• Anonym (Oops)

    Gjorde jag fel på dejten som inte erbjöd mig betala?

    Var ute och åt med en nygammal bekant. Det var ingen uttalad dejt men definitivt åt det hållet. Inte för att priset spelar någon roll kanske men min del kostade en hundring och hans kanske 250 kr. När servitrisen frågade om vi skulle betala med kontanter eller kort sa han kort och tog dosan när den kom. Han sa inget om att dela eller så och jag kom mig inte för att erbjuda att splitta notan även om jag tänkte det. Vet inte varför det blev så men så blev det. Pinsamt men sant. Skäms

    Vad jag vill veta är om jag gjorde ett stort faux pas som inte erbjöd mig betala? Till mitt försvar så har jag dejtat utomlands så många år där mannen alltid betalar no matter what och att han inte gjorde någon antydan till att inte ta hela notan så det var säkert delvis därför som jag inte sa något fast jag tänkte det.

    Jag skrev ett sms och tackade och sa att jag bjuder nästa gång men har inte fått något svar. Om det spelar roll så har han väldigt mycket pengar så han gick inte i konkurs pga mig åtminstone. Tungan ute Men vad tycker ni? Gjorde jag bort mig väldigt mycket?

  • Svar på tråden Gjorde jag fel på dejten som inte erbjöd mig betala?
  • Anonym (Kille)

    Tja, han skiter ju i pengarna om det är så att han har "väldigt mycket pengar", men oavsett, visst gjorde du bort dig.

    Du skulle sagt något. Bara något litet. Du behövde inte sagt att ni skulle dela, men bara nämnt "äsch, du behöver inte betala för mig", (fastän du inte ens behövt mena det).

    Det är gesten som betyder något. Det är gesten som många gånger berättar hur man är.

    Nu kanske han skiter i det helt och hållet. Kanske finns andra anledningar till att han inte hör av sig. Men jag tycker nog att man ändå säger något. Bara för att inte "tyst" berätta att man förutsätter att man får sitt betalt av killen.

  • Anonym (sebbe)

    Nej, jag tycker inte det var så farligt att du missade att säga något. Hade du frågat hade han säkert viftat bort det. Att du skickade det där SMSet och tackade och sade att nästa gång är det din nota, det bör ha varit mer än nog. Så tänk inte på just den saken mer tycker jag.

  • Efraim Barkbit

    Inte alls fel gjort iom ditt sms.


    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Christi38

    Gjort är gjort :)
    Du tackade och erbjöd dig betala nästa gång i sms och det var en bra "räddning" även om jag själv skulle sagt något redan när dosan kom in till bordet.

  • Anonym (Oops)
    Anonym (Kille) skrev 2015-07-25 21:50:38 följande:
    Tja, han skiter ju i pengarna om det är så att han har "väldigt mycket pengar", men oavsett, visst gjorde du bort dig.
    Du skulle sagt något. Bara något litet. Du behövde inte sagt att ni skulle dela, men bara nämnt "äsch, du behöver inte betala för mig", (fastän du inte ens behövt mena det).
    Det är gesten som betyder något. Det är gesten som många gånger berättar hur man är.

    Nu kanske han skiter i det helt och hållet. Kanske finns andra anledningar till att han inte hör av sig. Men jag tycker nog att man ändå säger något. Bara för att inte "tyst" berätta att man förutsätter att man får sitt betalt av killen.
    Jag vet att jag borde ha sagt något men det blev inte så av någon konstig orsak och delvis pga att han på ett så självklart sätt svarade servitrisen "med kort" och tog dosan direkt. Det var ingen tvekan från hans sida liksom men jag känner ändå att det är pinsamt nu.
    Anonym (sebbe) skrev 2015-07-25 21:51:21 följande:
    Nej, jag tycker inte det var så farligt att du missade att säga något. Hade du frågat hade han säkert viftat bort det. Att du skickade det där SMSet och tackade och sade att nästa gång är det din nota, det bör ha varit mer än nog. Så tänk inte på just den saken mer tycker jag.
    Skönt att höra ditt svar som är tvärtemot killen som skrev först. Jag sa tack när vi gick från restaurangen, när vi skildes åt och sen i smset när jag skrev att jag bjuder nästa gång så jag har ju tackat tillräckligt i alla fall tycker jag. Drömmer

