• minihallon

    Anställd OCH vikarie?

    Hej!


    Jag är fastanställd inom barnomsorgen på 80% men vikarierar resterande 20% (och ibland mer än 20%). Då det alltid blir vik-tid varje månad/vecka så hamnar min lön runt 18500 (efter skatt), men vissa månader kan det vara lite mindre. Räknar jag inte med min vik-lön så hamnar min lön på ca 14500 (efter skatt). Hur räknar jag ut min föräldrapenning? 

    Läste skräckhistorier om att jag inte får räkna med min vik-lön då den inte är någon fast. Stämmer det? Om ja, varför är det så? Jag har ju jobbat så i flera år. 

  • Svar på tråden Anställd OCH vikarie?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att beräkna en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så behöver man ha ett arbete som är pågående stadigvarande i minst sex månader eller årligen återkommande.


     


    Om ditt vikariearbete har pågått i mer än sex månader så kan den inkomsten generellt räknas med.


    Har du haft en varierad inkomst varje månad så beräknar man årsinkomsten på ett snitt tolv månader bakåt i tiden.


     


     


    Här kan du läsa mer; https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/sgi_anstalld/sgi/!


     


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

Svar på tråden Anställd OCH vikarie?