• Äldre 20 Jul 12:31
    8598 visningar
    14 svar
    14
    8598

    ADHD och "skärmtid"

    Hej,

    Vår 10-åring fick diagnosen ADHD för ett par år sedan. 
    Han har sen han var väldigt liten varit mycket intresserad av allt man kan titta på en skärm, dvs TV, film, dator, TV-spel, Youtube osv.
    Det är nog inget unikt för ADHD-barn utan även många friska barn dras ju till sånt. 
    Han har dock mycket svårt att själv känna av när det är nog och ser så mycket som möjligt, och det är väldigt sällan han väljer andra aktiviteter framför skärmtid om möjlighet ges.
    Pga detta har vi strikta regler för hur mycket han får titta, 30 minuter på skolveckor (när läxorna är klara) och 60 minuter på helger/lov. 

    Dock funderar jag på om det är så att skärmtid är en sorts "självmedicinering" för honom. Problemet som jag ser med skärmtittande är att man hela tiden får nya intryck utan att själv göra något, dvs hjärnan är avstängd och passiv. 
    Funderar dock på om hans koncentrationssvårigheter som han har pga ADHD:n förvärras av att han tittar på skärm, eller som de inte påverkas alls utan finns där oavsett.

    Nyfiken på hur andra om har barn med ADHD gör i fråga om skärmtid.
     

  • Svar på tråden ADHD och "skärmtid"
  • Äldre 9 Sep 20:08
    #1

    jag har en son som är 9 år och han fick diagnonsen adhd för lite mer än 1 år sedan. Vi har aldrig haft några restriktioner om det här med skärmtid. När han sitter med sin ipad, eller tvspel det är då han kopplar av och är lugn. Så länge han inte sitter framför en skärm hela dagarna tycker jag inte det är något problem.

  • Magdal­ena03
    Äldre 6 Oct 19:52
    #2

    Jag tror inte att skärmtid i sig är farlig, men det kan vara negativt om det gör att man inte motionerar. Det är viktigt med motion när man har ADHD. Speciellt kampsport som tex har positiva effekter. Enligt Professor Gillberg i Göteborg så finns det många studier som visar att kampsport som Karate och Aikido har postiva effekter vid ADHD-problematik. Vår son går nu femte terminen på Karate, två gånger i veckan, och han har fått mycket bättre koncentrationsförmåga. I och för sig har han blivit äldre också men det rekommenderar jag verkligen. Plus annan motion, tex ge er ut och spring med honom. En pojke med ADHD behöver 1 h rejäl motion varje dag.

  • Äldre 6 Oct 19:59
    #3

    Hade min son motionerat så mycket hade han tynat bort. Han är 140cm o väge knappt 30 kg. Inte gått upp ett enda hekto på 1 år senast han vägdes hos bup.

    Han började på thaiboxning men det var bara kul en termin. Nu har han börjat på hockey får se hur länge han tycker det är roligt :)

  • Magdal­ena03
    Äldre 7 Oct 16:24
    #4

    Oj det låter inte bra att han inte växer. Äter han dåligt? Har ni varit hos en barnläkare?

  • Fröken Apelsi­n
    Äldre 7 Oct 16:31
    #5

    Oj, det låter ju helt extremt. Jag skulle aldrig klara av att vara barn hos dig. Sålänge han sköter skolan så behövs det väl ingen begränsning. Vad är det som är så farligt med datorer/telefoner/surfplattor?

  • Äldre 7 Oct 18:20
    #6
    Magdalena03 skrev 2015-10-07 16:24:07 följande:

    Oj det låter inte bra att han inte växer. Äter han dåligt? Har ni varit hos en barnläkare?


    Han äter dåligt då han är kräsen o sen tar ju medicinen vört hungerskänslorna tydligen. Men vi kämpar på. Han har iaf gått upp ca 1 kg sedan vi var o vägde han på bup sist. Iaf enligt hemmavågen :)
  • Äldre 7 Oct 18:27
    #7
    +1

    Han är 10 år och får bara titta på tv i en halvtimme på vardagarna? Låter helt extremt!

