• Anonym (!)

    Byta efternamn?

    Hej
    Jag kollade vilka kategorier gamla "Byta efternamn"-trådar låg i och typ 50% låg i denna, så jag chansar. Förlåt om det är fel.

    Jag vill iallafall byta mitt efternamn till vårt släktnamn, efternamnet jag har nu är inget släktnamn.
    Alltså får jag enligt reglerna byta till det efternamnet, har dock två frågor jag inte får svar på när jag googlar.

    Hur bevisar man egentligen att släkten heter det? Min släkt bor inte i Sverige så jag vet inte riktigt hur det går till?
    Får man byta efternamn om man är under 18 år? (17 t.ex). Eller måste man vänta tills man fyllt 18? 

    En till fråga.. läste att det kostade 1500 kr, är det sant?

    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Byta efternamn?
  • nokitus

    hur man bevisar att släkten heter det har jag verkligen ingen aning om, jag vet bara att namnet måste ha burits av typ två generationer, och att någon av dina föräldrar måste ha haft detta efternamn. 
    Du måste prata med dom på skatteverket, där löser dom nog det åt dej. 
    Jo, man får byta efternamn om man är under 18 år, och jo, det är dyrt, exakt summa vet jag inte, men jag vet att det kostar. 
    Samt att det kostar ju att förnya identitetsbevis, körkort, i vissa fall bankkort osv. 

  • Anonym (Byt)

    Har du tex din pappas efternamn men vill byta till mammas ska det inte kosta något. Inte heller om man byter från Kristina till Christina (uttalet påverkas inte).

    Ring skatteverket. Dom hjälper dig.

    Som någon skrev så blir det en kostnad för att byta alla identitetshandlingar.

  • Anonym (!)
    Anonym (Byt) skrev 2015-07-25 10:11:55 följande:

    Har du tex din pappas efternamn men vill byta till mammas ska det inte kosta något. Inte heller om man byter från Kristina till Christina (uttalet påverkas inte).

    Ring skatteverket. Dom hjälper dig.

    Som någon skrev så blir det en kostnad för att byta alla identitetshandlingar.


    Vet du om jag måste berätta mitt namn/personnummer när jag ringer eller kan jag vara "hemlig"?
  • Melinoe
    Anonym (!) skrev 2015-07-25 13:02:42 följande:

    Vet du om jag måste berätta mitt namn/personnummer när jag ringer eller kan jag vara "hemlig"?


    Du behöver inte men lämnar du personnummer får du ett mer korrekt svar som gäller just ditt fall jämfört med det generella svaret som även står på Skatteverkets hemsida.
  • Anonym (!)

    Hej igen.
    Det går att byta efternamn under 18 års åldern, problemet är bara som sagt hur jag ska kunna bevisa att det är ett släktnamn (som fortfarande inte dött ut, det dör liksom inte ut). Jag kanske är dum men jag fattar inte hur jag ska kunna bevisa för en svensk myndighet vad min släkt i Mellanöstern har för efternamn???

  • Anonym (Sara)

    Annars kan du vända dig till Patent- och registreringsverket för att byta efternamn. Läs även på deras hemsida om vad som gäller. Det är också förenat med en kostnad. Hos SKV kan man byta namn en gång enligt namnlagen, därefter får man alltid vända sig till PRV.

Svar på tråden Byta efternamn?