• jessyj

    Hämmad amningsreflex ??

    En liten fråga ang amning,

    Jag har mycket mjölk och får lätt mjölkstockning = feber, frossa, sjukt onda bröst etc etc

    För att få bort stockningen har jag fått pumpa ut mjölk och fortsatt pumpa så mjölken kommit tbx efter "stoppet".

    Hur som så äter min lilla tjej "dåligt" vid amning och är hungrig igen efter 1-2h. Vilket gör mig låst då jag även har en 1,5åring hemma. Så för att lösa problemet med att inte få mjölkstockning och även en nöjd bebis i 3-4h så pumpar jag mjölk när den rinner till och ger henne den sedan på flaska. Hon är 8veckor och detta har jag gjort i ca 2v vilket funkat skitbra. Hon har snuttat på natten om hon velat. Men nu till frågan, kan detta hämma hennes amningsrefeflex från bröstet / att hon blir frustrerad då hon måste jobba mer för att få mjölk de gånger jag endast måste amma om jag tex är iväg hemifrån?

    Å om det händer vilket jag märkt en gång speciellt, kan man då få igång hennes sugreflex ordentligt igen? Eller ska jag fortsätta pumpa o ge på flaska? Tänker som med storebror att hon ska få bröstmjölk minimum 6 månader.

    Kommer 150-300 ml / pumptillfälle så mjölk finns.

  • Svar på tråden Hämmad amningsreflex ??
  • Carolinammki

    Det som kan bli då du ger på flaska är att hon inte kommer vela ta bröstet efter ett tag. Men kör på det som känns bäst för dig och för barnet,

    Det funkar ju även att ge bröst sen på flaska, då håller det nog längre med att hon tar bröstet.

    Sen behöver det ju absolut inte bli som jag skriver, det kan ju lika gärna gå jätte bra med amningen även fast hon får mer gånger på flaska :)

  • jessyj

    Hur snabbt kan det gå från att hon velat ammat till att bara ta flaskan??


    Carolinammki skrev 2015-07-22 20:58:45 följande:

    Det som kan bli då du ger på flaska är att hon inte kommer vela ta bröstet efter ett tag. Men kör på det som känns bäst för dig och för barnet,

    Det funkar ju även att ge bröst sen på flaska, då håller det nog längre med att hon tar bröstet.

    Sen behöver det ju absolut inte bli som jag skriver, det kan ju lika gärna gå jätte bra med amningen även fast hon får mer gånger på flaska :)


  • Carolinammki
    jessyj skrev 2015-07-22 21:04:40 följande:

    Hur snabbt kan det gå från att hon velat ammat till att bara ta flaskan??


    Det är samma sak där, det är olika - inte ens säkert hon väljer bort bröstet :)

    Jag gav ersättning efter amning i början då jag hade svårt att få igång allt. Tror jag gav flaska nästan 3v efter varje amning, gick hur bra som helst att amma helt utan flaska efteråt.
  • Carolinammki
    jessyj skrev 2015-07-22 21:04:40 följande:

    Hur snabbt kan det gå från att hon velat ammat till att bara ta flaskan??


    Det är samma sak där, det är olika - inte ens säkert hon väljer bort bröstet :)

    Jag gav ersättning efter amning i början då jag hade svårt att få igång allt. Tror jag gav flaska nästan 3v efter varje amning, gick hur bra som helst att amma helt utan flaska efteråt.
  • Mamma76

    Jag började alltid varje måltid med amning. Sen gav jag det sista av förra pumpningen på flaska. Då fick barnet i sig både den ljusa socker-mjölken och den gula grädden. Det är bra för magen och för att bli mätt. Om du vill kan du pumpa ut den första mjölken och slänga den, och så fortsätta med amning. Då äter barnet bara den sista feta gula mjölken och blir mätt. Sen kan du gradvis minska mängden pumpning så att det blir lagom med mat i bröstet för att bara amma.

    Om du har problem med mjölkstockning så kanske bh:n sitter för trångt Eller brösten är för kalla. Jag använde sömlös amnings-bh där man fäller ner hela framsidan. Jag hade också alltid stora ull-inlägg. Du bör också massera ut alla klumpar så fort dom kommer, men bara när mjölken rinner, dvs. samtidigt som pumpning eller amning.

  • MammAmma

    Det låter som att du lider av överproduktion, med tanke på de återkommande mjölkstockningarna, pumpandet och att bebisen vill äta ofta. Problemet med överproduktion, förutom risken för mjölkstockning, är att man då har för 'mycket' förmjölk (den där tunnare mjölken som främst släcker törst men mättar mindre bra i längden) så bebisens mage hinner bli full innan hon fått i sig tillräckligt av den feta mjölken. Dvs, hon blir snabbt mätt för stunden bara. Hur gammal är hon?

  • MammAmma

    Ah, missade att du skrivit att hon är 8 veckor....

    Men då har ni ammat tillräckligt länge för att testa på blockamning. Det får bukt på överproduktionen och på sikt även stockningarna troligtvis.

Svar på tråden Hämmad amningsreflex ??