• Delfin63

    Järnpreparat

    Hej!

    Jag har i många år ätit Duroferon för mycket rikliga blödningar. Nu har jag upptäck att jag mår illa av dom och funderar på att ta hälsokost istället. Problemet är att hälsokostjärnet inte innehåller lika mycket som tabletterna. Någon som vet om det är mer järn i något av järnpreparaten? Verkar vara mest safter?

  • Svar på tråden Järnpreparat
  • Mooomin

    Men det finns väl andra järnpreparat du kan prova på från apoteket!?

    Vet ingenting om hälsokost..

  • Erizajo

    Jag äter niferex som finns på apotek, oftast bakom disken så man måste fråga. Men receptfria och mycket bättre än duroferon.

  • solskenskaka

    Jag är vegetarian och äter därför inte apotekets järntillskott. Har kört på kapslar från Holistic som finns på hälsokost eller att beställa. Det är 25 mg i varje kapsel och de har hjälpt mig med sviktande järnvärde under två graviditeter. Inga problem med magen heller som många verkar få av tex niferex.

  • Tonensu

    Niferex innehåller 100 mg och ska vara skonsam mot magen då järnet tas upp i tarmarna. Om man har svårt att svälja kapseln kan man öppna den och äta innehållet. Ska tas på kvällen. Jag fick dock ont i magen av dem men många tål tabletten väldigt bra.

  • Blutt
    solskenskaka skrev 2015-07-27 09:38:49 följande:
    Jag är vegetarian och äter därför inte apotekets järntillskott. Har kört på kapslar från Holistic som finns på hälsokost eller att beställa. Det är 25 mg i varje kapsel och de har hjälpt mig med sviktande järnvärde under två graviditeter. Inga problem med magen heller som många verkar få av tex niferex.
    Vad är det för animalier i järntabletter? Har noll koll på sånt.
  • solskenskaka
    Blutt skrev 2015-07-27 10:29:27 följande:

    Vad är det för animalier i järntabletter? Har noll koll på sånt.


    Kapslarna är gjorda av gelatin och vissa preparat är dessutom framställda av djur. Kan inte exakt men vet att de inte är vegetariska iaf :)
Svar på tråden Järnpreparat