• Anonym (Fast i mitten)

    sambo och svärföräldrar inte överens

    Min sambo och mina föräldrar är inte överens. Varje möte med allihop så är det som det finns en osynlig väg emellan dem. Mina föräldrar bor 5-6 h timmars bilfärja från oss så de är kanske hos oss var tredje månad.

    Haft mina föräldrar på besök. Min mamma påpekar hela tiden att min sambo inte är social, att han inte bryr sig om varken mig eller vårat barn. Hela tiden så påpekar hon fel som han gör. Min pappa försöker skapa en ok stämning mellan alla.

    Min sambo känner att allt han gör är fel i deras ögon och att jag alltid ställer mig på deras sida och inge försvarar honom. Dock visar han på ett väldigt dåligt sätt att han vill ha dem här. Han är sur, kort fattade, och spelat hellre på sin mobil än är social med dem.

    När mina föräldrar skulle åka hem säger min mamma "ja nu är det väl någon som blir glad att vi åker".

    Efteråt fick jag höra av sambon att han hört mina föräldrar säga att jag har det bättre själv. Att jag borde flytta så jag bor i närheten av dem m.m.

    Detta sårade min sambo vilket jag förstår. Men vad ska jag göra? Min sambo pratar om hur dålig min mamma är och min mamma pratar dåligt om min sambo och att han bara bryr sig om sin intressen.

    Älskar dem alla. Men när även jag och barnet känner av detta är det inte roligt alls.

    Känns som jag är fast i mitten. Någon som har tips.

  • Svar på tråden sambo och svärföräldrar inte överens
  • Tecum

    Förstår din sambo! Din mamma ska inte lägga sig i er relation och i synnerhet ha vett att hålla käften när han är i närheten. Och du ska stå upp för din sambo och inte tolerera något skitsnack om honom, det kallas lojalitet och är en av grundpelarna i en relation. Din mammas får naturligtvis tycka vad hon vill, men hon ska hålla det för sig själv.

  • Anonym (Hm)

    Din mamma och din sambo får väl prata istället - låter som rena missförstånd i grunden dem emellan?!

    Och varför spär han på hennes åsikter om honom genom att bete sig just så som hon påstår?! det är dessutom respektlöst av honom att vara sur och kortfattad mot dem och även dra sig undan... :/
    Det hela blir en ond cirkel!

  • Anonym (Stackarsdinman)

    Måste svärföräldrarna bo hos er när de besöker er? De kan väl ta in på hotell, vandrarhem eller liknande och isf komma mer sällan om det blir dyrt. Att ha mina svärföräldrar boende här var tredje månad skulle göra mig jäkligt less och mobilspel hade varit hundra ggr roligare.

  • sextiotalist

    Du får ta ditt ansvar och förklara för dina föräldrar, främst din mamma, att de har passerat gränsen om.hur man uppför dig..

    Duger inte din sambo så duger inte du heller. Ska de komma på besök så får dr respektera dig och din sambo.

  • Anonym (adam)
    Anonym (Fast i mitten) skrev 2015-07-24 20:31:43 följande:

    Min sambo och mina föräldrar är inte överens. Varje möte med allihop så är det som det finns en osynlig väg emellan dem. Mina föräldrar bor 5-6 h timmars bilfärja från oss så de är kanske hos oss var tredje månad.

    Haft mina föräldrar på besök. Min mamma påpekar hela tiden att min sambo inte är social, att han inte bryr sig om varken mig eller vårat barn. Hela tiden så påpekar hon fel som han gör. Min pappa försöker skapa en ok stämning mellan alla.

    Min sambo känner att allt han gör är fel i deras ögon och att jag alltid ställer mig på deras sida och inge försvarar honom. Dock visar han på ett väldigt dåligt sätt att han vill ha dem här. Han är sur, kort fattade, och spelat hellre på sin mobil än är social med dem.

    När mina föräldrar skulle åka hem säger min mamma "ja nu är det väl någon som blir glad att vi åker".

    Efteråt fick jag höra av sambon att han hört mina föräldrar säga att jag har det bättre själv. Att jag borde flytta så jag bor i närheten av dem m.m.

    Detta sårade min sambo vilket jag förstår. Men vad ska jag göra? Min sambo pratar om hur dålig min mamma är och min mamma pratar dåligt om min sambo och att han bara bryr sig om sin intressen.

    Älskar dem alla. Men när även jag och barnet känner av detta är det inte roligt alls.

    Känns som jag är fast i mitten. Någon som har tips.


    Att du ska sätta ner fot jävlen för både din mor och din sambo. Vem som började har ingen betydelse för det är sandlåda. Vem som kastade grus först spelar ingen roll. Du sitter i mitten och deras kast med sand träffar dig och du har inte gjort något....

