• varmlanningens

    Vilken hundras passar oss?

    Hej alla hundkunniga. 
    Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa hund igen. Vi har tidigare haft Jack Russell terrier men vill denna gång ha en annan ras. Vår situation ser ut som följer; vi bor i lägenhet i stan, jobbar skift, har ännu inga barn och flertalet av våra vänner har hund. 
    Vi kommer motionera vår hund 2-3 timmar per dag genom promenader och löpträning. Mentalträning kommer bestå av kurser och trixträning med klicker. Vi kommer även träna agility, tillsammans med en grupp jag tidigare tränat med, med mål att kunna börja tävla. Lydnad är likaså något som verkar roligt och som vi har önskemål att kunna träna och eventuellt tävla i. Rallylydnad och spårning körde vi med också med vår förre hund och har önskemål att kunna roa oss tillsammans med det denna gång också. Som ni märker vill vi ha en ras som gillar att träna tillsammans med oss och gärna ganska mycket. Dock är det önskvärt att hunden kan slappna av och nöja sig med "grund promenader" mellan varven. Vi vill gärna att hunden kan vara med oss så mycket det bara går och följa med oss på alla ställen en hund kan tänkas vara välkommen. 

    Egenskaper vi önskar i hunden är: 
    Stabilt lynne 
    Social med hundar/människor
    Positiv och arbetsvillig
    Av/på- knapp
    Stor personlighet

    Egenskaper vi inte önskar oss: 
    Vakt
    Jakt
    Skällig (då vi bor i lägenhet)
    Hetlevrad eller dominant (?) 

    Tacksam för alla tänkbara tips. 
    Mvh värmlännigarna

  • Svar på tråden Vilken hundras passar oss?
  • ett förslag bara

    Jag har ingen jättekoll på den typ av ras som ni är ute efter men kan tipsa er om collie raser, shetland sheep dog och barbet. Barbet har jag träffat många och tycker att det är en mycket trevlig ras, de gillar att vara aktiv men ändå ta det lugnt, snälla och väldigt kärleksfulla mot sin familj. Jag är själv sugen på en sådan. Har heller inte märkt av mycket vakt hos dem, men sen är ju vakt mycket en fostran sak med. De är även allergivänliga och fäller inget men de krävs att man trimmar dem. Jag rekommenderar att raka ner dem kort.
    Lycka till!

  • varmlanningens

    Tack för alla tips. Har läst och kollat genom samtliga förslag. Kul när man får tips på raser man aldig hört talas om. Vi tycker shelti verkar vara en intressat ras. Någon som vet om de har lätt till skall?

  • Losan
    varmlanningens skrev 2015-07-16 23:13:21 följande:

    Tack för alla tips. Har läst och kollat genom samtliga förslag. Kul när man får tips på raser man aldig hört talas om. Vi tycker shelti verkar vara en intressat ras. Någon som vet om de har lätt till skall?


    Jag vet själv inte så mycket om shelties så googlade och kom över denna tråden, den kanske kan vara till hjälp Glad

    sheltie.ifokus.se/discussions/4eb05cf1d4ebea5764005d81-hur-ar-shelti-att-aga
  • Aniiee

    Jag sger också sheltie. Har en själv, passar precis på era önskemål förutom skälligheten, som faktiskt är er sak att se till att den inte lär sig/lär sig att inte göra. Min sheltie skäller bara när hon känner sig hotad eller när hon känner att något/något hotar någon i flocken. Sist var när vi var på fjällvandring för tre år sedan och jag gjorde mig illa. Då skällde hon på en ekorre......


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Hundbloggerskan

    Rent spontant tänker jag faktiskt också på Pudel eller Collie.
    Fast de flesta av dina krav är väldigt individuellt. Jag köpte en Schäferkorsning (50% Schäfer, mamman gick som polishund, 25% Kungspudel och 25% Jämthund (pappan användes till jakt) och trodde hon skulle bli en perfekt arbetshund som jag skulle kunna träna spår, agility osv med. Men fick en otroligt lugn "sällskapshund", allt går i slow motion, inte mycket motor alls i henne. Fast hennes föräldrar båda var två arbetande hundar. Hon har inte heller någon kamplust och tycker bara det är kul att jaga när det gäller bollar. Skiter fullständigt i både harar, älgar och andra vilda djur vi stött på.
    Så det kan bli helt annorlunda fast du väljer en hund med "rätt" föräldrar. Så jag tror att du mer ska inrikta dig på uppfostran av hunden än just vissa av de egenskaperna.
    Sen vakt och jakt egenskaper kan man självklart undvika, men jag vet många hundar som inte ska ha något jaktintresse som jagar allt som rör sig.
    Pudel är också från början en jakthund (vattenapporterande).
    Men Collie, kort eller långhårig, skulle jag nog tro skulle passa. Fast de kan vara lite vaktiga (beror på generna).
    Men även Sheltie (i stortsett en liten Collie) hade även passar perfekt!

  • Sockervaddspinnen

    Jag kan tillägga att alla hundar jag haft hittills, har vaktat. Ingen hund jag haft hade låtit en okänd person komma in utan ett okej från mig.

  • varmlanningens

    Tack för alla tips. Tack Losan för tipset om tråden. Har nog läst allt som går om Shelties på nätet nu ;) Vi har faktiskt varit och hälsat på en Sheltiekennel under veckan för att reka lite. Det känns mycket bra måste jag säga. Roliga och snabba hundar som verkar mycket positiva. 

