• Äldre 23 Jul 17:22
    2278 visningar
    3 svar
    +1
    3
    2278

    Menskoppar - hur rengör ni?

    Hejsan, jag har länge läst det här forumet men aldrig skrivit här förr
    Jag fick nyss hem ett paket som jag beställde online från viktor & vilma, tror dom är rätt nya för jag har iallafall inte sett reklam för dem förr. Jag tog storlek 1 av menskoppen men har ännu inte hunnit testa menskoppen men den verkar mjuk och skön så jag tror det blir bra!

    Finns det andra här med menskoppar? Hur rengör ni dem? Kokar ni kopparna och hur ofta? Jag såg att det fanns rengöringsmedel man kunde köpa till, jag köpte inget nu men kanske ska göra det senare.

    Tacksam för svar!

    Ps.här är en bild från deras hemsida på den jag köpte:TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-28 21:43
    Eftersom det kom så många pm var man skulle köpa den slänger jag länken hit: www.viktorvilma.se/apoteks-produkter/intim/menskoppar.html

    Storlek 1 hade jag köpt som sagt, men det verkar inte vara så stor skillnad på dem tror jag

  • Svar på tråden Menskoppar - hur rengör ni?
  • Anonym (Koppe­n)
    Äldre 23 Jul 20:32
    #1

    Grattis till världens bästa köp! :)

    Till att börja med vill jag säga att det kan ta ett tag att få in snitsen på hur man ska ta i och ur koppen så ge inte upp om du inte tycker att det funkar direkt. För mig tog det tre mensperioder innan jag fick till det helt. Det kan också vara så att man behöver testa olika koppar för att hitta en som passar. Jag testade Mooncup först men den var för lång, sen Lunette men den var för hård och nu har jag en Femecup som passar mig perfekt!

    Nästa gång du får mens, börja testa den när du är hemma och kan gå på toa när som helst. Testa först hur lång du vill att piggen ska vara. Sätt i koppen och så får du försöka känna hur långt upp du ska klippa av den. Själv har jag klippt av nästan hela då jag har en kort slida och jag vill inte att den ska skava vid öppningen. Koppen ska sitta långt ner i slidan (inte högt upp som en tampong) så det räcker med en liten krystning så får man ner koppen så man kan greppa om nederdelen med tummen och pekfingret. När du tycker att du får till det med att sätta i och ta ur den kan du prova att ha den i en längre stund t ex under en natt. Det finns också olika sätt att vika koppen på och det kan du också testa vad du tycker funkar bäst för dig. Sök på youtube så finns det bra filmer med tips på olika vikningar och tekniker på att sätta i och ta ur koppen.

    Själv tömmer jag min kopp en gång på morgonen och en gång på kvällen. Då tömmer jag den i toan och så sköljer jag den ren med varmt vatten innan jag sätter i den igen. När mensen är slut tvättar jag koppen med en speciell tvål (från Lunette som går att köpa på apoteket) och sedan kokar jag den i 5 minuter.

  • Äldre 28 Jul 21:42
    #2

    Tack för ditt svar! Har nu testat menskoppen och måste säga jag ÄLSKAR menskoppen från Belladot! Hade en väninna som testat femmecup men hon tyckte att kanten var för styv och därför lite obehaglig att ha i. Iallafall är jag glad att jag aldrig mer behöva använda äckliga tamponger :D

    Läste någonstans att man sparar typ 4500 kr varje år på menskoppen jämfört med vanliga mensskydd.. de e ju sjukt vad man lägger på sånt skit egentligen ;P

  • Äldre 28 Jul 21:59
    #3

    Sköljer när jag tömmer, kokar efter mensperiod. Jag älskar min femmecup (okej jag har två för helt plötsligt var den ena borta och jag köpte en ny i panik). Jag uppskattar den lite hårda kanten, resten av koppen är ju mjuk. Har en meluna också, den är mer jämnhård. Gillar den inte alls.

Svar på tråden Menskoppar - hur rengör ni?