• Acilegna1

    Dumpad och gravid!

    Hej jag känner att jag måste skriva av mig kring min situation och allt det som hänt senaste tiden, dels för att inte känna mig så ensam och dels för att få stöd.

    Jag träffade en kille i början av årskiftet och var till en början osäker på relationen då jag har svårt för nära relationer, trots det fortsatte vi ses och allt kändes så bra för min del och trodde verkligen han kände likadant då han sagt så fina saker och inte indikerat något annat. Vi har såklart haft sex under hela relationen. Jag har tidigare kunnat ätit cerazette men senaste två åren har hormonbesvär stoppat mig från att kunna äta några piller eller preventivmedel överhuvudtaget, detta har jag sedan jag träffade killen varit ärlig med. Vi körde därför på avbrutet samlag men sa hela tiden ändå att det finns en stor risk för graviditet. Jag hade äntligen släppt all oro på förhållandet och släppt "mitt liv" och bytt stad för att vara nära killen under sommaren som skulle vara i sin hemstad, så vi bodde nu i sommar endast en timme ifrån varandra och tänkte att det skulle funka fint när det bara gällde för en sommar, och fint trodde jag det gick. Tills för tre veckor sedan när vi åkte utomlands på myssemester tillsammans till en ö i Medelhavet och han på dag två av semestern gör slut, eller jag får dra det ur honom då jag märker att något är fel. Jag blir så chockad, enligt mig hade allt varit så bra och jag hade vågat chansa på honom och nu är jag på finaste platsen i världen och blir dumpad. Han tyckte det varit dåligt ett litet tag och ville ha tid själv, men tyckte ändå vi kunde ha en trevlig semester ihop.... Det blev det inte för min del då jag grät konstant i en vecka. Jag grät så jag skakade och förstod inte min extrema reaktion, eller iaf inte hur jag kunde bli ett sådant känslovrak. Väl hemma led jag av tanken att han inte ville vara nära mig nu utan att ha kul, samtidigt som jag kände mig så sjuk. Två dagar efter vi kommit hem tog jag ett test då jag mått så dåligt, och visst var jag gravid. Ringde honom såklart med klump i magen men möttes av en sådan kallhet... Hade aldrig trott att någon kunde vara så elak även om jag förstod att han inte skulle hoppa upp och ner av glädje. Hans enda svar var att det inte fanns något att diskutera utan att jag skulle gå och göra abort på engång för han skulle visst iväg med polaren på utlandssemester samma kväll, det hade de bestämt dagen innan tydligen. Jag försökte förklara att jag var i chock och att för mig är inte beslutet så lätt. Han blev arg och drog iväg iaf. Han har bara varit elak och inte alls öppen för att diskutera detta med mig för fem öre utan han åker bara iväg på roliga saker, imorgon ska jag till läkaren och han kommer inte dyka upp. Efter alla hans ursäkter sa jag att han inte behöver dyka upp då han inte ens försöker lösa situationen med mig utan bara lämnat allt på mig och helt övergett mig när jag också var chockad o rädd. Jag vet att jag inte vill göra abort, men samtidigt har hans elaka ord tagit hårt och han säger att jag kommer förstöra hans liv. Någon som har några goda råd eller upplevt något liknande?

  • Svar på tråden Dumpad och gravid!
  • Cyanea

    Tyvärr har jag ingen som helst personlig erfarenhet av detta. Jag är jätteledsen för din tråkiga situation, verkligen. Mitt enda råd är att inte göra något du inte vill göra. Är du inte säker på att du vill genomföra en abort - gör det inte. Låt ingen tvinga dig fram till varken det ena eller det andra, utan gör det som passar dig bäst. 

    Lycka till! 

  • zemer

    Vill du ha barnet och klarar av att ta hand om bebisen ensam så behåll. Gör ingenting som du inte vill.

    Och du har på inget sätt förstört hans liv. Han var mycket väl medveten om risken varje gång ni hade sex. Han valde ändå att ha sex med dig så nu får han också stå för konsekvenserna.

  • tatting

    Acilegna1, det händer med många kvinnor när en kvinna har sex med bara bekanta. Tyvärr, du träffade mannen som inte vill ta på sig ansvar. I alla fal kan du tacka honom för ditt vackrast barn. Du skriver inget om dina föräldrar eller släktingar men jag hoppas att de kan hjälpa dig och att stöda.


    Hjälp av Herre Gud åt dig och ditt barn! Allt ska vara bra!

  • Kanna

    Hej, 
    jag är väl lite i samma sits som du. Upptäckte att jag är gravid för en vecka sedan med en kille som jag dejtat ett tag nu. Även vi har kört avbrutet och hållit oss till "säkra" perioder... Hans reaktion spontant är abort eftersom att det vore en "katastrof" i hans liv att få barn just nu. Killen och jag hade då en weekend inplanerad sedan tidigare. Självklart kommer det fram dag två att han inte har en blekaste om vad han vill med mig. Till saken hör att han flyttar utomlands om ett par veckor. Så här står jag nu och vet inte hur jag ska göra. Jag tror inte jag vill ta bort det. Grejen är att jag alltid velat ha en familj med mycket kärlek, vill inte ha barn ensam men vill inte ta bort det heller. Mår så himla dåligt över det här och känner att det inte finns någon jag kan prata med detta om.
    Det här inlägget hjälpte dig nog inte ett skit, men jag vet nog lite hur du känner, så du är inte ensam i denna sits iaf.

