• Anonym (Vill också!)

    Vad har dom för speciellt som har många vänner?

    En del människor har massor av vänner verkar det som. Det är alltid olika personer dom ska ut med en kväll, en helgresa där, ett bröllop där, en semestervecka tillsammans på sommaren, bandykväll, tjejkväll på stan etc. Så nu undrar jag vad dom människorna har för speciellt som gör att dom blir bjudna på allt möjligt och alltid har massa folk som ringer dom?

    Förutsätt nu att du har två lika trevliga personer framför dig (så det är inte så att en är socialt missanpassad) men en har alla dessa vänner och den andra har ingen vän alls eller bara ett fåtal vänner som kanske ringer tre gånger om året.

    Så vad är det som gör somliga populära men inte andra? Jag tror att en nykterist har svårare att få vänner att hänga med och att en som dricker alltid hittar många vänner men det är bara en teori jag har. Så vad hänger det på att få många vänner?

  • Svar på tråden Vad har dom för speciellt som har många vänner?
  • Anonym (!)

    Har ca 5 nära vänner som jag pratar med i telefon flera gånger i veckan och träffar minst en gång i veckan. Sen har jag ett gång vänner och bekanta som jag umgås med nån gång i kvartalet. Många bor utspridda över landet.

    För mig handlar det om att vänskap går åt två håll. Båda måste ge och vilja umgås och engagera sig i varandra.

  • Anonym (sara)

    Att vara intresserad av människor, avslappnad och "enkel" personlighet. Positiv.

  • grind

    Dels är det ett val. Alla vill inte ha många vänner utan väljer bort.

    De som har många vänner är dock i regel människor som uppskattas socialt. Andra trivs att vara med dem. Personlighetsdrag som uppskattas av de flesta är glada människor med humor, lättsamhet och integritet.

    Jag är nu så socialt tränad att ge mig 1 minut med en person och jag kan med enkelhet avgöra om personen är populär eller inte.

  • grind
    Anonym (sara) skrev 2015-07-28 16:33:47 följande:

    Att vara intresserad av människor, avslappnad och "enkel" personlighet. Positiv.


    Just det du nämner med att vara intresserad är viktigt. Jag måste alltid låtsas detta då jag skiter i människor frånsett nära vänner och familj.
  • Harmagedon

    Jag tror att de som håller igång ett stort umgänge investerar mycket tid och kraft i det. De ringer själva, de bjuder in och de hittar på roliga saker. Sedan är karusellen igång. De får energi av att umgås med andra och därför är umgänget med dem avslappnat och enkelt och folk trivs i deras sällskap.

  • Mascaraklumpar

    Jag tror det mest handlar om vilja och hu mycket man själv bjuder till. Själv skulle jag inte orka flänga runt med en massa olika människor, utan har tre nära vänner som jag umgås ganska mycket med och det känns liksom tillräckligt. Jag stöter då och då på folk som tar initiativ till att hitta på saker och verkar vilja bli kompisar, men jag har helt enkelt inte lust.

  • Anonym (sara)
    grind skrev 2015-07-28 16:40:52 följande:
    Just det du nämner med att vara intresserad är viktigt. Jag måste alltid låtsas detta då jag skiter i människor frånsett nära vänner och familj.
    Haha.
    Själv kan jag inte låtsas om jag inte är det. 
    Men jag ser på personer omkring mig som är populära att de ofta verkar genuint intresserade av andra.

    Men kanske låtsas de bara.
  • Anonym (.)

    Det handlar väldigt mycket om vilken livsstil och vilka intressen man har.
    När jag sysslade med en rätt social lagsport så skaffade jag mig otroligt många vänner, både inom det egna laget och från andra föreningar. Jag rörde mig helt enkelt i mycket sociala kretsar, bland folk som hade samma intresse som mig.

    Nu när jag inte längre håller på med idrotten så är det otroligt mycket svårare att knyta nya kontakter, trots att min sociala kompetens inte direkt har ändrats:) Inte så att jag försöker men misslyckas, utan jag är rätt nöjd med hur jag har det och "utsätter mig" inte direkt för situationer där jag skapar nya vänner.

  • taquine
    Anonym (sara) skrev 2015-07-28 16:33:47 följande:

    Att vara intresserad av människor, avslappnad och "enkel" personlighet. Positiv.


    Så tror jag också;) Sedan kan man ha olika vänner , jag har två riktigt nära vänner där jag kan snorgråta och precis berätta allt för , medan många är mer ytliga ..  Genom jobb , kurser och dyl .
    Goodness me
Svar på tråden Vad har dom för speciellt som har många vänner?