• Anonym (ts)

    Är detta möjligt (fetmakirurgi)

    Jag har gjort en gastric bypass för ca 6 månader sen. Jag har extrem hungerskänslor. Har haft det hela livet. Har läst att vid sleve metodten så skärs den del av magsäcken som tillverkar hungerhormoner bort. Går det att skära bort min magsäck som är bortkopplad för att ta bort den del som tillverkar hungerhormoner? Går det samtidigt att kapa av mer tarmar?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 18:44
    OBS jag kommer inte att besvara personangrepp. Dom anmäler jag.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 19:22
    Lämnar tråden nu! Många avundsjuka klimakterie-fitt*r som spyr sin galla!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 19:25
    Mod kan kasta tråden.

  • Svar på tråden Är detta möjligt (fetmakirurgi)
  • Anonym (oxå hungrig)

    Utan att veta exakt blir mitt svar nej. Jag tror att du kan gå från sleeve till gbp men inte tvärtom. En sleeve kopplar inte om tarmarna alls utandå förminskas enbart magsäcken. Är du lika hingrig alltså med gbp? Vad tråkigt för dig när du tagit ett så stort och modigt steg. Får ge dig rådet att prata med din läkare och dietist om hungerkänslorna.

  • Anonym (ts)
    Anonym (oxå hungrig) skrev 2015-07-28 12:57:44 följande:
    Utan att veta exakt blir mitt svar nej. Jag tror att du kan gå från sleeve till gbp men inte tvärtom. En sleeve kopplar inte om tarmarna alls utandå förminskas enbart magsäcken. Är du lika hingrig alltså med gbp? Vad tråkigt för dig när du tagit ett så stort och modigt steg. Får ge dig rådet att prata med din läkare och dietist om hungerkänslorna.
    Jo jag är lika hungrig efter min operation. 

    Jag pratade om mina extrema hungerskänslor innan operationen. Dom sade att vissa har detta problem. Det har med hjärnsignalerna att göra. Det handlar alltså om hormoner och signalsubstanser. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (oxå hungrig) skrev 2015-07-28 12:57:44 följande:
    Utan att veta exakt blir mitt svar nej. Jag tror att du kan gå från sleeve till gbp men inte tvärtom. En sleeve kopplar inte om tarmarna alls utandå förminskas enbart magsäcken. Är du lika hingrig alltså med gbp? Vad tråkigt för dig när du tagit ett så stort och modigt steg. Får ge dig rådet att prata med din läkare och dietist om hungerkänslorna.
    Är du opererad?
  • Anonym (oxå hungrig)

    Jag är inte opererad ännu, men ska opereras under hösten. Mitt eget önskemål är en sleeve men det får man inte i mitt landsting utan särskilda skäl (sägs det, jag ska ändå försöka...). Jag är också hungrig eller framför allt aldrig mätt. Det är en av anledningarna till att jag vill göra op, för att slippa vilja äta hela tiden. Ditt inlägg här oroar mig. Är det hungerhormonet du pratar om? Jag har pcos och "fel" på könshormonerna. Det bidrar till mitt fetmaproblem men är väl inte ensamt ansvarigt.

  • Anonym (ts)
    Anonym (oxå hungrig) skrev 2015-07-28 15:38:21 följande:
    Jag är inte opererad ännu, men ska opereras under hösten. Mitt eget önskemål är en sleeve men det får man inte i mitt landsting utan särskilda skäl (sägs det, jag ska ändå försöka...). Jag är också hungrig eller framför allt aldrig mätt. Det är en av anledningarna till att jag vill göra op, för att slippa vilja äta hela tiden. Ditt inlägg här oroar mig. Är det hungerhormonet du pratar om? Jag har pcos och "fel" på könshormonerna. Det bidrar till mitt fetmaproblem men är väl inte ensamt ansvarigt.
    Ja jag tror det är hungerhormonet.

    Du ska veta att du inte kommer att bli av med dina hungersskänslor och jag blir sällan mätt av dom små måltiderna. Plågas av hungern! Jag är inte ensam om detta.
  • Anonym (ts)
    Anonym (oxå hungrig) skrev 2015-07-28 15:38:21 följande:
    Jag är inte opererad ännu, men ska opereras under hösten. Mitt eget önskemål är en sleeve men det får man inte i mitt landsting utan särskilda skäl (sägs det, jag ska ändå försöka...). Jag är också hungrig eller framför allt aldrig mätt. Det är en av anledningarna till att jag vill göra op, för att slippa vilja äta hela tiden. Ditt inlägg här oroar mig. Är det hungerhormonet du pratar om? Jag har pcos och "fel" på könshormonerna. Det bidrar till mitt fetmaproblem men är väl inte ensamt ansvarigt.
    Varför vill du ha sleeve? hur handskas du med hungern?
  • Unaangelita
    Anonym (oxå hungrig) skrev 2015-07-28 15:38:21 följande:
    Jag är inte opererad ännu, men ska opereras under hösten. Mitt eget önskemål är en sleeve men det får man inte i mitt landsting utan särskilda skäl (sägs det, jag ska ändå försöka...). Jag är också hungrig eller framför allt aldrig mätt. Det är en av anledningarna till att jag vill göra op, för att slippa vilja äta hela tiden. Ditt inlägg här oroar mig. Är det hungerhormonet du pratar om? Jag har pcos och "fel" på könshormonerna. Det bidrar till mitt fetmaproblem men är väl inte ensamt ansvarigt.

