• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 28 Jul 12:06
    10287 visningar
    48 svar
    48
    10287

    Är min man en snål penga-utsugare?

    Behöver få lite objektiva åsikter, att fråga vänner är uteslutet eftersom att de är partiska och förmodligen tar "mitt parti" direkt.

    Jag: Kvinna, student, inget bostadsbidrag eller bidrag utöver CSN's bidragsdel, CSN-lån och ingen övrig inkomst. Min hyra i min lägenhet: 5 000 kronor. Jag har ej haft möjlighet att extrajobba under studietiden, läs varför längre ner.

    Han: Man, student, bostadsbidrag på 1 300 kr per månad, CSN-bidrag, CSN-lån, extrajobbat under studietiden. Hans hyra: 4 000 kronor.

    Vi: Varit ett par i tre år, studerar på olika studieorter där jag är den enda som reser (han har aldrig besökt min studieort pga att han extrajobbar), jag extrajobbar således inte, resorna kostar ca 800 kr varje gång tur-retur. Han betalar inget av dem.

    Problemet: Sedan årsskiftet har jag haft praktik och bott i hans studieort tillsammans med honom. Han har hela tiden velat att jag betalar halva hyran (2 000 kr) + lika mycket som han vad gäller mat och hushållsartiklar. Jag skulle alltså betala 2 000 kr och han 700 kronor tack vare sitt bostadsbidrag på 1 300 kr (så jag räknar iallafall). Jag har sagt ifrån och betalar 1 500 kronor + halva maten + halva hushållsartiklar + min hyra på 5 000 kronor i min studieort.

    Jag känner att det här är jätteorättvist. Jag betalar dubbla hyror, har sämre ekonomi än honom, har gjort stora uppoffringar för honom och vårt förhållande (typ att ha praktik i hans studieort, alltid vara den som reser). Vad säger FL?

  • Svar på tråden Är min man en snål penga-utsugare?
  • Äldre 28 Jul 12:15
    #1

    Förlåt en dum fråga:
    Men är det så att du inte extrajobbar för att att du hälsar på honom istället? Det lät lite så.

    Jag tycker att han låter snål.
    MEN, om det är så att du inte extrajobbar enbart för att ni inte skulle kunna ses då, då är du lite dum också. Ett förhållande som bygger på enbart den ena partens uppoffringar kommer aldrig att fungera i längden. När ni slutar plugga kommer han att ha vant sig vid att du står tillbaka för att förhållandet ska fungera.

  • Anonym (L)
    Äldre 28 Jul 12:15
    #2

    Han måste ju förså att du redan betalar en hyra på din studieort. Varför ska du då betala halva hans? Stor skillnad om du hade haft möjlighet att hyra ut din lägenhet. Men det har du ju inte gjort. Han borde ha förståelse för det. Tycker att han verkar orimligt snål.

  • Äldre 28 Jul 12:16
    #3

    Jag skulle känna mig onöjd med en kille som ville att jag skulle betala halva hyran under de omständigheterna. Men om du nu måste betala hyra så skulle jag vägra betala mer än den riktiga kostnaden, dvs hyra efter bostadsbidrag, 2700/2.
    Skulle antagligen hellre hyra ett rum än att betala pengar till en sån snåljåp!


  • Äldre 28 Jul 12:19
    #4

    Ja han är gnider som fan! Egoistisk också.

  • Äldre 28 Jul 12:19
    #5
    MammAmma skrev 2015-07-28 12:19:36 följande:

    Ja han är gnider som fan! Egoistisk också.


    Gniden*
  • Äldre 28 Jul 12:23
    #6

    Vem har bestämt vad du ska betala?

    På det du skriver så låter det som att du tagit på dig att betala hälften utan att han begärde det. Och nu när han börjar ta det för givet så börjar du känna att det är fel. ?

    Jag tror inte han är snål, du har bara tagit kommandot och han tror kanske att det ska vara så här. För du har inte sagt något annat.

  • Äldre 28 Jul 12:24
    #7

    Ja, han är snål!


    Har du valt att ha praktik på hans bostadsort för att ni ska kunna umgås så är det snålt av honom att ta betalt av dig för boendet.
    Du har ju fortfarande kvar din egen lägenhet och bor inte hos honom för att spara pengar. Hade ni flyttat ihop för framtiden så ska du betala, men inte för en kort praktikperiod.

    Om han är för snål för att åka och hälsa på dig så verkar han inte vara något att ha över huvudtaget!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 12:29
    #8
    Afterlife skrev 2015-07-28 12:15:10 följande:
    Förlåt en dum fråga:
    Men är det så att du inte extrajobbar för att att du hälsar på honom istället? Det lät lite så.

    Jag tycker att han låter snål.
    MEN, om det är så att du inte extrajobbar enbart för att ni inte skulle kunna ses då, då är du lite dum också. Ett förhållande som bygger på enbart den ena partens uppoffringar kommer aldrig att fungera i längden. När ni slutar plugga kommer han att ha vant sig vid att du står tillbaka för att förhållandet ska fungera.
    Ja, jag har avstått från att extrajobba för att ha möjlighet att resa till honom och min familj. Eftersom att han extrajobbar så skulle vårt distansförhållande aldrig funka om vi båda jobbade på respektive studieort..
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 12:31
    #9
    Fjäril kär skrev 2015-07-28 12:23:36 följande:
    Vem har bestämt vad du ska betala?

    På det du skriver så låter det som att du tagit på dig att betala hälften utan att han begärde det. Och nu när han börjar ta det för givet så börjar du känna att det är fel. ?

    Jag tror inte han är snål, du har bara tagit kommandot och han tror kanske att det ska vara så här. För du har inte sagt något annat.
    Han sa att vi borde dela på kostnaderna nu när jag bor hos honom, och som beskrivet i min TS så ville han först att jag skulle betala halva hyran. Jag betalar idag 1 500 kronor plus gemensamma kostnader som mat osv.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 12:32
    #10
    Mandel skrev 2015-07-28 12:24:42 följande:

    Ja, han är snål!


    Har du valt att ha praktik på hans bostadsort för att ni ska kunna umgås så är det snålt av honom att ta betalt av dig för boendet.
    Du har ju fortfarande kvar din egen lägenhet och bor inte hos honom för att spara pengar. Hade ni flyttat ihop för framtiden så ska du betala, men inte för en kort praktikperiod.

    Om han är för snål för att åka och hälsa på dig så verkar han inte vara något att ha över huvudtaget!


    Känns jobbigt att du har rätt :( Just ekonomin och att jag är den enda som reser har blivit ett återkommande problem i vår relation. En relation som är bra förutom på just de punkterna.
Svar på tråden Är min man en snål penga-utsugare?