på handleden.

  • Deceree1

    Hej. Jag tycker att du ska Gå till din vårdcentral och be om en remiss till hud, för en biopsi på utslagen. Har du nåt i ansiktet?

  • markstrom
    Deceree1 skrev 2017-08-10 18:45:06 följande:

    Hej. Jag tycker att du ska Gå till din vårdcentral och be om en remiss till hud, för en biopsi på utslagen. Har du nåt i ansiktet?


    Jag eller trådstartarn?? Dom försvinner efter någon dag. Usch nu blir jag rädd vad kan de vara då du tycker de?
  • markstrom
    Anonym (flower) skrev 2017-08-10 22:33:01 följande:

    Nässelutslag?


    Har mina aningar om de åxå. Blev kliad på ryggen här om dagen på ett ställe där kläderna legat och irriterat. Just byxlinningen typ. På kvällen hade jag små kvaddlar (nässelutslag) på de utsatta området. När byxlinningen också ligger och gnider kan ja efter en stund få 2-3 prickar som denne tjejen har på handleden
  • Deceree1
    markstrom skrev 2017-08-10 21:44:52 följande:

    Jag eller trådstartarn?? Dom försvinner efter någon dag. Usch nu blir jag rädd vad kan de vara då du tycker de?


    Jag tänkte nog närmast på trådstartaren men såg lite fel :) men iaf.. jag hade ringar på ryggen i ganska många år. Dom kliade. Ingen fattade va det var min läkare slog bort det med att det va nån allergi. Men till slut fick jag komma till hud som gjorde en biopsi och det visade sig att jag har något som heter "Subkutan kutan lupus euretothes" ungefär nåt sånt. Jag fick ett brev hem med detta och ingen förklarade. Jag fick googla. Internetsidor.se

    SCLE heter alltså den här hudsjukdomen. Nån slags bindvävssjukdom. Du har säkert inte det men tycker att du ska kolla iaf.

    Och TS oxå förstås
Svar på tråden Vad har jag för kliande utslag? (Bilder)