• Jhalie

    Sonen tappar all hud på fingrarna

    Har en son på 7 år som från och till i flera år tappat all hud på fingertopparna. Det är endast ett tunnt lager hud kvar.

    Det är på alla fingrar och gör inte direkt ont om man inte trycker på det säger han.

    Han har inte varit sjuk eller något sånt utan det bara kommer.

    Sist var några år sen och då kunde inte vårdcentralen svara på vad det var.

    Ska ringa igen.

    Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Sonen tappar all hud på fingrarna
  • Jhalie

    Tack för ditt svar. Googlade på atopiskt eksem och det såg läskigt ut. Men liknade helt klart det sonen har.

    Visste inte att man kunde skriva egenremiss?

    Får se vad de säger på vc sen då.

  • Chianti
    Jhalie skrev 2015-07-23 06:50:25 följande:

    Tack för ditt svar. Googlade på atopiskt eksem och det såg läskigt ut. Men liknade helt klart det sonen har.

    Visste inte att man kunde skriva egenremiss?

    Får se vad de säger på vc sen då.


    Jo, egenremiss är det bästa som hänt sen skivat bröd.
    Kom dock på atopiskt eksem brukar klia, det gör inte hans?
  • Flygfotogen

    Jag har exakt sådär i perioder! Ofta en gång per år, vanligtvis på vintern. Ibland börjar det som små små vätskefyllda blåsor. Läker alltid ut, lämnar inga spår och jag har aldrig lyckats klura ut vad det beror på.

  • Jhalie
    Chianti skrev 2015-07-23 12:09:04 följande:

    Jo, egenremiss är det bästa som hänt sen skivat bröd.

    Kom dock på atopiskt eksem brukar klia, det gör inte hans?


    Smart!!

    Nej det kliar inte alls. Och gör inte ont heller fast det ser ut som det.
  • Jhalie
    Flygfotogen skrev 2015-07-23 23:49:30 följande:

    Jag har exakt sådär i perioder! Ofta en gång per år, vanligtvis på vintern. Ibland börjar det som små små vätskefyllda blåsor. Läker alltid ut, lämnar inga spår och jag har aldrig lyckats klura ut vad det beror på.


    Nej vi fattar inte heller vad det är. Kommer när som, sommar eller vinter. Det är inga blåsor utan börjar som en spricka typ som sen flagnar av. Läker iof av sig själv och lämnar inga spår som du säger men skumt att ingen tycks veta vad det beror på?!
  • 040kille

    Det liknar den psoriasis jag hade på fotot. Mina händer och fötter såg precis likadana ut när det höll på att läka. Dock kliar psoriasis i händer och fötter något rent överdjävulskt och första symptomen för mig var torrsprickor och utslag som liknade myggbett (då från en hel svärm av mygg). Hudkliniken är nog den ni ska ta kontakt med.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • ShadesOfHappiness

    Jag tycker också att det liknar psoriasis. Min bröt ut när jag var runt 12-13 år och begränsade sig till två fingertoppar. Min kliade inte alls mycket eftersom den var så begränsad (möjligtvis lite när det läkte ut). Skolsköterskan och läkaren på vårdcentralen trodde först att det var någon typ av eksem men hudläkaren konstaterade snabbt att det var psoriasis.

    Flygfotogen: Min psoriasis brukar komma i samband med att årstiderna skiftar (eller vid stress) och börjar alltid med små små vätskefyllda blåsor, torr hud, små självsprickor och fjällande hud. Mina naglar blev även "gropiga" när psoriasisen var som värst.

    När jag var yngre fick jag receptbelagd salva utskrivet men idag är psoriasisen mycket mildare och läker alltid ut av sig själv!

    TS, se till att en hudläkare få se över händerna så att ni får svar på vad det är.

  • glittersol

    Jag får så ibland men inte så mycket.

    Mitt kommer när jag diskat/tvättat för mycket med händer. Tror jag är känslig för kemikalierna.

    Kan det vara något sådant kanske?

  • Flygfotogen

    För mig kliar det inte annat än blåsorna och är överstökat på nån vecka. Svider om huden spricker eller blir för hård. Sen kan det ta ett år eller två innan det kommer tillbaka. Nu har det nog snart gått tre år faktiskt. Fått kortisonsalva av läkaren som inte riktigt trodde det var psoriasis. Naglarna har nog aldrig påverkats.

Svar på tråden Sonen tappar all hud på fingrarna