• lilly

    Stulna reg.plåtar

    Hej!

    Parkerade bilen fint på parkeringsdäcket utanför hemmet i söndags förmiddags. Idag när jag skulle köra och handla såg jag till min fasa att reg. skyltarna var borta. Schyssta tjuvar dock, som tagit sig tid att skruva på skruvarna igen. :) Åkte självklart upp och anmälde stölden hos polisen och har fått provisoriska skyltar. Har försökt läsa mig tid vad som sker och blev lite orolig när jag läste en artikel om en man som fått skyltarna stulna, men fortfarande fick betala p-böter och trängselskatt.

    Är det någon som vet om en polisanmälan räcker för att slippa eventuellt skit som tjuvarna kan ställt till med (p-böter, tjuvtankning etc) eller måste man anmäla det till fler ställen? Vilka i så fall? Läste på polisens hemsida att försäkringsbolaget kan behöva kopplas in, men det kanske bara gäller om hela bilen blir stulen?  Bor inte i stad där trängselskatt används men det finns ju inget som hindrar att tjuvarna använder skyltarna i en sådan stad ändå. Om jag har förstått det rätt så får jag stå för alla kostnader som kan ha uppkommit innan anmälan och de har ju trots allt haft 48 timmar på sig... Får se om någon faktura dimper ner i brevlådan.. Någon som råkat ut för samma sak och kan ge lite tips på vad man bör göra om man tex får en p-bot? Kan det bli problem för mig sedan när de nya skyltarna kommit eftersom de gamla fortfarande är anmälda stulna? (Polisen vet ju inte vilka som är de nya)..  

  • Svar på tråden Stulna reg.plåtar
  • Mael08

    Jag har blivit av med mina skyltar en gång, det tog ca ett dygn innan jag upptäckte det och kunde polisanmäla. Under tiden hade tjuven skruvat på mina skyltar på en annan bil av samma fabrikat och smitit dyl en mack efter att ha tankat. Jag fick brev från den aktuella bensinmacken (de är vana vid sånt här), jag ringde upp och hänvisade till min polisanmälan (som alltså gjorts efter att de tankat), de lade ner kravet mot mig direkt utan minsta krångel. Det vanligaste är att stulna plåtar används en enda gång, tex vid en fultankning, och sen slängs i ett dike eller en container nånstans.

    Ett bra tips när du beställer nya skyltar är att beställa andra än de du blivit av med, dvs om du hade EU-skyltar på bilen förut så beställer du vanliga nu, och tvärt om. Då kan man skilja på de nya och de gamla plåtarna.

  • lilly

    Vad bra att du klarade dig! När Jag googlade på stulna skyltar kom de upp en artikel om en man som Råkat ut för Detta i Göteborg, som krävdes på massa Saker i efterhand. Tänkte jag skulle hålla koll något stort händer med flyktbilar osv. Man vet ju inte vad folk hittar på. Har man 'tur' är de bara nån som vill tjuvtanka. När jag beställde nya fanns de bara EU-skyltar att välja mellan, de stod något om nya regler sen 2014. Tack för ditt svar!

  • zZzZz
    Mael08 skrev 2015-07-29 23:59:24 följande:

    Ett bra tips när du beställer nya skyltar är att beställa andra än de du blivit av med, dvs om du hade EU-skyltar på bilen förut så beställer du vanliga nu, och tvärt om. Då kan man skilja på de nya och de gamla plåtarna.


    Fast numera finns det bara EU skyltar att beställa, gamla skyltarna utan EU loggan försvann vid årsskiftet..

    Jag blev en gång i tiden av med min ena personliga regskylt, och jag blev stoppad lite titt som tätt efter det, just för dom ville försäkra sig om att skyltarna satt på korrekt fordon... var ganska irriterande, så jag körde sen utan personliga i något år för att slippa bli stoppad i tid och otid, försökte efter något år att få transportstyrelsen/polisen att ta bort markeringen om stulen skylt, så man skulle slippa, men då gick det inte...
  • lilly
    zZzZz skrev 2015-07-30 14:00:20 följande:
    Fast numera finns det bara EU skyltar att beställa, gamla skyltarna utan EU loggan försvann vid årsskiftet..