    Så din sambo ska hålla käften om din mamma för varje gång han pratar illa om dina päron så attackerar han dig med och pratar illa om dig.
    Samma gäller din mamma. Hon ska bara ta och stoppa igen trut helvetet. För när hon kritiserar din man så kritiserar hon dig med. Så hennes negativitet han hon hålla med sina väninnor.
  • ica

    Om din mamma påpekar att din sambo inte är särskilt social när han är i närheten då är det hon som inte är särskilt socialt begåvat. Så gör man inte mot någon i dennes hem.


    Anonym (adam) skrev 2015-07-25 09:29:11 följande:
    Att du ska sätta ner fot jävlen för både din mor och din sambo. Vem som började har ingen betydelse för det är sandlåda. Vem som kastade grus först spelar ingen roll. Du sitter i mitten och deras kast med sand träffar dig och du har inte gjort något....

    Så din sambo ska hålla käften om din mamma för varje gång han pratar illa om dina päron så attackerar han dig med och pratar illa om dig.
    Samma gäller din mamma. Hon ska bara ta och stoppa igen trut helvetet. För när hon kritiserar din man så kritiserar hon dig med. Så hennes negativitet han hon hålla med sina väninnor.
  • asta66
    sextiotalist skrev 2015-07-25 09:00:05 följande:

    Du får ta ditt ansvar och förklara för dina föräldrar, främst din mamma, att de har passerat gränsen om.hur man uppför dig..

    Duger inte din sambo så duger inte du heller. Ska de komma på besök så får dr respektera dig och din sambo.


    Och Ts: Ditt hem är även din sambos. Han ska inte ta sån skit i sitt eget hem.
  • Anonym (adam)
    ica skrev 2015-07-26 14:22:47 följande:

    Om din mamma påpekar att din sambo inte är särskilt social när han är i närheten då är det hon som inte är särskilt socialt begåvat. Så gör man inte mot någon i dennes hem.


    Om min mor hade kräkts över min sambo så hade det blivit hell och hade min sambo kräkts över min mor så hade det också blivit hell

    om de båda hade samtidigt så hade jag gett dubbelt hell tillbaka. Snacka inte skit med mig om någon annan. snacka då skit med vederbörande. För sånt orkar jag inte med helt enkelt.
  • ica
    Anonym (adam) skrev 2015-07-26 18:41:06 följande:
    Om min mor hade kräkts över min sambo så hade det blivit hell och hade min sambo kräkts över min mor så hade det också blivit hell

    om de båda hade samtidigt så hade jag gett dubbelt hell tillbaka. Snacka inte skit med mig om någon annan. snacka då skit med vederbörande. För sånt orkar jag inte med helt enkelt.
    Och man kan åtminstone förvänta sig att de uppför sig hövligt och inte bråkar. Och att Ts sagt ifrån.
  • Myling

    Du ska backa upp din sambo, han ska vara nummer ett i ditt liv nu. Om det finns någon fog för deras kritik så får ni reda ut det ni två sinsemellan någon annan gång när dina föräldrar är långt borta. De ska be om ursäkt för vad de sagt hittills så att de kan börja om sin relation på noll sedan.

  • asta66
    Myling skrev 2015-07-28 18:01:17 följande:

    Du ska backa upp din sambo, han ska vara nummer ett i ditt liv nu. Om det finns någon fog för deras kritik så får ni reda ut det ni två sinsemellan någon annan gång när dina föräldrar är långt borta. De ska be om ursäkt för vad de sagt hittills så att de kan börja om sin relation på noll sedan.


    Håller med. Det är inte ens mammas sak att kritisera ens sambo så öppet.
  • Anonym (Fast i mitten)

    Tack för alla tips och det ni sagt

    För att förtydliga vissa saker så bryr sig min sambo om vårat barn och gör allt för barnet. Sedan bor inte mina föräldrar hos oss när de är på besök utan de bor en bit från oss på ett hotell.

    Jag satte ner foten och sa att jag orkar inte vara något bollplank mellan dem. Min sambo och jag pratade och jag förklarade att jag visst står på hans sida. Så vi kom överens om att om han känner han så måste han tala om det för mig tidigare och inte efter en vecka.

    Mina föräldrar tog det inte speciellt bra utan uttryckte mer eller mindre att vi lika gärna kan säga upp bekantskapen. Detta sårade mig massor. Vilket ställer mig i en konstig sits!

    Min sambos svar på detta var att han inte vill det skall ske utan att jag ska ha kvar mina föräldrar och vårat barn sin mormor och morfar. Så han är villig att jobba på det medans mina föräldrar nu varje gång jag pratar med dem i telefonen så får ja gbara massa negativt tillbaks.

    Så förtillfället står bi fortfarande kvar på noll.

