• Mentat

    En del näthat är tydligen OK?

    Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

    Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

    Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

    Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

    Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

  • Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • glutten

    Lyssna på Larssons sommarprat då, så får du ju förklaringen? Dvs det recensenten håller med om? Verkar ju märkligt att bli jättearg på nåt man inte ens förstår, därför att man inte satt sig in i vad den aktuella personen menar...

  • gahadas

    Äh hon har hittat sin metod att få uppmärksamhet och blir påhejad av twittervänstern och PK-media. Klart hon fortsätter då. All PR är bra PR.

    Grejen är att "näthat" har funnits sen internet började användas. Men på den tiden var det ingen som brydde sig. Men nu för tiden har tydligen en massa människor fått för sig att internet ska vara något gulligt och kontrollerat

  • Gert

    Hat som kommer från vänster och feminism är alltid ok. Det är vad man kallar för "det goda hatet", samt "det goda våldet".


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Mentat
    glutten skrev 2015-07-27 18:27:35 följande:

    Lyssna på Larssons sommarprat då, så får du ju förklaringen? Dvs det recensenten håller med om? Verkar ju märkligt att bli jättearg på nåt man inte ens förstår, därför att man inte satt sig in i vad den aktuella personen menar...


    Det är inte sommarprogrammet jag vänder mig emot, utan recensionen. Om sommarprogrammet gick i samma stil kan det också kritiseras men det gör jag inte just för att jag inte har lyssnat på det.

    Recensentens näthat mot män är däremot helt oacceptabelt - enligt mig. Tydligen inte enligt ansvariga utgivaren.
  • Mentat
    Gert skrev 2015-07-27 18:33:52 följande:

    Hat som kommer från vänster och feminism är alltid ok. Det är vad man kallar för "det goda hatet", samt "det goda våldet".


    Ja, inom svenska journalistkåren kanske det är så. Över lag åtminstone, det finns nåra få undantag som kan se inkonsekvensen i att hylla en viss sorts hat och fördöma annat.

    T,ex, detta, "det goda, fina hatet": magasinetneo.se/artiklar/vansterns-goda-fina-hat/
  • Anghammarad
    Gert skrev 2015-07-27 19:35:49 följande:

    Det här klippet säger allt. Feminist-kommunisten Gudrun Schyman och hennes barnkör hyllar Stalin i SVT.


    Och du tror att detta är en allvarligt menat hyllning?
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-27 18:57:05 följande:
    Det är inte sommarprogrammet jag vänder mig emot, utan recensionen. Om sommarprogrammet gick i samma stil kan det också kritiseras men det gör jag inte just för att jag inte har lyssnat på det.

    Recensentens näthat mot män är däremot helt oacceptabelt - enligt mig. Tydligen inte enligt ansvariga utgivaren.
    Men det du kritiserar hos skribenten är ju helt avhängigt vad Larsson egentligen sa? Dvs om du inte vet vad Larsson sagt blir det ju oerhört svårt att ha en åsikt om recensentens inställning i frågan? Utifrån det du skrivit i TS alltså.

    Sen håller jag inte med om att det du citerat ur recensionen utgör "näthat", men det är en annan diskussion.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-07-27 19:35:49 följande:
    Det här klippet säger allt. Feminist-kommunisten Gudrun Schyman och hennes barnkör hyllar Stalin i SVT.


    " target="_blank">

    Jag tror att somliga har avsevärda problem med att tolka saker och ting.

    Så svårt det måste vara att förstå om man lyckas missförstå det mesta
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Mentat
    glutten skrev 2015-07-27 20:04:43 följande:
    Men det du kritiserar hos skribenten är ju helt avhängigt vad Larsson egentligen sa? Dvs om du inte vet vad Larsson sagt blir det ju oerhört svårt att ha en åsikt om recensentens inställning i frågan? Utifrån det du skrivit i TS alltså.

    Sen håller jag inte med om att det du citerat ur recensionen utgör "näthat", men det är en annan diskussion.
    Nej, det är det inte. Helt oavsett vad Larsson sade är det rent ut sagt sjukt att påstå att manshat är "sunt" medan kvinnohat är ett problem. Hat pga kön är helt orimligt oberoende av kön.

    Hur detta kan vara svårt att inse och/eller medge är en gåta.
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-27 20:09:41 följande:
    Nej, det är det inte. Helt oavsett vad Larsson sade är det rent ut sagt sjukt att påstå att manshat är "sunt" medan kvinnohat är ett problem. Hat pga kön är helt orimligt oberoende av kön.

    Hur detta kan vara svårt att inse och/eller medge är en gåta.
    Okej. Eftersom du inte vet vad recensenten menar med det hon skriver - eftersom du vägrar ta reda på vad Larsson sagt - är det ju ingen idé att diskutera saken.

    Märk väl att jag inte antyder att du skulle hålla med vare sig recensenten eller Larsson om du nu till äventyrs brydde dig om att ta reda på vad de egentligen pratar om. Jag menar bara att det är märkligt att bli arg på nåt man uppenbarligen inte riktigt begriper.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?