• Anonym (upprörd)

    hemsk pappa på lekplatsen idag

    Idag var jag och min man på en lekplats med vår tvååring. En pappa och dotter kom dit efter en stund, jag uppskattade att dottern var ca 1,5-2 år gammal.


    En kort stund var han med henne vid rutschkanan och lekte. Sen la han sig i en stor rund gunga ( kallas kompisgunga här) och läste en bok. Dottern kom rätt snabbt fram till gungan och ville ha hans uppmärksamhet. Han ignorerade henne helt. Hon började gråta, ropa på pappa, försöka komma upp  till honom i gungan men han visade inte med en min att han ens hörde henne. Han läste sin bok medans hon grät. Detta höll på i över 10 minuter, sen åkte vi hem.


    Jag ångrar att jag inte ingrep och sa något. Jag har hört att det värsta man kan göra mot sitt barn är att ignorera det. Hon ville ju bara ha hans uppmärksamhet, inget orimligt när man gått till en lekplats med ett så litet barn.


    Jag känner mig fortfarande illa berörd. Tycker ni att pappans beteende var lika illa. Jag förstår inte hur han så kallt kunde ignorera henne?

    Vad skulle jag ha gjort?

  • Svar på tråden hemsk pappa på lekplatsen idag
  • Nayaa

    Gått fram till honom och frågat vad han höll på med såklart. Jag förstår inte varför folk är så fantastiskt konflikträdda. Istället går du hemma och mår dåligt eftersom du inte sa någonting.

  • Drottningen70

    Jag skulle ha sagt till. Det har jag gjort förut.

  • Anonym (usch)

    Håller med om att det var ett riktigt ruggigt beteende. Men nu har du lärt dig nåt om dig själv i alla fall. Nästa gång nåt liknande händer kommer du förhoppningsvis vara mentalt förberedd och ingripa.

  • Grus grus

    Jag skulle gått fram och sagt:

    -ursäkta, men ditt barn verkar vilja dig något.

    Jag skulle sagt det på ett sådant öppet sätt som att jag menade att han inte hörde eller uppfattade barnet.


    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (Fegisar.)

    Och som vanligt så har personen som sett detta mao DU inte i gripit utan bara tyckt en massa i efterhand?! Du är inte mycket bättre själv. Du svek också detta barn genom att låta detta pågå utan att protestera.

  • 1Carro82
    Anonym (Fegisar.) skrev 2015-07-17 07:53:04 följande:

    Och som vanligt så har personen som sett detta mao DU inte i gripit utan bara tyckt en massa i efterhand?! Du är inte mycket bättre själv. Du svek också detta barn genom att låta detta pågå utan att protestera.


    Men lägg av! Jag förstår ts, ibland är det svårt att veta hur man skall bete sig när en situation uppstår som man aldrig tidigare varit med om eller funderat på. Jag tror (och hoppas) att de flesta ingriper om man ser ett barn bli slaget t.ex. men en sån här situation är svårare, vad är okej beteende egentligen?Jag tycker pappan betedde sig väldigt illa och jag hade antagligen som någon tidigare skrivit påpekat för pappan att dottern vill något. Nu har ts funderat på situationen och kommer antagligen reagera annorlunda om det inträffar igen.
  • fluu
    Grus grus skrev 2015-07-17 07:53:00 följande:
    Jag skulle gått fram och sagt:
    -ursäkta, men ditt barn verkar vilja dig något.
    Jag skulle sagt det på ett sådant öppet sätt som att jag menade att han inte hörde eller uppfattade barnet.
    Precis så.

    Låter som ett beteende man ofta ser, fast folk förlorar sig i telefoner istället. Mina grannar är sådana. Det brukar sluta med att jag passar och leker med deras ungar plus min. Och räddar dem från att vandra ut i gatan lite då oc då.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (upprörd)

    Jag inser verkligen att jag borde ingripit! Min man viskade att han inte tyckte vi skulle lägga oss i. Jag ångrar att jag inte gjorde det ändå och skulle gjort annorlunda om det hänt idag. Tro mig, jag har dåligt samvete.

    Jag har också sett folk som förlorar sig i sina telefoner men de brukar " vakna upp" när barnen rycker i dem. Den här pappan verkade avsiktligt ignorera barnet, länge.

  • Gggs

    Glass är bra, typ en låda med mjukglass, så kan man sula några nävar i nyllet på farsan.. Brukar vara svårt att inte uppmärksamma kylan från glassen eller det fakto att det börjar bli svårt att se texten i boken.. Kan vara så att det är den optimala åtgärden i situationer liknande den du beskrev

Svar på tråden hemsk pappa på lekplatsen idag