• mammave

    NIPT - var? pris?

    Jag skulle vilja göra ett NIPT-test pga dåliga erfarenheter av KUB.
    Är det någon som har gjort det och vet var de gör detta test och vad det kostar? Finns det något landsting som subventionerar det?

  • Svar på tråden NIPT - var? pris?
  • Hjärtefröjd

    Vi gjorde NIPT hos Vasamamman i Sthlm. Det kostade 9000 kr och svaret kom efter 13 dagar.

    I dagsläget tror jag inte något landsting subventionerar testet.

  • annasv1980

    Varför får du ingen remiss från din MVC så kostar det inte ett öre? Moderkaksprov går ju att göra tidigt och jag tyckte det var nästan smärtfritt.

  • mammave
    annasv1980 skrev 2015-07-18 05:15:32 följande:

    Varför får du ingen remiss från din MVC så kostar det inte ett öre? Moderkaksprov går ju att göra tidigt och jag tyckte det var nästan smärtfritt.


    I mitt landsting görs inte mkp, bara fvp och då i v 16-17. Men vill helst slippa mf-risken
  • annasv1980

    Verkar kosta lika mycket överallt iaf. Ca 10 000 kr i både Skåne och Göteborg. Varför vill du veta om något landsting subventionerar det, det enda av betydelse är väl om ditt eget gör det? Jag var inte särskild rädd för missfallsrisken vid mkp. Betydligt räddare fram till v 12 innan den vanliga risken minskar.

  • annasv1980

    Jag läste på min egen MVC:s hemsida nu och de erbjuder NIPT men det står särskilt att kostnaden inte täcks av offentlig sjukvård så sannolikt får inget landsting subventionera. Är du i en riskgrupp?

  • mammave
    annasv1980 skrev 2015-07-19 14:05:25 följande:

    Jag läste på min egen MVC:s hemsida nu och de erbjuder NIPT men det står särskilt att kostnaden inte täcks av offentlig sjukvård så sannolikt får inget landsting subventionera. Är du i en riskgrupp?


    Är över 35 och har en jobbig historia med kub och fvp i bagaget. Och 10000 är väldigt mkt pengar
  • annasv1980
    mammave skrev 2015-07-19 14:30:53 följande:

    Är över 35 och har en jobbig historia med kub och fvp i bagaget. Och 10000 är väldigt mkt pengar


    Jag förstår :(
  • riparbella

    Hej. Får man ett säkert svar på nipt? Ja eller nej så att säga. Är bara i vecka 5 men oroar mig väldigt mycket. Kub känns ju så osäkert och fvp känns också osäkert med tanke på riskerna. Nu överväger jag nipt trots den vansinnia kostnaden plus att måste resa 30 mil enkel resa. Funderar mycket på detta. Är ni nöjda ni som gjort Det?

  • Penguinlover

    Du får inte ett ja eller nej, utan svaret kommer som en sannolikhet precis som KUB. Resultatet är dock mycket mer tillförlitligt än KUB. Du kan läsa mer om testet på svenska på fostertest.se. Finns också många studier att hitta samt information hos företagen som gör testerna. De vanligaste är panorama, harmony och Nifty. Vet inte om det finns fler. Jag ska göra testet på Carlanderska i Göteborg och det är Nifty man gör hos dem.

Svar på tråden NIPT - var? pris?