• Anonym (Semestersabotören)

    Jag förstörde tydligen deras semester...

    Ja, som rubriken säger...

    Bakgrunden är denna:

    Vi bor i Stockholms innerstad och brukar, när vi har semester och är bortresta, låna ut vår lägenhet till släkt och vänner som vill semestra i stan några dagar. Självklart behöver de inte betala något, och naturligtvis kommer gäster och hälsar på även när vi är hemma (eftersom detta är FL är det lika bra att göra det klart på en gång).

    För någon vecka sedan skrev en kompis på FB att de tänkt åka till Stockholm några dagar i augusti, och jag skrev en kommentar om att de gärna fick låna vår bostad eftersom vi ska vara borta en månad nu.

    Vännerna hade ordnat boende på annat sätt, men tackade för erbjudandet.

    Idag fick jag ett meddelande från en av min väns vänner (en person som jag/vi alltså aldrig ens har träffat) som skriver att DE vill låna lägenheten i en vecka. De undrar hur många bäddplatser det finns, för de har tänkt åka tillsammans med en annan familj, och uttrycker hur glada de är över att ha hittat gratis boende för sin semesterresa.

    Jag trodde verkligen att de skämtade, så jag skrev tillbaka att "vi bara lånar ut lägenheten till vänner, övriga får betala 1000kr/natt -hur skulle vi annars ha råd att bo där vi bor, haha".

    Det visade sig dock att de menat allvar och blev skitsura över att jag var så girig att jag skrev att de skulle betala.

    Alltså, va??? Trodde inte att det fanns människor som resonerade så, men det blev ju en ögonöppnare kan man säga! )

    Är det någon som varit med om något liknande? Fyll på med era berättelser om "snålisar", jag börjar ana att jag inte är den enda som träffat på sådana!

  • Svar på tråden Jag förstörde tydligen deras semester...
  • Anonym (Obetalbart! :-))

    Haha! Den var obetalbar! Vilka vrickade människor det finns! Vi brukar faktiskt göra som ni fast vi har ett hus på en ö i skärgården men något så dumt som okända människor som tror att de ska få bo i vårt hus alldeles gratis har vi inte råkat ut för. Än.

  • radwanska

    Trodde de verkligen att de skulle få ta lägenheten gratis? Folk du inte känner?
    Fullständigt ofattbart. Jag saknar ord.
    Och sen har de mage att bli arga. Sååå korkade....

  • Anonym (Semestersabotören)
    Anonym (Obetalbart! ) skrev 2015-07-23 22:42:56 följande:

    Haha! Den var obetalbar! Vilka vrickade människor det finns! Vi brukar faktiskt göra som ni fast vi har ett hus på en ö i skärgården men något så dumt som okända människor som tror att de ska få bo i vårt hus alldeles gratis har vi inte råkat ut för. Än.


    Eller hur! Det är jättekul att kunna erbjuda vänner boende, men folk som man inte känner!!!

    Nä, vi tänker fortsätta att låna ut till våra vänner men andra får söka vidare.

    ...kul däremot att höra att ni har samma utlåningstänkande som vi!
  • Anonym (Jaja)
    Anonym (Semestersabotören) skrev 2015-07-23 22:51:33 följande:
    Eller hur! Det är jättekul att kunna erbjuda vänner boende, men folk som man inte känner!!!

    Nä, vi tänker fortsätta att låna ut till våra vänner men andra får söka vidare.

    ...kul däremot att höra att ni har samma utlåningstänkande som vi! smile1.gif
    Men detta måste innebära att dina vänner har sagt till deras vänner att dom kan låna er lägenhet? O det skulle jag inte tycka var ok... Rätta mig om jag har fel.
  • Anonym (M)
    Anonym (Semestersabotören) skrev 2015-07-23 22:36:46 följande:

    Ja, som rubriken säger...

    Bakgrunden är denna:

    Vi bor i Stockholms innerstad och brukar, när vi har semester och är bortresta, låna ut vår lägenhet till släkt och vänner som vill semestra i stan några dagar. Självklart behöver de inte betala något, och naturligtvis kommer gäster och hälsar på även när vi är hemma (eftersom detta är FL är det lika bra att göra det klart på en gång).

