• miamarina84

    Vi som försökt 10 månader

    Tänkte att detta kunde vara en tråd för oss som försökt få barn i ca tio månader :) om en v får vi reda på om vårt tionde försök lyckades? I vilket fall har vi tänkt att ta hjälp i september då vi försökt ett år.

    Syftet med denna tråd är att vi ska följas åt från tio månader och framåt. Hur ni går vidare, gör en utredning, tar hjälp från någon fertil klinik eller fortsätter som vanligt på egen hand osv till VÅRT PLUSS :)

    Ni är starka tjejer <3

  • Svar på tråden Vi som försökt 10 månader
  • miamarina84

    Jag är 31 o sambon 32 och Vi har hus, Volvo o hund bara barnet kvar ;) har bim den 29 o väntan är lång. Men tycker ändå att det går bra, har börjat släppa lite o är mer lugn nu. Vilket är skönt, men tror det beror på att vi kan få hjälp i september då det gått ett år.

    Hur går det för er och hur går det i era huvud ;)

  • Nenna9

    Jättebra att du startar denna tråd tycker jag! Jag är 32 min sambo är 30 och vi har en härlig lägenhet på söder I Stockholm. Börjar bli sugna på hus också men det ligger några år I framtiden då vi har ett tomt sovrum som vi hoppas på blir barnrum snart:). Tänkte uppdater lite om våra forsook. Som sagt så har vi provat mer eller mindre I 10 månader. Till en början lassade jag ner en app för att hålla koll på ägglossningen då jag har en relativt regelbunden menscykel. Det hjälpte inte och sen några månader tillbaka har vi börjat med CB ägglossningstest. Visade sig att den inte varje gång synkade med appen så det känns bra med dom! Fick glad gubbe på CB I måndagsmorse, typiskt då vi började jobba då:).
    Hade sex på kvällen samt tidigt I tisdagsmorse (satte kl lite extra tidigt haha). Efter vi hade sex tog jag ett till test och då fick jag bara upp en ring. Brukar ha glad gubbe ett par dagar men inte denna gang. Vet att man inte ska testa efter första positive resultatet men brukar ta en dag extra ändå. Tror du attt det kan vara så oturligt att ägglossningen skedde redan på dagen på måndagen och att vi hade sex för sent? Har också en fertilitetsutredning inplanerad I slutet av augusti, lite nojig... Men lika bra att veta..

  • emzerus

    Jag är gärna med i den här tråden också :)
    Jag är 32 och min man är 36 och vi har försökt få vårt första barn sen i september 2014 och är alltså inne på försök 11 nu och har 2 tidiga missfall bakom oss. Det  senaste var förra månaden.

    jag kontaktade kvinnokliniken då vid förra missfallet för att höra om vi kan söka hjälp efter ett år, alltså i september. Men eftersom vårt första missfall i höstas vart dokumenterat hos dom då jag behövde skrapas så är det inte först i december vi får söka hjälp :(

    Jag hade hoppats på att få hjälp nu i september o få kolla så att allt är okej o så!
    Funderar på att ringa privat klinik och höra med dom. För där kanske man kan få hjälp tidigare eller vad tror ni?

    Skönt att få prata med flera som är i samma sits, för ingen i min kompiskrets förstår mig riktigt då de blir gravida på studs allihopa...hela tiden :(

  • Nenna9

    Tror säkert att det kan gå fortare att få tid om ni går privat, men däremot kostar det nog en hel del. Vi betalar som ett vanligt läkarbesök. Måste vara jättejobbigt för dig att få missfall.. Min sambo har "gjort" 2 tjejer gravida på typ onenight stands när han var yngre så känns I sådana fall som felet ligger hos mig. Hela livet har man I stort sett gjort allt för att INTE bli gravid och nu när det verkligen är planerat så ska det vara så svårt. Frustrerande!

  • WhiteRose

    Hoppar gärna in här :) Jag är 26 och min man 29. Vi har kört oskyddat sedan aug 2014. Under dessa månader har min cykel varit 38 - 58 dagar lång, vilket lett till att jag sökte hjälp i mars.

    Jag fick en remiss till privat gyn, och via VUL kunde hon se att jag förrmodligen har en mild form av PCO. Hon ville dock inte säga något innan jag tagit vissa blodprover, och dom avväntar jag svar på nu.

  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-07-22 14:11:44 följande:

    Tror säkert att det kan gå fortare att få tid om ni går privat, men däremot kostar det nog en hel del. Vi betalar som ett vanligt läkarbesök. Måste vara jättejobbigt för dig att få missfall.. Min sambo har "gjort" 2 tjejer gravida på typ onenight stands när han var yngre så känns I sådana fall som felet ligger hos mig. Hela livet har man I stort sett gjort allt för att INTE bli gravid och nu när det verkligen är planerat så ska det vara så svårt. Frustrerande!


    Ja det kanske kostar mycket :( Får se hur vi gör...vi kör väl på nån månad till själva så får vi se!

    Behöver absolut inte vara nå fel på dig!! men kan förstå att du tänker så när din man lyckats göra 2 tjejer gravida tidigare... Men det är så mycket som ska stämma för att det ska bli en lyckad graviditet.

