• Thessie

    Han vill göra abort

    Sitter i en sits som jag inte önskar någon annan. Jag är gravid, 10+5 idag, och min sambo vill göra abort men inte jag.

    Jag är 31, han 33 snart 34, vi har en mycket bra ekonomi och har varit sambos i snart två år och älskar varandra väldigt mycket. När vi träffades gjorde jag klart att barn är ett måste för mig. Jag slutade med P-piller för ca ett år sedan och vi har kört avbrutet samlag sedan dess. Graviditeten var oplanerad men vi visste båda två att det kunde hända. Jag gjorde tydligt i början av vårt förhållande att abort inte skulle vara aktuellt om jag blev gravid.

    Alla i min omgivning är överlyckliga utom han. Han har stark ångest över detta och är lagt åt det depressiva hållet. Han vill vänta ett år till med att skaffa barn (vilket är en klar förbättring mot att tidigare ha velat vänta 8-9 år) så han hinner gå i terapi och komma med på banan. Mina tankar går som så att har han inte  fått rätt på sig själv inom sex månader så kommer han inte få det på ett år och sex månader heller. Vill han inte skaffa barn då heller så kommer jag att lämna honom (om inte förr) för jag känner på mig att jag skulle hata honom för vad han fått mig till att göra. Sedan tar tid att kanske hitta en ny man som vill ha barn med mig och som jag kan älska och bli redo tillsammans med. Då kommer åren ha gått och jag kommer att vara över 35 innan jag kanske kan få mitt första barn.

    Det är en jävla rävsax detta, om jag inte gör abort så kommer han att hata mig och gör jag abort kommer jag att hata honom. Hans och min familj stödjer mig i att behålla barnet, mina vänner säger att jag ska göra det som känns rätt. Vad som är rätt vet jag inte längre, alla hormoner gör det svårt att tänka objektivt. Jag vet att jag hade klarat att vara ensamstående mamma men jag vill ha honom med i samma lilla familj. Jag är i stort behov av objektiva åsikter av alla dess slag!


     

  • Svar på tråden Han vill göra abort
  • Anonym (Ellie)

    Rent spontant skulle jag råda dig att behålla. Du vill ha det här barnet och frågan är hur du skulle må i relationen efter en abort. Det är naturligtvis inte ultimat men jag hade resonerat så.

  • Ego Lovers

    Vill man vänta ett år så meddela honom att man gör inte abort och sedan väntar ett fjuttigt år. Livet är mer heligt än så.

  • puss

    Ja du måste välja. Vem är viktigast för dig, du själv eller han? Vill du göra honom nöjd eller vill du göra dig själv nöjd?

    Och va fan låter du honom sätta på dig utan skydd, och sen ska HAN få bestämma om abort eller ej? Han har gjort sitt val. Var inte så vek.

  • Anonym (??)

    Sen när kan killar bli gravida? Om det inte är han som är gravid så kan han inte göra abort, han kan heller inte bestämma att ngn annan ska göra abort för att han är för lat för att sätta på en kondom. Abort är en rättighet som kvinnan har!

  • Thessie

    Tack för alla svar!
    Vi hade ett långt samtal igår om vad det egentligen är som ligger bakom att han vill vänta. Han tror att hans känslor för mig kommer att förändras till det negativa om vi får barn. Han vill vara säker på att vi ska älska varandra resten av livet innan vi sätter någon annan till världen. Jag tycker väl egentligen att det senare är en fin tanke men jag tror väl att oavsett förhållande så kan man aldrig vara säker på att det håller livet ut. Ska vi gå på det han säger så får vi väl vänta tills vi är pensionärer innan vi skaffar barn :P

Svar på tråden Han vill göra abort