    För någon vecka sedan skrev en kompis på FB att de tänkt åka till Stockholm några dagar i augusti, och jag skrev en kommentar om att de gärna fick låna vår bostad eftersom vi ska vara borta en månad nu.

    Vännerna hade ordnat boende på annat sätt, men tackade för erbjudandet.

    Idag fick jag ett meddelande från en av min väns vänner (en person som jag/vi alltså aldrig ens har träffat) som skriver att DE vill låna lägenheten i en vecka. De undrar hur många bäddplatser det finns, för de har tänkt åka tillsammans med en annan familj, och uttrycker hur glada de är över att ha hittat gratis boende för sin semesterresa.

    Jag trodde verkligen att de skämtade, så jag skrev tillbaka att "vi bara lånar ut lägenheten till vänner, övriga får betala 1000kr/natt -hur skulle vi annars ha råd att bo där vi bor, haha".

    Det visade sig dock att de menat allvar och blev skitsura över att jag var så girig att jag skrev att de skulle betala.

    Alltså, va??? Trodde inte att det fanns människor som resonerade så, men det blev ju en ögonöppnare kan man säga! )

    Är det någon som varit med om något liknande? Fyll på med era berättelser om "snålisar", jag börjar ana att jag inte är den enda som träffat på sådana!


    Hur kommer det sig att personen i fråga Vet vem du är,men du vet integrerad vem personen är?
  • Anonym (Semestersabotören)
    radwanska skrev 2015-07-23 22:47:05 följande:

    Trodde de verkligen att de skulle få ta lägenheten gratis? Folk du inte känner?

    Fullständigt ofattbart. Jag saknar ord.

    Och sen har de mage att bli arga. Sååå korkade....


    Ja, vi hade ju erbjudit lägenheten till andra som inte ville ha den, så varför inte! :-/

    Min förklaring (efter det skämtsamma svaret när jag trodde att de drev med mig) att vi ju inte känner varandra och att vi därför inte kände oss bekväma att låna ut vår bostad till dem (och att jag heller inte tyckte att vår fyra är anpassad för två barnfamiljer) föll inte i god jord. De hade blivit så nöjda att de sett "mitt erbjudande" och skulle vi inte låna ut lägenheten till någon annan kunde de ju likaväl bo där som att den skulle stå tom...

    Nä, jag insåg helt enkelt att vi tänker väldigt, väldigt olika!
  • Anonym (Semestersabotören)
    Anonym (Jaja) skrev 2015-07-23 22:54:03 följande:

    Men detta måste innebära att dina vänner har sagt till deras vänner att dom kan låna er lägenhet? O det skulle jag inte tycka var ok... Rätta mig om jag har fel.


    Anonym (M) skrev 2015-07-23 22:57:30 följande:

    Hur kommer det sig att personen i fråga Vet vem du är,men du vet integrerad vem personen är?


    Kanske var otydlig i TS

    Den här personen och jag har en gemensam bekant som vi båda är vänner med på FB. Vår gemensamma vän skrev en statusuppdatering där hon bad om tips inför en Stockholmssemester i augusti. Jag skrev då en öppen kommentar till henne där jag gav några tips och samtidigt la till att eftersom vi ska iväg på semester så fick de gärna låna vår lägenhet när de nu kom till stan.

    Den här personen hade alltså sett min kommentar till vår gemensamma vän. Personen har annars ingen koll på mig (vad jag vet). Det är inte ens någon av min väns nära vänner utan verkar vara en mer perifer bekant (vilket ju bara gör det ännu mer knäppt).

    Min vän skulle inte erbjuda andra att bo i vår lägenhet och jag skulle tro att hon, när hon får reda på detta (hon är bortrest) blir lika förvånad som jag.
  • izzibizz

    Makens syskon är just nu vänligt sura på oss för de inte fick låna ut VÅR husvagn till sina kompisar gratis. Vi har aldrig ens träffat dem. Visserligen använder vi inte den själva veckan det gäller men har vid flera tidigare tillfällen sagt nej till våra egna vänner och tom mot betalning.

Svar på tråden Jag förstörde tydligen deras semester...