    Jag blev en gång i tiden av med min ena personliga regskylt, och jag blev stoppad lite titt som tätt efter det, just för dom ville försäkra sig om att skyltarna satt på korrekt fordon... var ganska irriterande, så jag körde sen utan personliga i något år för att slippa bli stoppad i tid och otid, försökte efter något år att få transportstyrelsen/polisen att ta bort markeringen om stulen skylt, så man skulle slippa, men då gick det inte...
    Vad jobbigt! I sådana lägen tycker jag att det borde gå att få byta reg.nummer, men det var tydligen svårt.. Tänkte ha polisanmälan i bilen ett tag i alla fall, så man kan bevisa sig oskyldig om polisen skulle stoppa en! Har för mig att uppgifterna om stulna reg.nummer gallras efter två år eller något sådant. Lite "risky" kan man ju tycka att ta en personlig skylt, ord är ju kanske lättare att komma ihåg än siffror om man skulle använda skylten till något allvarligt. Men du kanske hade en rolig skylt? ;)
  • zZzZz
    lilly skrev 2015-07-30 14:18:34 följande:
    Vad jobbigt! I sådana lägen tycker jag att det borde gå att få byta reg.nummer, men det var tydligen svårt.. Tänkte ha polisanmälan i bilen ett tag i alla fall, så man kan bevisa sig oskyldig om polisen skulle stoppa en! Har för mig att uppgifterna om stulna reg.nummer gallras efter två år eller något sådant. Lite "risky" kan man ju tycka att ta en personlig skylt, ord är ju kanske lättare att komma ihåg än siffror om man skulle använda skylten till något allvarligt. Men du kanske hade en rolig skylt? ;)
    Fast byta regnr är inte så enkelt heller... samt inget jag skulle göra, skulle hellre byta bil då =)

    Du behöver inte ha polisanmälan med dig, dom har alla uppgifterna, bara ditt idkort samt dom ser ju på bilen så allt stämmer med infon skylten ger, men dom gör ofta rutinkontroll samtidigt... 

    Rolig vetefan, hade mitt mellannamn.. =)
  • lilly
    zZzZz skrev 2015-07-30 14:47:16 följande:
    Fast byta regnr är inte så enkelt heller... samt inget jag skulle göra, skulle hellre byta bil då =)

    Du behöver inte ha polisanmälan med dig, dom har alla uppgifterna, bara ditt idkort samt dom ser ju på bilen så allt stämmer med infon skylten ger, men dom gör ofta rutinkontroll samtidigt... 

    Rolig vetefan, hade mitt mellannamn.. =)
    Har bara haft bilen i fyra månader & älskar den så känner inte för att byta :) Bilen står på min pappa, så vet inte om det är han som räknas som målsägande fast att det är jag som anmälde.. Har den för säkerhetsskull. :) Ser förhoppningsvis inte så skum ut heller. Men du anmälde bara till polisen att de va stulna? Läste någonstans att man även skulle anmäla till försäkringsbolaget och skatteverket? SKV för trängselskatt och försäkringsbolaget för skador? Men det gällde kanske bara om hela bilen var skadad.
  • zZzZz
    lilly skrev 2015-07-30 15:55:20 följande:
    Har bara haft bilen i fyra månader & älskar den så känner inte för att byta :) Bilen står på min pappa, så vet inte om det är han som räknas som målsägande fast att det är jag som anmälde.. Har den för säkerhetsskull. :) Ser förhoppningsvis inte så skum ut heller. Men du anmälde bara till polisen att de va stulna? Läste någonstans att man även skulle anmäla till försäkringsbolaget och skatteverket? SKV för trängselskatt och försäkringsbolaget för skador? Men det gällde kanske bara om hela bilen var skadad.
    Du vet väl att om du äger en bil och använder den 100% så ska du stå skriven på den med tillhörande försäkring ? för händer något så finns det risk att du inte får ut någon ersättning för den är felaktigt försäkrad, dvs bedrägeri... 

    skillnad om du bor hemma / din pappa bor på samma adress, i dagens läge utreder försäkringsbolagen ägandeförhållandet runt fordon för det är billigare än att betala ut stor ersättning :)

    Japp, anmälde bara till polisen... Försäkringsbolaget ska man anmäla om bilen blivit skadad, stulna regplåtar klassas nog inte in som skador på fordon :) 
  • lilly

    Det är en leasingbil och utan fast inkomst fick jag inte stå på kontraktet. Har dock sån g

    försäkring att andra under 25 kommer få köra bilen så vet inte om de räcker. Då hoppas jag att polisanmälan kommer till mig snart! :)


    zZzZz skrev 2015-07-31 08:36:36 följande:

    Du vet väl att om du äger en bil och använder den 100% så ska du stå skriven på den med tillhörande försäkring ? för händer något så finns det risk att du inte får ut någon ersättning för den är felaktigt försäkrad, dvs bedrägeri... 

    skillnad om du bor hemma / din pappa bor på samma adress, i dagens läge utreder försäkringsbolagen ägandeförhållandet runt fordon för det är billigare än att betala ut stor ersättning :)

    Japp, anmälde bara till polisen... Försäkringsbolaget ska man anmäla om bilen blivit skadad, stulna regplåtar klassas nog inte in som skador på fordon :) 


  • zZzZz
    lilly skrev 2015-07-31 10:17:20 följande:

    Det är en leasingbil och utan fast inkomst fick jag inte stå på kontraktet. Har dock sån g

    försäkring att andra under 25 kommer få köra bilen så vet inte om de räcker. Då hoppas jag att polisanmälan kommer till mig snart! :)


    Inget bra upplägg ändå... men men :)

    Glöm inte beställa nya registreringsskyltar med :)
Svar på tråden Stulna reg.plåtar