  • IMHO

    Om din pappa brukar försöka vara den som gjuter olja på vågorna kanske du ska be honom om råd hur du ska hantera din mamma. Du verkar ju redan ha en bra kommunikation med din sambo, och han verkar ju bra och flexibel i övrigt som du beskriver det. Kanske finns det vissa saker som din mamma lättare kan förstå om det är din pappa som tar upp dem med henne i enrum? Om han beskriver vad han ser och tror - inte att han springer "dina ärenden"?

    Visst är din sambos reaktioner något som man förstår att hon kan bli irriterad på, men hon verkar inte förstå att det är HON som triggar dem. Om han fungerar annorlunda socialt när hon inte är med behöver hon få förstå det. Han ska inte behöva oroa sig för att nu kommer svärmor och klagar igen, för det är fullkomligt förståeligt att han drar sig undan socialt då.

    Om din mamma inte KAN förstå detta hur det än förklaras och av vem, kanske ni ska träffas utan att sambon behöver vara med. Ni kanske kan gå ut och äta utan honom eller göra utflykter med barnen, när de är på er ort, så han slipper få sin integritet kränkt hela tiden. Fråga sambon hur han ser på en sådan lösning om inget annat funkar.

    Jag känner med er. Lycka till!

  • Anonym (Manipulativ mor?)

    Låter som att din mamma är ute efter att styra, när hon hotar med att säga upp kontakten då hon får kritik. Du får styra upp det där faktiskt.

  • DeLo

    Din mamma ska sluta kommentera någon annans icke sociala sida eller liknande. Spelen är kanske hans sätt just där och då att fly från sina egna tankar medan dem är där, att hålla sig undan. Att din mamma då kommenterar allt är helt onödigt. Skulle heller inte vara så glad och social mot någon om de anser att hela jag är fel. Tänk att få höra det hela tiden..

    Du ska säga till din mamma att hon får sluta gnälla på allt han gör hela tiden. Han ska inte behöva ta skit hela tiden. Det ska han inte ens behöva berätta för dig utan det ska du säga till din mamma om när hon väl pratar en nedrans massa skit om honom framför dig. Ert barn blir påverkad av att du inte ens vågar yttra dig för din sambo flyr undan skitsnacket och din mamma snackar skit.

  • IMHO
    Anonym (Manipulativ mor?) skrev 2015-08-03 10:37:00 följande:

    Låter som att din mamma är ute efter att styra, när hon hotar med att säga upp kontakten då hon får kritik. Du får styra upp det där faktiskt.


    Ja, antingen saknar mamman förståelse för sin del i problemet eller så förstår hon visst vad hon sysslar med. Om hon agerar så här för att medvetet förstöra, då är det verkligen illa, men det gäller väl att ta reda på vilket av fallen som stämmer först.

    När det gäller trögfattade människor, så hjälper det oftast inte att säga ifrån om man inte försökt dem förstå först. När det gäller manipulativa människor, blir man lätt överkörd om man försöker kompromissa istället för att säga ifrån på skarpen.

    Förhoppningsvis känner TS sin mamma såpass bra att hon vet om eventuella manipulativa tendenser. Finns sådana, kan nog klara riktlinjer och nolltolerans mot kritik mot hushållets medlemmar inkl. sambon vara ett krav för föräldrabesök härnäst. Annars tror jag först på att försöka vara smidig och pedagogisk.
  • Eerie

    hade min mamma betett sig sådär i mitt hem, och haft den attityden mot min partner hade hon inte varit välkommen här. punkt.

  • asta66
    IMHO skrev 2015-08-03 10:54:20 följande:
    Ja, antingen saknar mamman förståelse för sin del i problemet eller så förstår hon visst vad hon sysslar med. Om hon agerar så här för att medvetet förstöra, då är det verkligen illa, men det gäller väl att ta reda på vilket av fallen som stämmer först.

    När det gäller trögfattade människor, så hjälper det oftast inte att säga ifrån om man inte försökt dem förstå först. När det gäller manipulativa människor, blir man lätt överkörd om man försöker kompromissa istället för att säga ifrån på skarpen.

    Förhoppningsvis känner TS sin mamma såpass bra att hon vet om eventuella manipulativa tendenser. Finns sådana, kan nog klara riktlinjer och nolltolerans mot kritik mot hushållets medlemmar inkl. sambon vara ett krav för föräldrabesök härnäst. Annars tror jag först på att försöka vara smidig och pedagogisk.
    Dessa människor vet mycket väl vad de håller på med men låtsas inte förstå.
    Eerie skrev 2015-08-03 17:42:38 följande:

    hade min mamma betett sig sådär i mitt hem, och haft den attityden mot min partner hade hon inte varit välkommen här. punkt.


    En klar och tydlig konsekvens av hennes handlande är väl alltid bra.

Svar på tråden sambo och svärföräldrar inte överens