• Anonym (c)
    Äldre 26 Jul 15:25
    1212 visningar
    18 svar
    18
    1212

    Hur ska jag räkna?

    Jag gjorde en gastric bypass för ca ett halv år sen. Jag undrar: ska man räkna två timmar mellan målen från när måltiden startade eller slutade?

  • Svar på tråden Hur ska jag räkna?
  • Äldre 26 Jul 15:50
    #1

    Herregud, är du SÅ noga?

    Jag låter det gå ca 3 timmar mellan varje måltid (från dom startar)..... jag överlever!

    (jag är opad)

  • Anonym (c) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 16:13
    #2
    Tines skrev 2015-07-26 15:50:51 följande:

    Herregud, är du SÅ noga?

    Jag låter det gå ca 3 timmar mellan varje måltid (från dom startar)..... jag överlever!

    (jag är opad)


    Ja! Jag är så hungrig redan efter ca 45-60 minuter!
  • Äldre 26 Jul 16:18
    #3
    Anonym (c) skrev 2015-07-26 16:13:47 följande:
    Ja! Jag är så hungrig redan efter ca 45-60 minuter!
    Drick vatten! Aktivera dig med annat än tankar på mat....
  • Anonym (Jo)
    Äldre 26 Jul 16:28
    #4

    Första åren så åt jag varannan timme, dvs 8-10-12-14-16-18-20. Ja 7ggr per dag. Ibland tom 8. Men tiderna kunde skjutas 30min hit eller dit. Jag var stenhård med tiderna första 2åren så det verkligen skulle sitta, tror det hjälpte mig enormt.

    Idag 5år senare så äter jag 6-4ggr per dag. Kan max gå 4h utan något men brukar äta frukost när jag vaknar, ibland mellanmål innan lunch om jag känner att jag ej kommer klara mig till lunch, äter lunch 11, mellanmål mittemellan middagen som brukar bli vid 17 sen ett kvällsmat på det.

    Tror i början är det bra att följa schema för att komma in i det, och sen kan man lyssna mer på sin kropp. Och glöm ej vatten emellan.

    Väger samma som jag gjorde efter jag landade efter ca 10månader efter op.

  • Anonym (c) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 17:02
    #5
    Anonym (Jo) skrev 2015-07-26 16:28:51 följande:

    Första åren så åt jag varannan timme, dvs 8-10-12-14-16-18-20. Ja 7ggr per dag. Ibland tom 8. Men tiderna kunde skjutas 30min hit eller dit. Jag var stenhård med tiderna första 2åren så det verkligen skulle sitta, tror det hjälpte mig enormt.

    Idag 5år senare så äter jag 6-4ggr per dag. Kan max gå 4h utan något men brukar äta frukost när jag vaknar, ibland mellanmål innan lunch om jag känner att jag ej kommer klara mig till lunch, äter lunch 11, mellanmål mittemellan middagen som brukar bli vid 17 sen ett kvällsmat på det.

    Tror i början är det bra att följa schema för att komma in i det, och sen kan man lyssna mer på sin kropp. Och glöm ej vatten emellan.

    Väger samma som jag gjorde efter jag landade efter ca 10månader efter op.


    Tack. Varför äter du inte lika ofta? hur lång tid tar dina måltider? gick du bara ner undet 10 månader?
  • Anonym (Jo)
    Äldre 26 Jul 17:10
    #6
    Anonym (c) skrev 2015-07-26 17:02:07 följande:

    Tack. Varför äter du inte lika ofta? hur lång tid tar dina måltider? gick du bara ner undet 10 månader?


    Idag beror det mycket på att jag fick barn vilket Fick mina rutiner att komma i ofas då jag tvingades äta ca 1 gång i timmen, efter barnet var fött blev det svårare att äta så ofta så då blev det lite mer på tallriken samt färre gånger.

    Jag har definitivt ett stop på hur mycket jag får i mig men det beror på lite vad jag äter men det är mer än de första två åren..

    Som tur är går jag inte upp i vikt så måste fungera. En till grej var att jag åt Ingenting som kan anses som onyttigt det första året.

    Men gick ner 46kilo sammanlagt + 9kilo innan. Sen har det stått still, det tog ca 1år. Tror jag, var så länge sedan nu, men det går fort nedåt... Har bmi 22 så behöver ej gå ner mer.
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 26 Jul 17:10
    #7

    När den slutade så klart.. Drick vatten, oerhört mättande!

  • Anonym (c.)
    Äldre 28 Jul 07:20
    #8
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-26 17:10:59 följande:

    När den slutade så klart.. Drick vatten, oerhört mättande!


    Jaså? Dom andra säger ju tvärtom. Vad är rätt? Är du opererad?
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 28 Jul 12:18
    #9
    Anonym (c.) skrev 2015-07-28 07:20:14 följande:
    Jaså? Dom andra säger ju tvärtom. Vad är rätt? Är du opererad?
    Jag vet inte vad som är rätt.. Men jag bara tänker logiskt, om du börjar äta kl 14 och är klar 14.30, så är det väl från 14.30 man räknar till nästa måltid om man nu ska ha 2h emellan? Annars har det ju eg bara gått 1,5h om du räknar från kl 14?
    Och sen har jag svårt att tro att det ska vara SÅ på minuten? Men om du har problem med att du är hungrig redan efter 45 min så vet jag inte.. De flesta jag känner so gjort op har töjt ut magsäcken igen, och det är nog pga just sånt tänk och för stora portioner/fel mat.
    Nej, jag är inte opererad.
  • Anonym (c.)
    Äldre 28 Jul 12:44
    #10
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-28 12:18:41 följande:
    Jag vet inte vad som är rätt.. Men jag bara tänker logiskt, om du börjar äta kl 14 och är klar 14.30, så är det väl från 14.30 man räknar till nästa måltid om man nu ska ha 2h emellan? Annars har det ju eg bara gått 1,5h om du räknar från kl 14?
    Och sen har jag svårt att tro att det ska vara SÅ på minuten? Men om du har problem med att du är hungrig redan efter 45 min så vet jag inte.. De flesta jag känner so gjort op har töjt ut magsäcken igen, och det är nog pga just sånt tänk och för stora portioner/fel mat.
    Nej, jag är inte opererad.
    Jag äter INTE för stora portioner!
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 28 Jul 13:51
    #11
    Anonym (c.) skrev 2015-07-28 12:44:08 följande:

