• Äldre 28 Jul 17:36
    6378 visningar
    24 svar
    24
    6378

    Hur stor är chansen att bli gravid under mens?

    Jag gjorde en abort i maj och ångrar den mer än något annat. Drömmer om att jag dödar barn m.m. Nu hoppas jag inte på något annat än att bli gravid igen. Så jag har en fråga till er, om man har sex under mens hur stor är risken att bli gravid då? Och kan mensen tvärt sluta om det skulle va så att ägget blivit befruktat? Läst runt men inte riktigt fått svar på den frågan. Någon som vet?

    Vet inte hur min menscykel ser ut just nu efter aborten så kan inte gå på den.

    Dom som ska säga att jag är självisk och bara ge en massa klagomål m.m kan avstå ifrån att svara. Jag vill endast ha svar på det jag frågat om.

  • Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid under mens?
  • Äldre 28 Jul 17:38
    #1

    Om du vill bli gravid ska du nog inte ha sex under mensen. Vid ägglossningen är att rekommendera.

  • Äldre 28 Jul 17:44
    #2

    Nej, i och med att du inte har ägglossning under mensen så kan du inte bli gravid då.

    Ägglossning sker oftast ca 2 veckor (+ / - några dagar) efter mensens första dag. Efter ägget släpps så är det 12-24 timmar som spermierna har på sig att hinna befrukta ägget. Spermier kan leva inuti kvinnan i upp till 5 dagar dock så de kan ligga och vänta tills ägget kommer men som sagt det måste vara några dagar innan ägglossningen eller samma dag som ägget släpper och den tiden framåt som ägget rör sig genom äggledarna.

    Får man inte lära sig sånt här i skolan längre??

  • Äldre 28 Jul 17:58
    #3

    Både ja och nej.

    Man KAN bli gravid under mensen även om risken/chansen är liten. Man KAN tom ha ägglossning under mensen, inte dag ett kanske men i slutet av mensen om den är lång.
    Troligare är dock att du isf skulle ha äl ganska kort efter mens och som ovan nämnt att spermier hållit sig vid liv. Man brukar säga upp till 5 dagar men det finns de som säger att de tom i vissa fall kan leva upp till en vecka.

    Men som också nämnts ovan är det vanligare att ha äl lite längre fram. Dock inte helt ovanligt runt dag 10 och om du då fortfarande har mens dag fem och spermierna lever 5 dagar så...ja finns chansen helt enkelt.

  • Äldre 28 Jul 18:07
    #4

    Har läst någonstans att det finns risk för det nämligen.


    äsch skrev 2015-07-28 17:38:45 följande:

    Om du vill bli gravid ska du nog inte ha sex under mensen. Vid ägglossningen är att rekommendera.


  • Äldre 28 Jul 18:09
    #5

    Jo då detta lär man sig om. Men eftersom min mens tog slut så fort (4dagar) så blir jag fundersam. Och när jag även läst lite om detta så måste jag ju fråga ????


    Leola skrev 2015-07-28 17:44:28 följande:

    Nej, i och med att du inte har ägglossning under mensen så kan du inte bli gravid då.

    Ägglossning sker oftast ca 2 veckor (+ / - några dagar) efter mensens första dag. Efter ägget släpps så är det 12-24 timmar som spermierna har på sig att hinna befrukta ägget. Spermier kan leva inuti kvinnan i upp till 5 dagar dock så de kan ligga och vänta tills ägget kommer men som sagt det måste vara några dagar innan ägglossningen eller samma dag som ägget släpper och den tiden framåt som ägget rör sig genom äggledarna.

    Får man inte lära sig sånt här i skolan längre??


  • Äldre 28 Jul 18:10
    #6

    Då var jag inte helt ute och cyklade. Men kan mensen upphöra så fort av sex unde rmenstruation? (4 dagar)

    Min brukar vara emellan 1-2 veckor lång.


    Flisan79 skrev 2015-07-28 17:58:40 följande:

    Både ja och nej.

    Man KAN bli gravid under mensen även om risken/chansen är liten. Man KAN tom ha ägglossning under mensen, inte dag ett kanske men i slutet av mensen om den är lång.

    Troligare är dock att du isf skulle ha äl ganska kort efter mens och som ovan nämnt att spermier hållit sig vid liv. Man brukar säga upp till 5 dagar men det finns de som säger att de tom i vissa fall kan leva upp till en vecka.

    Men som också nämnts ovan är det vanligare att ha äl lite längre fram. Dock inte helt ovanligt runt dag 10 och om du då fortfarande har mens dag fem och spermierna lever 5 dagar så...ja finns chansen helt enkelt.


  • Äldre 28 Jul 18:13
    #7

    Brukar din mens vara upp till 2 veckor lång??

  • Anonym (kjhkj­h)
    Äldre 28 Jul 18:16
    #8
    Flisan79 skrev 2015-07-28 17:58:40 följande:

    Både ja och nej.

    Man KAN bli gravid under mensen även om risken/chansen är liten. Man KAN tom ha ägglossning under mensen, inte dag ett kanske men i slutet av mensen om den är lång.
    Troligare är dock att du isf skulle ha äl ganska kort efter mens och som ovan nämnt att spermier hållit sig vid liv. Man brukar säga upp till 5 dagar men det finns de som säger att de tom i vissa fall kan leva upp till en vecka.

    Men som också nämnts ovan är det vanligare att ha äl lite längre fram. Dock inte helt ovanligt runt dag 10 och om du då fortfarande har mens dag fem och spermierna lever 5 dagar så...ja finns chansen helt enkelt.


    Källa på detta? Var till ungdomsmottagningen för ett par år sedan och frågade just om det fanns någon möjlighet i världen att man kunde ha mens och ägglossning samtidigt. Deras svar var enhetligt: Nej, det är inte möjligt.
  • Äldre 28 Jul 18:45
    #9
    Anonym (kjhkjh) skrev 2015-07-28 18:16:25 följande:
    Källa på detta? Var till ungdomsmottagningen för ett par år sedan och frågade just om det fanns någon möjlighet i världen att man kunde ha mens och ägglossning samtidigt. Deras svar var enhetligt: Nej, det är inte möjligt.
    pregnancy.lovetoknow.com/wiki/Can_You_Ovulate_During_Your_Period

    www.parents.com/getting-pregnant/ovulation/fertile-days/pregnant-period/

    www.whattoexpect.com/preconception/can-you-get-pregnant-on-your-period

    se.clearblue.com/graviditet/myter-om-att-bli-gravid

    Mer?
  • Äldre 28 Jul 18:48
    #10
    Anonym (kjhkjh) skrev 2015-07-28 18:16:25 följande:
    Källa på detta? Var till ungdomsmottagningen för ett par år sedan och frågade just om det fanns någon möjlighet i världen att man kunde ha mens och ägglossning samtidigt. Deras svar var enhetligt: Nej, det är inte möjligt.
    Och folk som jobbar på Mvc, ungdomsmottagning osv är människor. Dvs, de kan inte alltid allt eller är inte helt uppdaterade.
Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid under mens?