• Anonym (Barnmorska)

    Skall du göra abort - ställ dina frågor här.

    Tidig medicinsk abort.

    Hemabort.

    Sen medicinsk abort (upp till vecka 21+6).

    Kirurgisk abort.

    Har du frågor om abort. Oavsett vad det kan vara för frågor och och funderingar så kan du ställa de till mig. Jag ska göra mitt bästa för att svara dig. En del frågor kan endast läkare svara på tyvärr.

  • Svar på tråden Skall du göra abort - ställ dina frågor här.
  • Anonym (..)
    Anonym (Barnmorska) skrev 2015-07-23 00:47:57 följande:

    Tidig medicinsk abort.

    Hemabort.

    Sen medicinsk abort (upp till vecka 21+6).

    Kirurgisk abort.

    Har du frågor om abort. Oavsett vad det kan vara för frågor och och funderingar så kan du ställa de till mig. Jag ska göra mitt bästa för att svara dig. En del frågor kan endast läkare svara på tyvärr.


    Är det inte lite sent att göra abort i vecka 22?
    På vilka grunder godkänns det och av vem?
  • Anonym (Barnmorska)
    Anonym (..) skrev 2015-07-23 01:09:53 följande:

    Är det inte lite sent att göra abort i vecka 22?

    På vilka grunder godkänns det och av vem?


    Hejsan.

    Vad mina åsikter är om abort lämnnar jag osagda då jag arbetar med detta men visst kan jag tycka att det avbrytande i vecka 21+6 (friska barn) är sent.

    Oftast avbryter en kvinna så pass sent då det är något fel på barnet.

    Situationen kan vara så att kvinna är på flykt från hemland och har blivit utsatt för våld och våldtäckt.

    Oavsett anledning till abort från vecka 18 så måste socialstyrelsen godkänna detta. Då ansöker man till de och får godkänt (oftast) eller avslag. Det går att överklaga deras beslut (om det finns tid) så att säga. Här kan du läsa om detta: www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/graviditet/abort
  • Anonym (Line)

    Hur vanligt är det att kvinnan inte känner någon smärta alls vid medicinsk abort?

    Jag har nämligen gjort två medicinska aborter själv och inte känt något vid tillfällena.

Svar på tråden Skall du göra abort - ställ dina frågor här.