    Men jag är helt ovan att dejta svenska män så jag passar på att fråga om ni förväntar er att tjejen betalar sin del eller erbjuder sig varje gång? Funkar det så här? Där jag bodde så skulle det inte ens komma på fråga att tjejen skulle förväntas erbjuda sig att betala. Det är bara självklart att killen betalar även om man bara är kompisar eller bekanta. En tjej betalar aldrig när en man är med i sällskapet här. Nu vill jag inte ha en diskussion om det är rätt eller fel att killarna ska betala men jag undrar bara hur jag ska göra i framtiden om jag dejtar honom eller någon annan svensk man igen?

  • Anonym (Oops)
    ErnstHugo skrev 2015-07-25 21:54:31 följande:
    Inte alls fel gjort iom ditt sms.
    Då får jag hoppas att han såg smset också och att ingen raderade det från hans telefon innan han såg det. Hans barn kanske inte vill att han dejtar och såg det först och tog bort det eftersom att han inte svarade? Såg att det gick fram nämligen. Jag är lite nojig som ni märker. Jag vill att ju att han ska veta att jag inte lät bli pga snålhet eller något sånt och att jag gärna bjuder nästa gång. Om det blir någon nästa gång... Det verkar inte så just nu ju.
    Christi38 skrev 2015-07-25 21:55:26 följande:
    Gjort är gjort :)
    Du tackade och erbjöd dig betala nästa gång i sms och det var en bra "räddning" även om jag själv skulle sagt något redan när dosan kom in till bordet.
    Är du en tjej? Läs mitt inlägg nummer 5 så får du lite mer förklaring på hur jag tänkte.

    Men tolkade jag honom så fel när han tog kommando med servitrisen och tog dosan? Jag vet att jag borde ha sagt något men tror ni att han inte hade tänkt betala allt utan kände sig tvungen?

  • Djävulens Högra Hand

    Bjuda ut och bjuda på mat betyder väl att den som bjuder just bjuder. Men jag är då så funtad att jag aldrig skulle dela en nota, lite fason får det då vara att man står för det, öppnar dörrar, och hjälper till med stolen. Så vad tycker jag då, nej det var väl en fin liten gest det där med smset så jag tycker du ts har ryggen helt fri.

  • Anonym (Oops)
    Djävulens Högra Hand skrev 2015-07-25 22:12:55 följande:
    Bjuda ut och bjuda på mat betyder väl att den som bjuder just bjuder. Men jag är då så funtad att jag aldrig skulle dela en nota, lite fason får det då vara att man står för det, öppnar dörrar, och hjälper till med stolen. smile2.gif Så vad tycker jag då, nej det var väl en fin liten gest det där med smset så jag tycker du ts har ryggen helt fri. smile1.gif
    Då får vi hoppas att det var dig jag var på dejt med! (om du är en man) Iofs var det inte en dejt-dejt men det blev liksom; Har du ätit? Nej, inte jag heller vi går och äter då! när han kom hem till mig.

    Jag hoppas innerligt att han har sett smset så han vet att jag har för avsikt att bjuda om han vill ses igen.

    Men bara för att; ponera att han aldrig såg smset hur illa är det då att jag inte erbjöd mig att betala men tackade vid restaurangen och vid vårt adjö?
  • Anonym (Oops)
    Tines skrev 2015-07-25 22:23:24 följande:
    Av vilken anledning skulle han inte ha läst ditt sms??
    Det har han säkert gjort men om vi leker med tanken att ett galet ex fick tag på telefonen eller barn som inte vill att han dejtar eller att mobilen ramlade i sjön eller blev överkörd av en skördetröska eller vad som helst innan han såg smset.
Svar på tråden Gjorde jag fel på dejten som inte erbjöd mig betala?