• Anonym (knas)

    Får psykiatrin tvångsbehandla sina patienter?

    Jag har sedan jag fick diagnosen bipolär sjukdom ställd för 2 år sedan ätit medicin som ska stabilisera humöret och svängningarna. Det är en anti-psykotisk medicin och på senaste tiden tyckte jag att jag fick väldigt läskiga biverkningar av den. Jag kände inte igen mig själv. Var som en annan människa! Mycket skrämmande var det.

    Så jag gjorde något som man egentligen inte ska göra utan läkares ordination. Jag trappade ner medicinen självmant i några veckors tid och slutade sedan helt och hållet med den. Det var för snart 2 månader sedan och jag börjar bli mig själv igen och jag mår bättre, vilket ju är bra.

    Det lilla problemet är att min läkare inte känner till att jag har slutat med medicinen och jag vågar inte berätta det för läkaren heller. Är rädd att dom blir arga och att dom på psykiatrin ska börja tvångsbehandla mig fast jag inte vill ha någon medicin. Nu är jag inskriven på en psykiatrisk öppenvårdsavdelning där jag träffar min läkare var tredje månad ungefär och sedan pratar jag med en kurator där ibland också. Det handlar inte om någon slutenvård eller tvångsvård.

    Får psykiatrin tvångsbehandla sina patienter, oavsett hur dom är inskriva? Alltså såsom öppenvård, slutvård och tvångsvård?

  • Svar på tråden Får psykiatrin tvångsbehandla sina patienter?
  • Smecker

    Både ja och nej. Du får läsa på om LPT.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (knas)
    Smecker skrev 2015-07-27 10:48:24 följande:

    Både ja och nej. Du får läsa på om LPT.


    Jag har läst lite om LPT, och såsom jag förstått det får patienter som är inskrivna på LPT tvångsbehandlas om det är nödvändigt.

    Men dom inom öppenvården (som jag) får psyk tvångsbehandla mig om jag vägrar medicin?
  • Smecker
    Anonym (knas) skrev 2015-07-27 10:53:10 följande:

    Jag har läst lite om LPT, och såsom jag förstått det får patienter som är inskrivna på LPT tvångsbehandlas om det är nödvändigt.

    Men dom inom öppenvården (som jag) får psyk tvångsbehandla mig om jag vägrar medicin?


    Under vissa förutsättningar så kan du bli LPTad ungefär när och var som helst. Och följaktligen tvångsbehandlad.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Fjäril kär

    Varför har du inte bara talat med läkaren om biverkningar? Du har säkert kunnat få en annan dos eller annan medicin.

    Att du mår bra nu garanterar ju ingenting. Vad händer när du börjar må sämre tex? Att bara börja med medicin igen garanterar inte att symptomen klingar av. Du kan tvärtom bli riktigt sjuk.

  • Anonym (nej!)

    I ditt fall verkar du inte kunna bli föremål för tvångsbehandling. Det är när man är en fara för andra och för sig själv. Vad händer om du drabbas av en djup depression?
    Jag tycker du skall diskutera detta med din läkare faktiskt. Bara för att du slutat med din medicinering innebär inte att de tar in dig med tvång. Allt går att diskutera.

  • Anonym (Cecilia)

    Precis som flera skriver är det enbart om du är under LPT som du kan bli behandlad emot din egen vilja. Sedan kan du, under vissa omständigheter, få ultimatumet: godtag denna behandling eller riskera hamna under LPT. Men dit hör absolut inte enbart orsaken att pgr av biverkningar inte vilja fortsätta med medicin som är på prov! En av mina vänner höll på att svälta sig till döds och fick ultimatumet, skriv in dig själv eller så blir tvångsinläggning alternativet. Då är det alltid bättre att skriva in sig själv (även om det på ett sätt inte blir "frivilligt") för då har du medbestämmanderätt över all din vård.

  • Anonym (Milla)

    Nej man kan inte bli tvångsmedicinerad, men du behöver absolut redogöra din situation för din läkare//Milla

  • Anonym (G.)

    Nej de kan inte tvångsbehandla dig. Inte förrän du blir riktigt sjuk. Och det är ju en risk du utsätter dig för när du slutar medicinera.
    Fundera på om dina sjukdomsutbrott är bra för dig och något du är ok med. I så fall kan du ju skita i medicin och terapi såklart. Om du däremot skadar dig själv och eller din omgivning när du insjuknar så är du ju väldigt dum mot dig själv som slutar ta medicin utan att få någon annan. Fritt val. Och något man brukar få ångra.

  • Anonym (U)

    Att sluta med medicinen är inte ett bra drag. Prata med läkaren det borde finnas en annan medicin att testa.

    Känner en som slutade med mediciner pga önskan att bli gravid. Denna blev efter en tid riktigt sjuk och inlagd i flera månader. Dumt att riskera något sådant tänker jag.

  • Presens

    Det kan enbart bli aktuellt med tvångsvård om man är omedelbar fara för sig själv eller andra. Det är inget förstahandsval! Berätta för din läkare att du slutat och framförallt berätta för läkaren hur du reagerade på medicineringen. Det finns många sätt att medicinera bipolär sjukdom och för en del personer kommer man gemensamt fram till att det är bäst att testa utan medicin. Men man behöver hjälp med egenvårdsråd - oavsett om man mediciner eller inte. Faktorer som underlättar att hålla sig så stabil som möjligt. Att du inte säger som det är till vården blir i sig en olycklig stressfaktor.

    Skriv gärna ner lite stödord och ev. frågar inför att du träffar läkaren.

  • Anonym (!!)

    Jag fick diagnos bipolär för ca 10 år sen och läkaren "tvinga" på mig medicin både "uppåt" och "neråt" och hade ca 9 olika mediciner under en tid och jag mådde skit dåligt! Var som en zombie! Orkade inget och ville inte ghöra nåt. Jag varken skrattade eller grät! (Var ensamstående med 3 barn) hemmet såg ut nästan som en soptipp också. Till slut slutade jag med medicinen och började må bra igen, gick ner i vikt ( medicinen gjorde att jag åt hela tiden) och orkade leva och vara glad! Nu har det kommit fram till att jag är inte bipolär och har ej haft kontakt med psyk på många år! Mitt råd är att prata med läkaren och stå på dig! Ingen känner dig bättre än du själv och du kanske behöver justera om din medicin eller byta!

Svar på tråden Får psykiatrin tvångsbehandla sina patienter?