• Äldre 25 Jul 23:53
    2832 visningar
    7 svar
    7
    2832

    Fisk varje dag?

    Undrar kort och gott om det på något sätt är farligt att äta enbart fisk eller skaldjur varje dag, ofta både till lunch och middag? Varierar alla dess sorter i olika varianter, men min man knorrar om gifter och att det är ohälsosamt? Är det så? Äter LCHF, men har av personliga skäl fått avstå kött, så nu känns fisk som mitt enda "matiga" alternativ. Om det är osunt att äta så mycket fisk/skaldjur, får jag väl lära mig att gilla soja alt quornprodukter, men vill helst inte;) Så är det ok med så mycket fisk/skaldjur!?

  • Svar på tråden Fisk varje dag?
  • Äldre 26 Jul 00:00
    #1

    Jag tolkar "enbart fisk eller skaldjur" som att du pratar om din huvudsakliga proteinkälla. Äter du verkligen enbart fisk eller skaldjur och inga grönsaker blir ju kosthållningen gärna lite torftig. Men jag kan inte se varför det skulle vara farligt?

    Andra bra källor till protein är ju t ex linser, bönor, fröer, nötter och ost. Så får du mer variation i kosten.

  • Äldre 26 Jul 00:01
    #2

    Du äter väl inte BARA fisk, antar jag? Annars blir du ganska undernärd ganska snabbt. Men äter du olika grönsaker till fisken så borde det inte vara nåt problem.

    Sen när det gäller gifter...jag är osäker men jag tror jag hört att det gäller bara norsk lax. Kan va värt att kolla upp. Kanske

  • Äldre 26 Jul 00:13
    #3

    Kolla Livsmedelsverkets hemsida. Att äta fisk rekommenderas väl bara 1-2ggr/v pga blyhalten har jag för mig. Din man har rätt ts.

  • Äldre 26 Jul 00:21
    #4

    Ok, Tack! Jag äter lite nötter och ost, men fixar inte grönsaker. Tänker att jag får det jag behöver i fisken. Jag är rätt likgiltig till mat, har en dotter med ätstörning och är så less på mat i alla dess former just nu. Vill mest lugna mannen :(

  • Äldre 26 Jul 00:25
    #5

    Jag är ingen nutritionist men jag måste ändå säga att jag tvivlar starkt på att fisk har alla näringsämnen man behöver. Nötter är bra förstås. Bara mina två öre......

  • Äldre 28 Jul 04:28
    #6

    ägg? Det sägs vara mycket nyttigt.

  • Äldre 28 Jul 08:35
    #7
    Minza83 skrev 2015-07-26 00:13:37 följande:

    Kolla Livsmedelsverkets hemsida. Att äta fisk rekommenderas väl bara 1-2ggr/v pga blyhalten har jag för mig. Din man har rätt ts.


    Livsmedelsverket rekommenderar fisk 2-3 ggr i veckan, och det tolkar jag som "åtminstone", inte max. Vissa fiskar innehåller mycket gifter, men inte alla. Man får ha koll.
Svar på tråden Fisk varje dag?