• Anonym (För mycket alkohol?)

    Hur mycket alkohol är okej att dricka när man har barn?

    Som rubriken lyder. Hur mycket alkohol är egentligen okej att dricka när man har barn?

    Min flicka är nu 1,5 år. När hon gått och lagt sig kan jag och min sambo ibland dela en flaska vin eller dricka 3-4 öl var en lördagskväll. Händer ca 2 ggr/mån. Hur mycket brukar ni andra som har barn dricka?

  • Svar på tråden Hur mycket alkohol är okej att dricka när man har barn?
  • Fjäril kär

    jag brukar säga till dom som frågar -  behöver du fråga dricker du förmodligen för mycket och är nånstans medveten om det. 

    sen brukar jag säga att man fortfarande ska vara tillräckligt nykter för att klara av att bedöma en krissituation.  Ert barn blir sjukt och behöver snabbt omhändertagande och vård.  Ser ni det? Klarar ni av att fatta såna beslut? 

    kommer en halv flaska vin fortfarande kännas okej för er att ha druckit när ambulanspersonal anländer?

    drick med omdöme och förstånd.  Kanske det inte är så klokt att båda dricker samtidigt. 

  • Anonym (Måttligt)

    Jag kan nog tycka att en halv flaska vin eller 3-4 öl är ganska mycket.

    Jag dricker kanske 3 gånger i månaden och då blir det oftast ett glas vin eller en öl framför tvn. Oftast folköl från ICA då jag inte har någon vidare tolerans.

    Min man dricker kanske en gång i månaden.

    Vår dotter är 4 år.

  • Anonym (För mycket alkohol?)
    Fjäril kär skrev 2015-07-18 21:23:49 följande:

    jag brukar säga till dom som frågar -  behöver du fråga dricker du förmodligen för mycket och är nånstans medveten om det. 

    sen brukar jag säga att man fortfarande ska vara tillräckligt nykter för att klara av att bedöma en krissituation.  Ert barn blir sjukt och behöver snabbt omhändertagande och vård.  Ser ni det? Klarar ni av att fatta såna beslut? 

    kommer en halv flaska vin fortfarande kännas okej för er att ha druckit när ambulanspersonal anländer?

    drick med omdöme och förstånd.  Kanske det inte är så klokt att båda dricker samtidigt. 


    Jag håller absolut med dig! Satt just och tänkte på att eftersom jag ens startar denna tråd så borde jag nog dra ner på alkoholen när lillan är hemma. Att dricka är ju ingenting jag måste göra. Undrar hur ni andra gör. Sitter alla hemma nyktra jämt?
  • Fjäril kär
    Anonym (För mycket alkohol?) skrev 2015-07-18 21:32:51 följande:

    Jag håller absolut med dig! Satt just och tänkte på att eftersom jag ens startar denna tråd så borde jag nog dra ner på alkoholen när lillan är hemma. Att dricka är ju ingenting jag måste göra. Undrar hur ni andra gör. Sitter alla hemma nyktra jämt?


    Det kallas barnvakt och att välja sina tillfällen. Samt att man dricker varannan gång.
  • Anonym
    Anonym (För mycket alkohol?) skrev 2015-07-18 21:32:51 följande:
    Jag håller absolut med dig! Satt just och tänkte på att eftersom jag ens startar denna tråd så borde jag nog dra ner på alkoholen när lillan är hemma. Att dricka är ju ingenting jag måste göra. Undrar hur ni andra gör. Sitter alla hemma nyktra jämt?
    Nej, vi är inte nyktra jämt. En halv flaska är ju ca 2 glas vin. Skulle vi behöva åka iväg till akuten tar vi taxi.  
  • Anonym (Ra)

    Japp! Här sitter jag nykter jämt. Vad gör det? MÅSTE man ha alkohol? Är jag tråkig som aldrig tar ett glas?

    Förra sommaren satt vi ett gäng föräldrar ute på kvällskvisten och barnen lekte. Det var en såndär ljummen kväll och de flesta tog sig ett glas eller två. Lite snacks och hade det allmänt trevligt avslut på dagen som vi brukar ha (fast utan alkohol i vanliga fall) Rätt var det är hör vi en smäll och ett utav barnen kommer springandes mot oss alldeles blodig! Hon hade skurit upp ett rejält hack i pannan som inte slutade blöda. Tur i oturen att jag tackade nej till ett glas vin och kunde köra till akuten. .. Man tror inte att något kommer att hända men med barn så vet man aldrig..

    Föräldrarna till barnet hade endast tagit något glas vin. De var absolut inte aspackade!

  • lövet2

    För mig är det nolltolerans för den vuxna som har ansvaret för barnen. Nu blir det förstås lite speciellt för oss som är bosatta långt från ett sjukhus, för vi måste ständigt vara beredda att köra bil. Minst en av oss föräldrar har alltid varit spik nykter - när vi inte varit borta över natten och haft barnvakt.

  • Anonym (Måttligt)
    Anonym skrev 2015-07-18 21:47:06 följande:
    Nej, vi är inte nyktra jämt. En halv flaska är ju ca 2 glas vin. Skulle vi behöva åka iväg till akuten tar vi taxi.  
    2.5-3 glas är en flaska. Om man inte har väldigt stora vinglas

    Visst kan man ta taxi till sjukhuset, men jag skulle ogärna åka taxi med en 4-åring som inte kan sitta i barnstol etc. Jag är inte nykter jämt men vi dricker sällan samtidigt min man och jag. Då finns det alltid någon som kan köra. Och skulle barnet vara sjukt så är man givetvis nykter, inget snack om saken.
    Anonym (Ra) skrev 2015-07-18 21:49:44 följande:

    Japp! Här sitter jag nykter jämt. Vad gör det? MÅSTE man ha alkohol? Är jag tråkig som aldrig tar ett glas?

    Förra sommaren satt vi ett gäng föräldrar ute på kvällskvisten och barnen lekte. Det var en såndär ljummen kväll och de flesta tog sig ett glas eller två. Lite snacks och hade det allmänt trevligt avslut på dagen som vi brukar ha (fast utan alkohol i vanliga fall) Rätt var det är hör vi en smäll och ett utav barnen kommer springandes mot oss alldeles blodig! Hon hade skurit upp ett rejält hack i pannan som inte slutade blöda. Tur i oturen att jag tackade nej till ett glas vin och kunde köra till akuten. .. Man tror inte att något kommer att hända men med barn så vet man aldrig..

    Föräldrarna till barnet hade endast tagit något glas vin. De var absolut inte aspackade!


    Jag dricker när mitt barn somnat så risken att hon skadar sig är minimal, men visst är det bra att kunna åka till sjukhuset.

    Men frågan du ställer, om man måste dricka? Nej, givetvis inte. Men jag tycker det är gott/skönt/trevlig att dricka ett glas vin då och då. Ungefär som du kanske äter lite godis eller popcorn framför en film? Inget man måste göra men det sätter lite guldkant.

Svar på tråden Hur mycket alkohol är okej att dricka när man har barn?