    Hur gör människor som jobbar heltid när de skaffar valp? Vi jobbar i skift och det är inte ofta det krockar men vi har ändå tänkt att husse ska vara hemma från jobbet den första tiden. Men vore intressant att höra hur andra gör... :)

  • Trassel14
    varmlanningens skrev 2015-07-26 18:16:04 följande:

    Tack för alla tips. Tack Losan för tipset om tråden. Har nog läst allt som går om Shelties på nätet nu ;) Vi har faktiskt varit och hälsat på en Sheltiekennel under veckan för att reka lite. Det känns mycket bra måste jag säga. Roliga och snabba hundar som verkar mycket positiva. 

    Hur gör människor som jobbar heltid när de skaffar valp? Vi jobbar i skift och det är inte ofta det krockar men vi har ändå tänkt att husse ska vara hemma från jobbet den första tiden. Men vore intressant att höra hur andra gör... :)


    Vi tog semester, mamma hade fyra veckor först och sen jag studera och sen hade jag möjlighet att ha med mig valpen eller vara hemma vissa dagar på grund av studier. När hund nr. 2 kom så hade exet semester och jag hade enbart ett sommararbete så när det var slut så började exet arbeta. 
  • Dexter dot com
    varmlanningens skrev 2015-07-26 18:16:04 följande:

    Tack för alla tips. Tack Losan för tipset om tråden. Har nog läst allt som går om Shelties på nätet nu ;) Vi har faktiskt varit och hälsat på en Sheltiekennel under veckan för att reka lite. Det känns mycket bra måste jag säga. Roliga och snabba hundar som verkar mycket positiva. 

    Hur gör människor som jobbar heltid när de skaffar valp? Vi jobbar i skift och det är inte ofta det krockar men vi har ändå tänkt att husse ska vara hemma från jobbet den första tiden. Men vore intressant att höra hur andra gör... :)


    Man spar semester 2 år och är hemma 10 veckor var dvs 5 månader med valpen för att hinna skola in den hos dagmatte, en jobbar natt och den andre dag, man jobbar hemifrån, det är några exempel på hur man löser det. Jag har alltid varit helledig några månader och sen jobbat natt där valpen varit med när den blivit stor nog eller sovit hos hundvakten.
    Att ha en pålitlig hundvakt/dagmatte är A och O annars är man ju helt låst.
  • Ebbagr

    Jag skulle helt klart rekommendera Finsk lapphund!  Jag har själv en finsk lapphunds valp och tycker helt de stämmer in på era önskningar! Min valp skäller dock när hon är ivrig eller vill ha lite uppmärksamhet, men inte alls så det är störande. Jag bor både i hus och lägenhet och hon älskar att vara i båda miljöerna och i lägenheten är de inte lika mycket bus som när vi är i huset då de är en mycket mindre yta + att det inte finns någon "gård" så att säga, och de funkar lika bra! Hon är 4 månader och OTROLIGT duktig! Hon är så himla lättlärd och väldigt villig att arbeta! Jag ska också köra agility och har köpt hinder, eftersom hon är valp kör vi ju inte hård träning utan ibland går vi ut och hoppar lite och jag måste säga att det är busenkelt. Hon älskar allt och alla, vill fram till alla och absolut inte vaktande, hade vi fått inbrottstjuvar hade hon glatt hälsat på dem....... Men i alla fall skulle jag helt klart rekommendera finsk lapphund till er då de är en helt underbar ras både på insidan och utsidan!!! :D Här är en bild på min tik Esther! :)
    Ett alldeles för stort regntäcke som hon får växa in i :)

  • Aniiee
    Ebbagr skrev 2015-08-01 14:42:02 följande:

    Jag skulle helt klart rekommendera Finsk lapphund!  Jag har själv en finsk lapphunds valp och tycker helt de stämmer in på era önskningar! Min valp skäller dock när hon är ivrig eller vill ha lite uppmärksamhet, men inte alls så det är störande. Jag bor både i hus och lägenhet och hon älskar att vara i båda miljöerna och i lägenheten är de inte lika mycket bus som när vi är i huset då de är en mycket mindre yta + att det inte finns någon "gård" så att säga, och de funkar lika bra! Hon är 4 månader och OTROLIGT duktig! Hon är så himla lättlärd och väldigt villig att arbeta! Jag ska också köra agility och har köpt hinder, eftersom hon är valp kör vi ju inte hård träning utan ibland går vi ut och hoppar lite och jag måste säga att det är busenkelt. Hon älskar allt och alla, vill fram till alla och absolut inte vaktande, hade vi fått inbrottstjuvar hade hon glatt hälsat på dem....... Men i alla fall skulle jag helt klart rekommendera finsk lapphund till er då de är en helt underbar ras både på insidan och utsidan!!! :D Här är en bild på min tik Esther! :)
    Ett alldeles för stort regntäcke som hon får växa in i :)


    Du som klagat så mycket på att din valp är så dominant! 

    Solig

    Det är bra att det går bra för er! Hon är jättesöt Kyss
    Though we think we witness, we're part of the scene.
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-08-01 15:44:21 följande:
    Du som klagat så mycket på att din valp är så dominant! 

    Solig

    Det är bra att det går bra för er! Hon är jättesöt Kyss
    Hon var det i början, de var hon verkligen, och hon är fortfarande väldigt "modig" och är inte rädd för att busa med stora hundar. En hundkunnig människa sa att hon var väldigt dominant där i början :)

    Nu är hon en ängel och så himla duktig, blir chockad över hur duktig hon faktiskt är. Igår prövade jag kalla in henne medan hon busa med en annan hund som är 1 år och hon kom direkt medan den andra hunden inte kom! :)
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2015-08-01 15:44:21 följande:
    Du som klagat så mycket på att din valp är så dominant! 

    Solig

    Det är bra att det går bra för er! Hon är jättesöt Kyss
    Och jag tycker absolut inte jag "klagat" utan mer påstått :)
Svar på tråden Vilken hundras passar oss?