• Anonym (M)

    Olika matvanor i samma familj - hur får man ihop det?

    Jag har just flyttat ihop med pojkvännen och vi ska snart skaffa smått. En sak är dock ett litet "problem", nämligen att vi har väldigt olika matvanor.

    Till frukost brukar han äta mackor med antingen kaviar eller skinka som pålägg. Själv äter jag laktos- och sockerfri kvarg med bär.

    Jag äter varken gluten eller laktos, är dessutom semivegetarian som bara äter ägg, fisk, skaldjur och fågel. Jag äter de flesta måltiderna helt vegetariskt med bönor istället för kött. Han avskyr all form av grönsaker, bär och frukt och pillar bort sånt från tallriken. Han äter mycket skräpmat i form av hamburgare, pizza, kebab och thaibuffé. Utöver det blir det en hel del kyckling, pasta, nudlar och pommes (vanlig potatis och andra rotsaker gillar han inte). Jag äter aldrig skräpmat utan är noggrann med att laga allting från grunden och undvika onödiga tillsatser eller socker. Båda gillar däremot stark mat. Enda gången jag köper färdig mat är det från salladsbuffén inne på ICA eller sushi (sällan).

    Som jag ser det kommer det att bli omöjligt att få ihop någon gemensam måltid när vi äter så olika. Han tycker inte att det jag äter är "riktig mat" eftersom det mesta jag äter till största delen är grönsaksbaserade grytor eller soppor, sallader eller meze.

    Hur gör ni andra som har så olika matvanor gentemot er partner? Har ni något tips till mig?

  • Svar på tråden Olika matvanor i samma familj - hur får man ihop det?
  • Lena

    Varför inte ha samma bas men han har kött och en fet sås till och du har sallad och vegitariskt röra istället.

  • Anonym (M)
    Lena skrev 2015-07-27 21:17:04 följande:

    Varför inte ha samma bas men han har kött och en fet sås till och du har sallad och vegitariskt röra istället.


    Vad menar du med bas? Fattar inte riktigt nu.
  • Anonym (M)
    Lena skrev 2015-07-27 21:17:04 följande:

    Varför inte ha samma bas men han har kött och en fet sås till och du har sallad och vegitariskt röra istället.


    Jag är lite trött, men nu trillade poletten ned. Du menar som i pasta, potatis och liknande? Jag äter dock varken pasta eller pommes, däremot äter jag en hel del rotfrukter i övrigt (morötter, palsternacka och liknande), men det äter ju inte han. :/
  • Alexi

    Ni kanske ska börja i änden att diskutera vilka matvanor ert barn ska få innan ni planerar barn. Det är ju en rätt viktig grej att vara överens om. Och utifrån hur barnet ska äta jämka ihop er.

  • Anonym (M)
    Alexi skrev 2015-07-28 00:24:59 följande:

    Ni kanske ska börja i änden att diskutera vilka matvanor ert barn ska få innan ni planerar barn. Det är ju en rätt viktig grej att vara överens om. Och utifrån hur barnet ska äta jämka ihop er.


    Vi har pratat om det och han vill att det ska äta hemlagad mat som husmanskost, alltså en variant av det jag äter fast med lite mer kött och pasta/ris/potatis till maten. Det tycker även jag låter som nåt bra.

    Men som sagt, han äter ju inte sånt själv. :/
  • Tow2Mater

    Ni lagar/köper/beställer era olika maträtter och barnet får smaka av allting. Hur gör ni idag? äter ni inte tillsammans?

  • Anonym (Sara)

    Låter som att ni har helt olika livsstil. Det här kan väl inte ha kommit som en överraskning? Eller flyttade ni ihop efter en vecka? Jag menar ni måste väl annars ha spenderat flera dygn tillsammans hemma hos den ene och fått insyn i dennes matvanor långt tidigare? Är du gluten- och laktosintolerant eller en wannabe? Tror det sista tyvärr.. Hans vanor låter däremot sunkiga och näringsfattiga. Enklaste vore om

    Ni båda jämkar och äter det ni planerat att ert barn ska äta. För vad ska barnet tänka om det ser olika ut på alla tre tallrikar på bordet? Om det är en flicka, för inte över några konstiga idéer på henne utan låt henne välja själv vad hon vill äta för att minska risken för ätstörningar. Där har mamman en viktig roll.

  • Anonym (M)
    Anonym (Sara) skrev 2015-07-28 05:47:49 följande:

    Låter som att ni har helt olika livsstil. Det här kan väl inte ha kommit som en överraskning? Eller flyttade ni ihop efter en vecka? Jag menar ni måste väl annars ha spenderat flera dygn tillsammans hemma hos den ene och fått insyn i dennes matvanor långt tidigare? Är du gluten- och laktosintolerant eller en wannabe? Tror det sista tyvärr.. Hans vanor låter däremot sunkiga och näringsfattiga. Enklaste vore om

    Ni båda jämkar och äter det ni planerat att ert barn ska äta. För vad ska barnet tänka om det ser olika ut på alla tre tallrikar på bordet? Om det är en flicka, för inte över några konstiga idéer på henne utan låt henne välja själv vad hon vill äta för att minska risken för ätstörningar. Där har mamman en viktig roll.


    Jag har IBS och har fått rådet av läkare att hålla mig ifrån såväl gluten som laktos eftersom jag blir sämre av det. När jag äter kost med det i så får jag väldigt mycket gasbildning och kramp i magen pga det.

    Nej, det kom inte som en överraskning direkt.
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2015-07-28 03:02:23 följande:

    Ni lagar/köper/beställer era olika maträtter och barnet får smaka av allting. Hur gör ni idag? äter ni inte tillsammans?


    Vi äter samtidigt idag, men var och en lagar som egen mat. Vi kan stå sida vid sida i köket och tillaga våra rätter och äter alltså på samma tider.
Svar på tråden Olika matvanor i samma familj - hur får man ihop det?