• m8r9a1­j2
    Äldre 15 Jul 13:05
    3662 visningar
    74 svar
    74
    3662

    Är DU feminist?

    Motivera svaret, tack.

  • Svar på tråden Är DU feminist?
  • Äldre 15 Jul 13:12
    #1

    Jag har för mig att vi haft den här tråden några ggr.

    Men svar nej, däremot är jag för jämställdhet, dvs att inte bara fokusera på områden där kvinnor har det sämre. Dessutom räknar jag inte jämställdhet i "lika utfall" utan i "lika möjligheter".

  • m8r9a1­j2
    Äldre 15 Jul 13:19
    #2

    Det är naturligtvis en myt att feminismen bara fokuserar på utfall i ett patriarkalt samhälle där kvinnor missgynnas (namnet till trots), möjligen syftar du på Feministiskt initiativ.

  • BCH52
    Äldre 15 Jul 13:56
    #3

    Jag är feminist för mina söners skull. För att de ska få förutsättning att leva det liv de vill utan att stoppas in i en förutbestämd snäv könsnorm om hur en man ska vara.

  • Äldre 15 Jul 14:03
    #4
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-15 13:19:27 följande:

    Det är naturligtvis en myt att feminismen bara fokuserar på utfall i ett patriarkalt samhälle där kvinnor missgynnas (namnet till trots), möjligen syftar du på Feministiskt initiativ.


    Jag skrev ju inte "bara". Eftersom feminismen är väldigt bred och företräds av en enorm massa personer, går det att hitta exempel på fall då man även funderat över manliga problem, bara man sitter en stund med google.

    Vi kan t.ex kolla wikipedias grundläggande förklaring:

    "Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter samt kvinnans likställighet med mannen"

    Dvs, på de områden där kvinnor har det värre ska det åtgärdas. Som sagt.

    Och "feministiskt initiativ"? Nuvarande regering kvoteringsförespråkar, dvs man är ute efter lika utfall.
  • m8r9a1­j2
    Äldre 15 Jul 14:28
    #5
    BCH52 skrev 2015-07-15 13:56:18 följande:

    Jag är feminist för mina söners skull. För att de ska få förutsättning att leva det liv de vill utan att stoppas in i en förutbestämd snäv könsnorm om hur en man ska vara.


    Hatten av för dig!
  • m8r9a1­j2
    Äldre 15 Jul 14:31
    #6
    kenneth768768 skrev 2015-07-15 14:03:28 följande:

    Jag skrev ju inte "bara". Eftersom feminismen är väldigt bred och företräds av en enorm massa personer, går det att hitta exempel på fall då man även funderat över manliga problem, bara man sitter en stund med google.

    Vi kan t.ex kolla wikipedias grundläggande förklaring:

    "Feminism är en samling rörelser och ideologier vars målsättning är kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter samt kvinnans likställighet med mannen"

    Dvs, på de områden där kvinnor har det värre ska det åtgärdas. Som sagt.

    Och "feministiskt initiativ"? Nuvarande regering kvoteringsförespråkar, dvs man är ute efter lika utfall.


    Nej, för att göra det bättre för kvinnor gör man det bättre för män som en del i lösningen.

    Tag t ex kvoterad föräldraförsäkring: Män får bättre kontakt med sina barn och kvinnor jobbar mera och får därför bättre pension. Win-win, således.
  • Äldre 16 Jul 00:51
    #7

    Jag är feminist av många anledningar. En är att det ju är helt sinnessjukt att gruppen män är extremt överrepresenterad i typ all brottsstatistik. Fram för 50/50 kvinnor/män i fängelserna!

    Och ja, jag menar allvar.

  • Loriya­na
    Äldre 16 Jul 01:05
    #8

    Ja jag är feminist.

  • m8r9a1­j2
    Äldre 16 Jul 03:11
    #9
    Loriyana skrev 2015-07-16 01:05:31 följande:

    Ja jag är feminist.


    Därför att...?
  • Loriya­na
    Äldre 16 Jul 11:41
    #10
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-16 03:11:48 följande:
    Därför att...?
    Här är några anledningar.Finns tusentals.

    26.jpg21.jpg15.jpg9.jpg8.jpg7.jpg3.jpg1.jpg
Svar på tråden Är DU feminist?