  • Äldre 7 Oct 18:29
    #8

    Jag har själv adhd och tycker det är så skönt att få koppla bort allt och titta på tv eller sitta vid datorn. Kan han inte koppla av på något annat sätt så är självklart skärmtiden jätteviktig!

  • Äldre 7 Oct 19:28
    #9
    MissPin skrev 2015-10-07 18:29:36 följande:

    Jag har själv adhd och tycker det är så skönt att få koppla bort allt och titta på tv eller sitta vid datorn. Kan han inte koppla av på något annat sätt så är självklart skärmtiden jätteviktig!


    Jag håller med dig. Sitta o försöka lyssna och koncentrera sig en hel skoldag och sedan fritids på det kanske. Då år det nog rätt så skönt att komma hem och få vila hjärnan lite genom att titta på tv eller spela tv-spel :)
  • Äldre 7 Oct 20:38
    #10

    Min man har adhd och spelar onlinespel eller kortspel på datorn för att varva ner. För honom är det livsviktigt att få lite tid där inte alla tankar bara far runt. Vid datorn är han helt fokuserad på det han gör/ser.

    Det finns forskning som tyder på att många barn lär sig bättre genom olika dataspel. Av detta skäl finns det lärare integrerar mer "spelande" i skolan. Såg ett program om det. Det var tex en tjej som hade det jättekämpigt och bara hade skitbetyg. När hon fick använda andra vägar till lärande (dataanpassat) vände hon till toppbetyg.

    Kan ju vara värt att ha i åtanke.

  • Litet My
    Äldre 8 Oct 01:52
    #11

    Vi har förinställt datorn på 60 min/dag (så slipper vi tjuvspelande och konflikter) sedan ser han väl på tv nån stund. Vissa dagar blir det ingen skärmtid alls då han tex är med kompisar, ute och leker mm då han kommer hem vid 3 och vi vill hinna vara med honom, han har läxor och en hamster att ta hand om.

  • Äldre 23 Nov 12:44
    #12

    Jag har en kille på 13 år som inte har en ADHD diagnos (än). Han fungerar bra i skolan men hemma är det katastrof. Han har ett extremt skärmberoende menar jag och använder skärmar för att fly undan verklighetens krav. Sätter vi inte gränser kan han lätt sitta 10-12 timmar på en ledig dag och från det att han kommer hem från skolan till dess att han går och lägger sig på vardagar. Han har börjar lägga ner minimalt med tid på läxor och vill aldrig umgås med vänner efter skolan. Spelar lite fotboll men är inte särskild glad för det heller längre. Det är inga speciella spel han är fast i utan växlar mellan Youtube, serier, Minecraft och Internetspel. Vi har försökt att förhandla med honom men det är som att prata med en vägg. Vi kämpar med att sätta gränser men det är sjukt svårt och kräver massor av kraft. Han är så stor nu och har bärbar skoldator att det är svårt att ha koll på vad han gör. Vi stänger av Internet hemma ibland och då blir han arg, rastlös, utåtagerande och helt oförmögen att sysselsätta sig. Vad ska vi göra???

  • Magdal­ena03
    Äldre 3 Dec 19:21
    #13

    Rekommenderar boken Datorspelsberoende av Sven Rollenhagen . Många tonåringar är beroende och det är vårt ansvarsområde vuxna att sätta gränser. Man måste då både engagera sig och uppoffra sig en hel del. Tex genom att göra saker med sonen så att han inte kan sitta vid datorn. Det är jättejobbigt, jag vet.

    Min granne är gymnasielärare oc hon säger att nu är det 2-3 barn i varje klass som är så spelberoende att de inte klarar skolan. Vid 13 kan man fortfarande sätta stopp.

  • Äldre 3 Dec 22:34
    #14

    Jag har själv ADD snäppet under adad jag skulle rekommendera att försöka sätta han i sport där man får röra på sig hjälpte mig väldigt mycket med spring i benen sedan efter aktiviteterna så kunde varva ner.   

Svar på tråden ADHD och "skärmtid"