    Som en gynekolog sa till mig att det gäller att precis rätt spermie träffar precis rätt ägg vid precis rätt ögonblick. Och när man tänker så så tycker jag att det känns sjukt att det kan bli så många barn gjorda som det ändå blir! Är ju så otroligt mycket som ska klaffa- häftigt när man tänker så :)
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-07-22 12:00:03 följande:

    Jättebra att du startar denna tråd tycker jag! Jag är 32 min sambo är 30 och vi har en härlig lägenhet på söder I Stockholm. Börjar bli sugna på hus också men det ligger några år I framtiden då vi har ett tomt sovrum som vi hoppas på blir barnrum snart:). Tänkte uppdater lite om våra forsook. Som sagt så har vi provat mer eller mindre I 10 månader. Till en början lassade jag ner en app för att hålla koll på ägglossningen då jag har en relativt regelbunden menscykel. Det hjälpte inte och sen några månader tillbaka har vi börjat med CB ägglossningstest. Visade sig att den inte varje gång synkade med appen så det känns bra med dom! Fick glad gubbe på CB I måndagsmorse, typiskt då vi började jobba då:).

    Hade sex på kvällen samt tidigt I tisdagsmorse (satte kl lite extra tidigt haha). Efter vi hade sex tog jag ett till test och då fick jag bara upp en ring. Brukar ha glad gubbe ett par dagar men inte denna gang. Vet att man inte ska testa efter första positive resultatet men brukar ta en dag extra ändå. Tror du attt det kan vara så oturligt att ägglossningen skedde redan på dagen på måndagen och att vi hade sex för sent? Har också en fertilitetsutredning inplanerad I slutet av augusti, lite nojig... Men lika bra att veta..


    Jag har oxå använt mig utan clearblue ägglossningstest innan jag nu kör clearblue fertilitetsmonitor sedan tre månader. Ägglossning testen visar ju låg, hög, maximal. Så kanske att du missa men har för mig att ägget släpper som senast ca 36 h efter. När du skriver glad gubbe menar du maximal gubbe då? Jag brukar vara hög i va fyra dagar, sedan två dagar maximal därefter en dag hög. Sen låg igen.
  • Nenna9
    emzerus skrev 2015-07-22 16:08:25 följande:
    Ja det kanske kostar mycket :( Får se hur vi gör...vi kör väl på nån månad till själva så får vi se!

    Behöver absolut inte vara nå fel på dig!! men kan förstå att du tänker så när din man lyckats göra 2 tjejer gravida tidigare... Men det är så mycket som ska stämma för att det ska bli en lyckad graviditet.

    Som en gynekolog sa till mig att det gäller att precis rätt spermie träffar precis rätt ägg vid precis rätt ögonblick. Och när man tänker så så tycker jag att det känns sjukt att det kan bli så många barn gjorda som det ändå blir! Är ju så otroligt mycket som ska klaffa- häftigt när man tänker så :)
    Det kommer säkert gå bra för er, förstår att du vill veta så fort som möjligt men det är kanske bra att ni kör på någon månad själva innan. Jag tror att mycket släpper om det är så att man får reda på att allt är ok. Eller annars då få reda på om det är något man kan få hjälp med. Men det är som du sager så mycket som ska klaffa:). För att ge dig lite solskenshistoria så hade min kusins fru 4 missfall innan och nu har hon 3 fantastiskt fina barn!
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-07-22 13:23:55 följande:

    Jag är gärna med i den här tråden också :)

    Jag är 32 och min man är 36 och vi har försökt få vårt första barn sen i september 2014 och är alltså inne på försök 11 nu och har 2 tidiga missfall bakom oss. Det  senaste var förra månaden.

    jag kontaktade kvinnokliniken då vid förra missfallet för att höra om vi kan söka hjälp efter ett år, alltså i september. Men eftersom vårt första missfall i höstas vart dokumenterat hos dom då jag behövde skrapas så är det inte först i december vi får söka hjälp :(

    Jag hade hoppats på att få hjälp nu i september o få kolla så att allt är okej o så!

    Funderar på att ringa privat klinik och höra med dom. För där kanske man kan få hjälp tidigare eller vad tror ni?

    Skönt att få prata med flera som är i samma sits, för ingen i min kompiskrets förstår mig riktigt då de blir gravida på studs allihopa...hela tiden :(


    Då började vi samtida med vår barn verksamhet ;) men då har du förmågan att bli gravid, fast att ägget sedan släpper :( hemskt. Man vill ju bara veta om något är fel. Man känner ju att något är fel, varför just jag osv plus att är något fel vill man ha hjälp NU. Har en kamrat som strax ska få sitt andra ivf försök. Så hur vanligt är det lixom?
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-07-22 14:11:44 följande:

    Tror säkert att det kan gå fortare att få tid om ni går privat, men däremot kostar det nog en hel del. Vi betalar som ett vanligt läkarbesök. Måste vara jättejobbigt för dig att få missfall.. Min sambo har "gjort" 2 tjejer gravida på typ onenight stands när han var yngre så känns I sådana fall som felet ligger hos mig. Hela livet har man I stort sett gjort allt för att INTE bli gravid och nu när det verkligen är planerat så ska det vara så svårt. Frustrerande!


    Min sambo har gjort en annan tjej på fyllan gravid. Men med mig funkar de inte, kanske måste testa han på fyllan ;)
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader