• Äldre 24 Jul 22:19
    2401 visningar
    13 svar
    13
    2401

    Förlossningsdepression - är jag den enda som känner såhär

    Hej

    Jag är så förtvivlad. Kort bakgrund : har en son som just fyllt 9 månader. Han föddes en månad för tidigt så hans korrigerade ålder är 8 mån. Ända sen graviditeten har jag varit livrädd för att något ska bli fel. Mina tankar bekräftades när han kom 1 mån tidigt. Jag fick havandeskapsförgiftning. Det blev snitt. Han var på gränsen till tillväxthämmad och kunde inte amma först. Men vi fick vara på vanligt bb, han behövde inte ligga i kuvös eller så. Vi åkte hem efter två dagar. Jag kände mig misslyckad som kvinna eftersom min kropp svikit honom och mig själv. Jag var orolig och målade upp hemska katastroftankar. Jag föreställde mig att han skulle bli förståndshandikappad och/eller autist. Sen när han var 2 månader föll han ur sängen och slog i sidan av huvudet. Vi åkte in akut men de sa att det inte var någon fara. Jag har dock inte kunnat släppa detta utan får ofta flashbacks till olyckan. Jag mådde allt sämre och gav till slut upp amningen för antidepressiv medicin. Men medicinen hjälpte inte. Tvärtom mådde jag sämre. Amningen upphörde ju helt och det blev flaskmatning istället.

    Jag försöker verkligen att inte oroa mig men jag kan inte släppa tanken på att det är något fel på honom. Jag är orolig för ALLT. Att jag ska ha förorsakat havandeskapsförgiftningen själv genom att jag var så nojjig, att han ska ha tagit skada av att inte ammas, att han ska ta skada av att jag och min sambo har tjafs ibland. Att han ska visa sig vara förståndshandikappad, framför allt.

    Jag förstår att jag säkert är deprimerad men är det nån annan vars förlossningsdepression yttrat sig på dethär sättet, dvs att man är fixerad vid tanken på att det ska vara något fel på barnet? Jag är rädd för förståndshandikapp och autism/Asperger. Som det är nu verkar han någorlunda normal för sin ålder, men jag har denhär känslan liksom. Han kan inte prata än och jag tror inte han förstår ord. Om man gömmer en leksak kan han inte hitta den. Han kan inte vinka, inte klappa händerna. Han lyfter inte upp armarna mot en. Han gråter inte om man går ut ur rummet. (Enligt BVC är det för att han är "trygg" men jag tolkar det som att han är känslokall) Min sambo har stannat hemma då jag är så värdelös och han tycker inte det är nåt fel på sonen alls. Jag har dragit mig undan helt för jag vill inte att mon son ska se mig ledsen. Min sambo är den perfekta föräldern och de har jättebra kontakt. Sonen skrattar och busar mycket, kryper och går längs möbler. Det jobbiga är att det hela tiden finns milstolpar som ska uppnås och andra barn att jämföra med. Det skär i hjärtat då jag ser lyckliga mammor sitta och amma sina stora tjocka barn. Så kommer jag där med min lilla, lilla pojke och nappflaskan. Jag har så svårt att släppa kontrollen och bara älska honom. Känner mig så fruktansvärd. Vad ska jag göra? Finns det nån annan som känt likadant? Tar det nånsin slut? Har sökt psykolog men är på väntelista... Förlåt för långt inlägg. Snälla skriv inte att jag ska "rycka upp" mig eller så. Men gärna konkreta tips. Kram

  • Svar på tråden Förlossningsdepression - är jag den enda som känner såhär
  • Äldre 24 Jul 22:25
    #1

    Har du pratat med bvc om detta? Har du sökt psykolog genom bvc eller själv? När jag fick hjälp genom bvc gick det ganska fort innan jag var på första besöket hos psykologen.

  • Äldre 24 Jul 22:38
    #2

    Ja men 1. Psykologen kunde bara ta emot mig 3-4 ggr totalt. Så det kändes värdelöst. 2. Sökt flera privata, fått medicin utskrivet men bara blivit sämre av dessa.

    3. Väntar på remiss till psykolog nu men vet inte om jag får komma dit.

    4. Fått rådet av BVC-psykologen att ta mi till psykakuten. På så vis kan jag eventuellt få snabbare vård. Men det känns så extremt med psykakuten. Funderar på att försöka bli inlagd i mina värsta stunder. Vill bara försvinna och spola fram tiden. Vill veta om min son är normal eller inte, orkar inte slungas mellan hopp och förtvivlan varje dag.

    Känns så hopplöst. Mått så dåligt i 1,5 år nu.

  • Äldre 24 Jul 22:40
    #3

    Ps.Tack för svar iaf!

  • Äldre 24 Jul 22:52
    #4

    Men usch, din stackare vad du mår dåligt. Jag kan trösta dig med att säga att det kommer bli bättre och att man kan må bra igen, oavsett hur dåligt du mår när det är som värst.

    Det är inte alls ovanligt att katastroftankar hopar sig, man vill ju skydda sitt barn mot allt. Det går ju inte att mätta ditt kontrollbehov eftersom du aldrig kan veta om barnet är sjukt/skadat/handikappat på förhand. Tyvärr så verkar du så fokuserad på saker som du inte kan förändra att du missar att njuta av barnet.

    Jag hade gått till BVC igen och tagit emot 3-4 besök hellre än inget alls/vänta hur länge som helst. Åtminstone i väntan på något annat. Ibland kan det kännas skönt att ha någon att gå till så länge, så att man inte är helt utelämnad. 

    Tyvärr får man ibland vara oerhört tydlig med hur dåligt man mår för att få tillräckligt snabb hjälp. De flesta är ju uppfostrade till att vara försiktiga, man vill inte gärna vara obekväm, men ibland måste man det.

    Vilken medicin har du fått och i vilken dos? Var i landet bor du?

    Nu tror ju inte jag att det är något fel på ditt barn, men om det vore det skulle det förmodligen vara enklare att handskas med än den ångest du lever i nu.

  • Äldre 24 Jul 23:08
    #5

    Sök till psykakuten så du får omedelbar hjälp !!!! Ju fortare du får hjälp desto lättare att hjälpa dig innan du blir sämre . Jag jobbar i psykiatrin . Och jag råder dig att söka hjälp . Ta hand om dig

  • Äldre 24 Jul 23:13
    #6

    Grejen med antidepp medicin är att man mår sämre innan det vänder - detta är helt normalt! Oftast varar det i några veckor för att sedan vända.
    Man bör äta medicinen i minst 8mån i sträck för att få en bra effekt.

    Jag tror att du dels har för höga och stora krav på dig själv som mamma.
    Var bara där med din son, visa att du älskar honom och kan skydda honom mot det som är rimligt <3

    Och ta emot de där 3-4 psykologmötena från BVC! Bättre än ingenting alls ju

    Kraaam

  • Äldre 24 Jul 23:23
    #7

    Jag föreslår att du googlar på Malin Wollins berättelse om förlossningen av hennes yngsta barn, vad som hände då och hur hon mådde en stor del av hans första år. Du borde känna igen dig mycket.

    Hoppas att du hittar bra hjälp!

  • Äldre 24 Jul 23:32
    #8

    Hej och tack alla som svarar! Jag har bestämt mig för att försöka bli inlagd/gå till psykakuten.

    Jag fattar att jag behöver hjälp.

    Min fråga är väl ge egentligen om det är vanligt hos dem med förlossningsdepression att tro att det är nåt fel på barnet? Eller är det "unikt" för mig? Jag har läst om en del med föelossningsdepression och de verkar alla må jättedåligt men inte pga oro över barnet.

    Jag ska dock läsa Malin Wollins berättelse.

    Tack alla!!!

  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 24 Jul 23:37
    #9

    Undrar: Är fyra veckor för tidigt verkligen SÅ tidigt? Födde du i vecka 36 då? För i vecka 38 så räknas man väl som fullgången? Har en kompis som födde då, och menar på att hon räknades som fullgången i vecka 38.

  • Äldre 24 Jul 23:37
    #10

    Ps. Angående medicin har jag testat boxar (blodtrycket steg och jag blev helt hyper), remeron, buspiron, lyrica och citalopram. Det enda jag tycker lindrar är oxascand men det skriver de ju inte ut mer pga de är rädda att man ska bli beroende.

  • Äldre 24 Jul 23:40
    #11
    Sockervaddspinnen skrev 2015-07-24 23:37:01 följande:

    Undrar: Är fyra veckor för tidigt verkligen SÅ tidigt? Födde du i vecka 36 då? För i vecka 38 så räknas man väl som fullgången? Har en kompis som födde då, och menar på att hon räknades som fullgången i vecka 38.


    Det är en månad för tidigt. Jag har frågat och de räknar honom som prematur och korrigerar alla kurvor en månad. Men visst det är inte jättemycket för tidigt men tillräckligt för att det ska anpassas på BVC.
  • Äldre 24 Jul 23:48
    #12

    Precis som Maac skrev här ovan så är det ju verkligen så att jag missar att njuta av honom och denhär tiden som aldrig kommer igen. Och jag förstår ju att jag inte kan styra även tillvaron hur mycket jag än oroar mig så blir det som det blir. Ändå kan jag inte släppa oron. Jag känner mig som världens sämsta person. Jag hatar mig själv. Det bästa vore om jag bara försvann och min sambo fick ensam vårdnad. Han är som sagt helt perfekt som förälder. Jag bara förstör allt i min väg.

  • Äldre 24 Jul 23:51
    #13

    Skulle jättwgärna komma i kontakt med nån som haft det som jag. Känner mig så udda och sommart mitt liv är förstört för alltid. Finns det någon som känner igen sig?

Svar på tråden Förlossningsdepression - är jag den enda som känner såhär