• Malva05

    Fråga om häst.

    Hej blev så nyfiken på varför ett par hästar jag sett flera gånger nu i sommar , har övertäckta ansikten såg nästan ut som att det var glasögon fastsydda (såg dock inga ögon) och dessa hästar står alltid i alla fall alla gånger jag sett dom på samma ställe (rör sig kanske 1-2 metrarna max) domsitter inte fast.

    Så ja kan någon svara på varför man täcker ansiktet på hästarna ? Fråga från en nyfiken.

  • Svar på tråden Fråga om häst.
  • Malva05

    Okay kanske det, är första gången jag ser det och tycker det ser ut att begränsa hästen men kanske gör det inte de

  • BandAnna

    Är de övertäckta i övrigt? 


    Somliga hästar (farmförallt importerade från island) är nämligen allergiska mot myggbett. 


    Annars kan det vara en flughuva

  • Jw83

    På natten så är det ofta full fart och betande :) Mina står under taket och sover hela dagen, dom rör sig inte många meter dagtid. En av mina hästar är känslig och har både flughuva och flugtäcke.

  • Malva05

    Vanligt täcke har dom, och det som var över ansiktet var som bara ett löst tyg såg det ut som som var spänt runt huvudet. Antar som sagt att det har nån funktion som hjälper hästen men tycker dom ser så ledsna ut med detta.

  • Malva05

    Så där fina var dom inte. Men tack för hjälpen har ju som dålig koll på sånt här. Tyckte det bara såg så ledsamt ut för dessa hästar men vet att dom kan besväras av andra småkryp.

  • Majsan70

    Vår arab har flughuva med både skydd för ögon, öron och nos. Hon blir ruskigt irriterad med svullna och kletiga ögon om hon går utan. Nosskyddet är till för att skydda mot UV strålningen så hon inte bränner nosen. 
    Nej det stör dem inte och hästar äter som mest på natten. Är det varmt dagtid står de still o sparar på energin. Vårt halvblod har inte lika mycket besvär av krypen, men har s lite pannlugg att den inte täcker alls och har därmed huva han med. 

Svar på tråden Fråga om häst.