    Jag äter INTE för stora portioner!


    Bra. Men ät inte för ofta. Drick mycket vatten..
  • Anonym (c.)
    Äldre 28 Jul 14:12
    #12
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-28 13:51:04 följande:
    Bra. Men ät inte för ofta. Drick mycket vatten..
    Tycker du att jag äter för ofta? dricker mellan målen

    Dom som du känner som har opererat sig, har dom gått upp allt igen? berätta gärna
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 28 Jul 14:53
    #13
    Anonym (c.) skrev 2015-07-28 14:12:18 följande:
    Tycker du att jag äter för ofta? dricker mellan målen

    Dom som du känner som har opererat sig, har dom gått upp allt igen? berätta gärna
    Nej, men håll dig till det de har sagt.. Och säger de 2h så är det ju bra att följa det och inte börja med 1,5..
    Ja, först har de gått ner jättefort, och sen har de sakta gått upp allt igen. Känner 4 st som gjort op och ingen av dom är smal i dagsläget. Dom har inte lagt om sina matvanor, och sitt tänk kring mat.
  • Anonym (c.)
    Äldre 28 Jul 15:08
    #14
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-28 14:53:57 följande:
    Nej, men håll dig till det de har sagt.. Och säger de 2h så är det ju bra att följa det och inte börja med 1,5..
    Ja, först har de gått ner jättefort, och sen har de sakta gått upp allt igen. Känner 4 st som gjort op och ingen av dom är smal i dagsläget. Dom har inte lagt om sina matvanor, och sitt tänk kring mat.
    Okej, hur lång tid tog det innan dom blev feta igen?

    Sköterskan förnekar att många blir feta igen. Stör mig på att hon ljuger.
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 28 Jul 15:11
    #15
    Anonym (c.) skrev 2015-07-28 15:08:49 följande:

    Okej, hur lång tid tog det innan dom blev feta igen?

    Sköterskan förnekar att många blir feta igen. Stör mig på att hon ljuger.


    Första året gick dom ner, sen hade de gått upp under 1-2 år igen.
  • Anonym (c.)
    Äldre 28 Jul 15:19
    #16
    Anonym (Mjo) skrev 2015-07-28 15:11:41 följande:
    Första året gick dom ner, sen hade de gått upp under 1-2 år igen.
    okej
  • Anonym (Reali­st)
    Äldre 28 Jul 15:39
    #17

    Ibland ser man rekommendationer att äta lite och ofta, även för de som inte är opererade. Jag tror den rekommendationen är en ren skrivbordsprodukt som inte har mycket med verkligheten att göra. Vi är inte gjorda för att processa mat hela tiden. Kroppen mår bra av att få sköta sig själv ett tag. Jag kör nu med 16:8-metoden alla dagar i veckan. Jag äter endast mellan 12-20 (man kan välja vilka 8 timmar man vill). Utanför den tiden äter/dricker jag inget som innehåller energi. Te och svart kaffe ska vara OK, men jag dricker bara vatten.
    Jag blir inte hungrig och det går utmärkt att motionera trots att man inte ätit något på 16 timmar.
    12-20 äter jag vad jag vill, men det är inte nyttigt för någon att äta sig proppmätt.

    Det är sorgligt att dåliga matvanor leder till operationer med tveksam nytta.
    Hur man bör äta om man opererat sig vet jag inte, men tydligen går det att äta så att operationen i längden är meningslös.

  • Anonym (c.)
    Äldre 28 Jul 15:44
    #18
    Anonym (Realist) skrev 2015-07-28 15:39:37 följande:
    Ibland ser man rekommendationer att äta lite och ofta, även för de som inte är opererade. Jag tror den rekommendationen är en ren skrivbordsprodukt som inte har mycket med verkligheten att göra. Vi är inte gjorda för att processa mat hela tiden. Kroppen mår bra av att få sköta sig själv ett tag. Jag kör nu med 16:8-metoden alla dagar i veckan. Jag äter endast mellan 12-20 (man kan välja vilka 8 timmar man vill). Utanför den tiden äter/dricker jag inget som innehåller energi. Te och svart kaffe ska vara OK, men jag dricker bara vatten.
    Jag blir inte hungrig och det går utmärkt att motionera trots att man inte ätit något på 16 timmar.
    12-20 äter jag vad jag vill, men det är inte nyttigt för någon att äta sig proppmätt.

    Det är sorgligt att dåliga matvanor leder till operationer med tveksam nytta.
    Hur man bör äta om man opererat sig vet jag inte, men tydligen går det att äta så att operationen i längden är meningslös.
    Hur du äter - som inte är opererad - skiter jag fullständigt i!!

    Och vad fan vet du om vad som ledde till min fetma?!! Inte ett skit!!

    Skriv inte mer. 
Svar på tråden Hur ska jag räkna?