    Styrkekram

  • MimmiGbg

    Oh herre gud vilken soppa, både för TS och Kanna. Hjärta

    Jag har heller inte så mycket att komma med mer än att jag verkligen tror att han kommer att smälta detta. Jag har en vän som förnekade sitt barn nästan in i det sista innan förlossning och är idag världens bästa pappa. Alla reagerar vi olika på chock och kanske behöver han en tag, ett bra tag, på sig för att riktigt fatta. 

    Jag tycker att du ska behålla barnet för att jag upplever det som att du ändå vill göra det. Allt löser sig i slutändan, med lite planering och god vilja. Sen att det inte blev ni och ett happily ever after behöver ju inte innebära en katastrof. Tvärt om vet jag fler vänner som har barn på deltid och som tycker det funkar jättebra.

    När jag genomgick en abort så fick jag prata med en psykolog och en läkare innan och det tyckte jag hjälpte mig mycket. Prata med mamma, syster, vänner, pappa, mormor. Vem som helst med erfarenhet.

    Lycka till kära du. Lita på dig själv och vänta bara, he'll come around. Så småningom så.  


    I slutet är kärleken allt som räknas
  • Juliana28

    Jag har varit i samma sits som du. Jag ville behålla barnet men mådde så hemskt dåligt i min graviditet och blev så fruktansvärt svag så jag lät killen trycka ner mig totalt och påverkades alldeles för mycket av honom så det ledde till en abort. Som jag fick genomgå själv. Jag mådde ännu sämre efteråt och ångrade mig så mycket. Jag tycker att det var hemskt att jag lät mig påverkas så mycket av hans elaka och hotfulla ord. Jag var ensam.. Nu tre år senare har jag levt med en annan kille i 1.5 år. Jag är gravid och vi har precis gjort slut. Han vill inte ha barn. Jag vet bara en sak säkert, jag vill ibte göra en abort. Jag har bestämt mig för att ta hand om barnet själv. Vill inte ha något med mitt ex att göra.

    Det känns otroligt tungt nu. Och ensamt. Men jag ska klara det.

    Jag vet att jag inte klarar av en abort till.

    Det viktigaste är att du försöker tänka på sig själv och hur du vill ha det. Om du bestämmer dig för att behålla barnet, så gå in för att klara det helt på egen hand. Försök att inte låta dig påverkas av någon.

    Både föräldrar vänner och idiotpojkvänner har så lätt att bara vräka ur sig synpunkter och åsikter till höger och vänster. Det viktigaste är att gå in i sig själv och lyssna till sitt inre.

    Att vara ensam gravid är ingen höjdare. Men vi klarar det. Och du ska veta att du är inte ensam.

  • bine87

    Hej allihopa.

    Jag befinner mig i ovisshetens land just nu. Jag vet inte alls hur nånting kommer bli. Jag är gravid och min kille bor inte i Sverige. Det var inte planerat. Vi har varit tillsammans i 3 år nu.
    Jag har en abort med mig i bagaget sen tidigare då jag blev gravid när jag var jättesjuk och inte kunde behålla det. Tog fruktansvärt hårt på mig så visste med en gång nu att jag skulle behålla det. Han är inte redo men vill samtidigt inte att jag tar bort det. Han älskar mig men vill inte ha en familj. Ena stunden pratar vi och det är lugnt, vågade till och med nämna att jag skulle på vul på torsdag och frågade om han ville ha en bild (påpekade dock att det i princip bara ser ut som en blobb), han ville dock se rörelse då det skulle ge mer och jag sa att jag skulle se vad jag kan göra.
    Några timmar senare så vaknar jag av att jag behöver kissa, går upp och ser då samtidigt ett meddelande på telefonen där han säger att han är på väg att få panik och att det är mitt fel och att han vill bli lämnad ifred. Har inget hört från honom på 20 timmar nu.

  • Kanna

    Jag förstår att det är jobbigt. Särskilt jobbigt att inte kunna prata ansikte mot ansikte. När flyttar han hem? Jag är i liknande sits förutom den lilla bagatellen att det inte är min pojkvän utan en kille jag bara dejtat ett tag. Han har panik. När jag sa att jag skulle behålla pratade han inte med mig på två dygn, varav en natt då vi sov tillsammans men han låg med ryggen till och hade panikångest. Nu iaf sådär en månad senare efter ett par samtal med kurator och ett ultraljud vill han iaf ha delaktighet i barnet, men vill inte ha en relation med mig. han ska flytta hem innan barnet kommer har han sagt, men vi kan fortfarande inte prata om allt kring barnet så jag lever i ovisshet i hur situationen kommer att se ut. 

    Jag tror att man måste låta tiden ha sin gång. Ta det lugnt och håll huvudet kallt så kommer han nog att höra av sig. Ni har iaf en kärlek att stå på och ett förhållande med varandra. 
    Tvinga inte på honom bilder nu, Men filma ultraljuden, han kanske vill se om ett tag.

    Lycka till!

Svar på tråden Dumpad och gravid!