• Äldre 24 Jul 17:47
    1148 visningar
    14 svar
    14
    1148

    Någon mer som startat IVF nu i juli?

    Har nu äntligen börjat med min allra första behandling! Började med nässpray idag, någon som har erfarenhet av synarela?

    Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra nu, vet inte om jag vill gå igenom detta mer än en gång.. Gruvar mig lite inför äggplockningen.. ????

    Någon mer som nyligen startat behandling?

  • Svar på tråden Någon mer som startat IVF nu i juli?
  • Äldre 25 Jul 11:46
    #1

    Hejsan!

    Jag började med behandlingen för ett tag sedan (ska spraya med Synarela ungefär fyra månader), men själva IVF:en börjar närma sig nu! Ungefär tre veckor till sprutstart (om allt verkar okej då). Jag kan inte fatta att det snart är dags efter så många års väntetid?

    Jag är också orolig för äggplock. Funderar på att be dem om lugnande inför. Vi har en 1,5 timmes resa till kliniken, så bara det kommer pröva mina nerver.

  • Äldre 30 Jul 00:19
    #2

    Jag är redo att gå över till nässpray idag så fort väckarklockan ringer kl 07 och kommer förmodligen börja med sprutor också, väntar bara på att kliniken ska ring a och ge dos. Har varit nedreglerad i 5 månader med sprutor pga endometrios.

    Är dödanervös för allt just nu - att kliniken ska ringa och avboka, att det inte ska funka, att det gör ont, att min endometrios blir värre av hormonerna, att jag får missfall osv osv.

  • Äldre 30 Jul 13:05
    #3

    Började med sprayen idag, ska hålla på med den till den 18/8 efter det blir det sprutor. Vecka 36 är det äggplock och insättningen ifall allt går bra. Är jättenervös inför det här och pendlar mellan hopp och förtvivlan. Vi har försökt att få barn i över 5år, det senaste året har vi haft 2 missfall så nu tyckte våran läkare att vi skulle prova ivf. Hur planerar ni att leva under den här tiden? Jag tänker försöka leva som om jag var gravid, alltså undvika alkohol, insjöfisk, kittelostar mm.

  • Äldre 30 Jul 21:59
    #4
    Majorie skrev 2015-07-30 00:19:38 följande:

    Jag är redo att gå över till nässpray idag så fort väckarklockan ringer kl 07 och kommer förmodligen börja med sprutor också, väntar bara på att kliniken ska ring a och ge dos. Har varit nedreglerad i 5 månader med sprutor pga endometrios.

    Är dödanervös för allt just nu - att kliniken ska ringa och avboka, att det inte ska funka, att det gör ont, att min endometrios blir värre av hormonerna, att jag får missfall osv osv.


    Känner igen mig i din oro, Majorie. Jag vet inte alls hur endometriosen kan tänkas påverka (blir mina ägg ens befruktade?). Självklart hoppas jag att inget ska gå fel, men jag önskar att jag iallafall kunde få ett plus på stickan EN gång.
    Turquoise skrev 2015-07-30 13:05:56 följande:

    Började med sprayen idag, ska hålla på med den till den 18/8 efter det blir det sprutor. Vecka 36 är det äggplock och insättningen ifall allt går bra. Är jättenervös inför det här och pendlar mellan hopp och förtvivlan. Vi har försökt att få barn i över 5år, det senaste året har vi haft 2 missfall så nu tyckte våran läkare att vi skulle prova ivf. Hur planerar ni att leva under den här tiden? Jag tänker försöka leva som om jag var gravid, alltså undvika alkohol, insjöfisk, kittelostar mm.


    Vår plan ser liknande ut. Vi har återbesök på kliniken den 18:e, och om allt är som det ska så börjar vi med sprutor då. Jag har i princip levt som om jag var gravid i tre år nu... I början tänkte jag hela tiden att jag faktiskt kunde vara gravid just då, så det var säkrast. Sen insåg jag att det inte skulle hända, och jag började släppa på det. Alkohol dricker jag nästan aldrig, så det är inget problem. Däremot hade jag tänkt försöka äta mindre socker veckorna som kommer. Får se hur det går med det...
  • Äldre 31 Jul 00:17
    #5

    Tog första sprutan nu ikväll! Det gick så bra att göra det själv. Gjorde inte alls ont och svimmade inte. Nu är vi igång!

    Nojan just nu är att äggen ska mogna på en helg, RMC i Linköping äggplockar inte på helger, eller att äggblåsorna ska ha övermognat eller nåt liknande över helgen när de kikar på mina äggstockar på måndagen 10/8. Är också bjuden på bröllop 8/8 och hoppas må bra då och slippa både värk och svullen mage. Vi får väl se... Jag blev helt avrådd motion och hopp eftersom äggstockarna kan vrida sig under äggstimuleringen. Kommer typ inte våga dansa på bröllopet nu. :)

    Försöker se detta första IVF som ett test - nu testar vi hormoner, nivåer mm. Jag försöker räkna med att det både kan bli avbrutet, överstimulerat eller uppskjutet för att inte bli så ledsen om inte allt går enligt planen.

  • Äldre 1 Aug 05:02
    #6

    Vad härligt att höra! Jag kan inte fatta att det kan vara så att det är dags för oss med sprutor om ett par veckor.

    Jag är också lite orolig för hur jag kommer må innan äggplock och kommer försöka att inte planera in något. Det är vår ettåriga bröllopsdag ganska precis en månad efter planerad sprutstart, men jag vill inte göra några planer förrän jag vet hur jag mår då (finns ju en möjlighet att testdag är runt bröllopsdagen). Jag är lite orolig att endometriosen ska triggas. Hoppas du mår bra på bröllopet! Det behöver ju inte bli så att du känner dig särskilt påverkad.

