• Äldre 20 Jul 14:41
    8205 visningar
    2 svar
    2
    8205

    Råd om frilansa som illustratör

    Hej!

    Det är så att jag startade ett instagram konto och ett av Europas större "sport" företag inom denna branschen kontaktade mig angående att börja göra designs för de, främst t-shirt, tröjjor, kepsar osv, alltså trycket som ska vara på det. Kanske kommer även mina målningar/designs hamna på förpackningar.

    De vill ha fulla rättigheter till teckningarna och vill betala engångskostnad per bild. Jag kommer enbart arbeta med penna och papper och inte göra slut finishen i tex illustrator/photoshop. Det gör de på sitt huvudkontor.

    Jag har fått lite tips om ta ca 600 kr i timman. Sen blir det skatt osv på detta. 

    Men nu till min fråga, jag ahde gärna sett mig få en viss procent på plagg som säljs säg första 2 åren. Hur mycket är skäligt att ta i procent och brukar man begära procent andel? Varför jag vill göra det är för 1. jag får en viss bekräftelse som konstnär hur mycket plagg som säljs och 2. jag känner jag får mer ekonomiskt ut av försäljningen. Blir det succé får jag vara med på resan, blir det flopp så får jag vara med på det också. 

    Tror rikt pris är ca 3000 kr per bild enligt de.Men känner jag borde ha nån slags gräns hur mycket de kan ändra, annars kan jag få rita mycket och de blir nöjda först efter 20 målningar.

    tips tack!

  • Svar på tråden Råd om frilansa som illustratör
  • BCH52
    Äldre 20 Jul 15:06
    #1

    Det finns en sida svenskatecknare.se där ger de råd hur man ska tänka när det gäller arvode.

    Jag tycker att 600kr/timme verkar lite, det är ju din kreativitet de köper.

  • Äldre 20 Jul 15:41
    #2

    En teckning kan ta allt från 1h - 3h inklusive research. Så det kan bli en 3000 kr timman i bästa fall. Allt beror på flytet. Så jag kan väl tycka 3000 kr för en teckning är helt ok. Men sen är allt relativt, de har en omsättning på 100 miljoner per år så de kan jo tjäna en hel del på mina alster och därav varför jag gärna vill ha procentandel av försäljningen. Men kanske jag gapar efter för mycket.

    Hur många ändringar ska man inkludera i ritandet tro? Små ändringar kan jag göra gratis men om man ska gå helt ur ideen vi diskuterat kan jag tycka max 2 ändringar.

    De har tyvärr sommarstängt de du nämnde.

Svar på tråden Råd om frilansa som illustratör