    Jag har också pcos och har gjort en GBP för snart 4 år sen. Gick ner 80% av min övervikt så har alltså 10 kg kvar till normalvikt men är nöjd ändå så klart! Hade svårt att känna mättnad innan open, kunde äta o äta o äta. Har fortfarande svårt att känna mig mätt ibland och det händer att jag överäter lite och dumpar. Men det är det helt klart värt! Har med tiden lärt mig att min kropp signalerar hunger och törst med samma känsla så ofta räcker det att dricka ett glas vatten. Det positiva nu är att jag faktiskt inte kan äta så mycket! Jag följde rådet med att sluta dricka till maten helt ( man får i sig väldigt mycket mer mat när man lär tarmen ta emot vätska i samband med mat) så jag äter fortfarande ganska små portioner, en halv "vanlig" portion får jag i mig typ. Operationen är det bästa jag gjort! För att vara tjock är inte kul! Nu känner jag mig friare, finare och hälsan är på topp!
  • Anonym (ts)
    Unaangelita skrev 2015-07-28 15:54:53 följande:

    Jag har också pcos och har gjort en GBP för snart 4 år sen. Gick ner 80% av min övervikt så har alltså 10 kg kvar till normalvikt men är nöjd ändå så klart! Hade svårt att känna mättnad innan open, kunde äta o äta o äta. Har fortfarande svårt att känna mig mätt ibland och det händer att jag överäter lite och dumpar. Men det är det helt klart värt! Har med tiden lärt mig att min kropp signalerar hunger och törst med samma känsla så ofta räcker det att dricka ett glas vatten. Det positiva nu är att jag faktiskt inte kan äta så mycket! Jag följde rådet med att sluta dricka till maten helt ( man får i sig väldigt mycket mer mat när man lär tarmen ta emot vätska i samband med mat) så jag äter fortfarande ganska små portioner, en halv "vanlig" portion får jag i mig typ. Operationen är det bästa jag gjort! För att vara tjock är inte kul! Nu känner jag mig friare, finare och hälsan är på topp!
    Jag dumpar aldrig. Hur handskas du med hungern förutom att dricka?
  • Anonym (ts)
    Unaangelita skrev 2015-07-28 15:54:53 följande:

    Jag har också pcos och har gjort en GBP för snart 4 år sen. Gick ner 80% av min övervikt så har alltså 10 kg kvar till normalvikt men är nöjd ändå så klart! Hade svårt att känna mättnad innan open, kunde äta o äta o äta. Har fortfarande svårt att känna mig mätt ibland och det händer att jag överäter lite och dumpar. Men det är det helt klart värt! Har med tiden lärt mig att min kropp signalerar hunger och törst med samma känsla så ofta räcker det att dricka ett glas vatten. Det positiva nu är att jag faktiskt inte kan äta så mycket! Jag följde rådet med att sluta dricka till maten helt ( man får i sig väldigt mycket mer mat när man lär tarmen ta emot vätska i samband med mat) så jag äter fortfarande ganska små portioner, en halv "vanlig" portion får jag i mig typ. Operationen är det bästa jag gjort! För att vara tjock är inte kul! Nu känner jag mig friare, finare och hälsan är på topp!
    Jag dumpar aldrig. Hur handskas du med hungern förutom att dricka?

    Har du behållit din viktminskning?
  • Unaangelita

    Oj, jag dumpar ofta. Inte på något speciellt så det är alltid svårt att lista ut i förväg. Men jag dumpar ordentligt ( hjärtklappning, svettningar, trötthet, illamående osv) 3 ggr i veckan. Ja har gick ner 53 kg på 1,5 år, har gått upp 4 kg och hållit mig där. Väger nu 75 kg men "borde" väga 65, men är nöjd ändå då jag ser rätt liten ut. Har inte du behållit din viktminskning? Hur mycket har du gått ner? Jag dricker vatten först o främst, ibland ett glas mjölk om jag känner att jag orkar det då jag blir mätt och illamående av mjölk. Är jag fortfarande hungrig tar jag 1 knäckemacka med smör och skinka. Sen är jag mätt. Frukt ger knappt några mättnadskänslor men är rätt safe att äta för mig för det mår jag inte dåligt av.. Hur gör du när du är hungrig? Hur mycket kan du äta? Dricker du samtidigt?

Svar på tråden Är detta möjligt (fetmakirurgi)