    Intressant att du blev avrådd från motion. Till oss har de inte sagt något sånt (än iallafall). Jag frågade i ett inlägg här (är nog någon sida bak nu) hur andra har gjort kring äggplock och insättning, för jag har ett fysiskt ansträngande jobb, men de hade levt på som vanligt.

    Jag försöker verkligen ha din inställning också, för att inte bli besviken, men det är svårt.

  • Äldre 2 Aug 23:33
    #7

    Det där med att inte vilja planera in något känner jag igen! Vi blev tillfrågade om att åka bort sista helgen i augusti. Och jag visste inte vad jag skulle svara. Vi ska ju förhoppningsvis göra äggplock och återförande v.33. Vilket betyder att vi förmodligen får svar på om det funkat eller inte precis innan sista helgen i augusti. Och eftersom det rent statistiskt sett är mer sannolikt att det inte funkar vet jag inte om jag vill åka bort denna helgen. Jag kanske bara kommer vilja vara hemma och gråta?

  • Äldre 2 Aug 23:38
    #8

    Smulan - hur mår du med nässprayen? Hur länge ska du nedreglera?

    Forsyne - du är på sluttampen med spray nu? Känner du dig trött på det? Min sista månad med klimaterie var så tråkig. Jag vara väntade på att få starta.

    Jag har tagit spruta 4 ikväll. Nu känner jag hur äggstockarna börjar komma igång. Känner av dem. Min smärta i livmodertappen är tillbaka igen. Förmodligen endometriosen som säger hej. :( Men annars tycker jag det känns bra!

  • Äldre 3 Aug 17:22
    #9
    Majorie skrev 2015-08-02 23:38:03 följande:

    Smulan - hur mår du med nässprayen? Hur länge ska du nedreglera?

    Forsyne - du är på sluttampen med spray nu? Känner du dig trött på det? Min sista månad med klimaterie var så tråkig. Jag vara väntade på att få starta.

    Jag har tagit spruta 4 ikväll. Nu känner jag hur äggstockarna börjar komma igång. Känner av dem. Min smärta i livmodertappen är tillbaka igen. Förmodligen endometriosen som säger hej. :( Men annars tycker jag det känns bra!


    Japp, vi börjar förhoppningsvis med sprutor om två veckor. Men hur är det, man fortsätter med att spreja då också? Jag är rätt trött på att behöva tänka på det morgon och kväll, men eftersom jag är i princip smärtfri är det inte så farligt. Jag känner inte av det jättemycket. Men jag är redo att sätta igång! Jag är lite orolig för det du skriver om, att jag ska börja känna av endometriosen

    igen.

    Och det här med att planera... Vi har våra ettåriga bröllopsdag ungefär när det kommer vara testdag om vi börjar med sprutorna som planerat. Man vill ju gärna hitta på något kul då, men man vet ju inte om man är överlycklig eller förtvivlad då.
  • Äldre 3 Aug 23:40
    #10

    Jag går på en underhållsdos av nässprayet nu under sprutorna. Underhållsdosen är varannan näsborre 3ggr/dygn för mig. Och den ser till att man inte ägglossar för tidigt typ. :) Så nässprayet blir du inte av med i första taget. :D

  • Äldre 4 Aug 15:27
    #11

    Nej, det verkar inte så. Men det är skönt att slutet känns inom räckhåll.

  • Äldre 24 Aug 20:55
    #12
    Majorie skrev 2015-08-02 23:38:03 följande:

    Smulan - hur mår du med nässprayen? Hur länge ska du nedreglera?

    Forsyne - du är på sluttampen med spray nu? Känner du dig trött på det? Min sista månad med klimaterie var så tråkig. Jag vara väntade på att få starta.

    Jag har tagit spruta 4 ikväll. Nu känner jag hur äggstockarna börjar komma igång. Känner av dem. Min smärta i livmodertappen är tillbaka igen. Förmodligen endometriosen som säger hej. :( Men annars tycker jag det känns bra!


    Jag har inte känt av sprayen så mycket, det enda jag har känt är ett enormt sötsug! Som tack å lov har gett sig nu när jag endast tar en sprayning morgon och kväll! Började med sprutorna i onsdags och känner av äggstockarna väldigt mkt idag! Precis som innan ägglossning, ska det vara så? ????

    Hur går det för er allihop?
  • Äldre 24 Aug 21:41
    #13

    Jag gjorde ÄP 12/8 och insättning 14/8 med ett tvådagars ägg. Resterande ägg odlades vidare och vi fick två blastocyster till frysen.

    Gjorde tidigt test idag, BIM -2 och ruvardag 10, och testade faktist positivt. Så det var ju en härlig överraskning! Officiell testdag är 2/9.

  • Äldre 25 Aug 19:30
    #14
    Majorie skrev 2015-08-24 21:41:07 följande:

    Jag gjorde ÄP 12/8 och insättning 14/8 med ett tvådagars ägg. Resterande ägg odlades vidare och vi fick två blastocyster till frysen.

    Gjorde tidigt test idag, BIM -2 och ruvardag 10, och testade faktist positivt. Så det var ju en härlig överraskning! Officiell testdag är 2/9.


    Härligt! ???????? då hoppas vi att det går bra hela vägen!

    Är det ditt första IVF?

    Ni som tar bemfola, hur många dagar tog ni sprutor?
Svar på tråden Någon mer som startat IVF nu i juli?