• Anonym (Hälso­sam)
    Äldre 28 Jul 21:18
    18151 visningar
    97 svar
    97
    18151

    Hur får jag svärmor och diverse andra i min närhet att respektera mina matvanor?

    Jag har kämpat mig ner 6 kg i vikt och har just nu ytterligare 3 kg kvar till min målvikt. Jag försöker eftersträva en hälsosam, smal och vältränad kropp och planerar att bibehålla den. Jag har därför uteslutit allt socker ur min kost, även pga hormonella anledningar, och tänker långsiktigt med mina matvanor. Det är viktigt för mig med en nyttig kost som inte innehåller en massa snabba kolhydrater men däremot bra fetter och protein, är rik på vitaminer, mineraler, antioxidanter, är ekologisk och fri från tillsatser samt icke-processad.

    Jag ställer givetvis inte samma krav när jag blir bjuden på mat hos andra, men jag avstår fortfarande från alla bakverk, glass och godis samt pasta och bröd. Jag försöker alltså plocka på mig så gott det går av vad som bjuds utan att göra alltför stora avkall på mina matlöften, men vissa saker vill jag helt enkelt inte äta. Jag har varit noggrann med att framföra det till exempelvis min svärmor, men ändå ska det bjudas på glass, kakor, bullar och tårta varje gång jag kommer dit (jag och sambon är där på besök varje vecka, ca 1-2 ggr). Så ofta är jag inte villig att äta skräp, men både sambon och min svärmor saknar förståelse för detta. Sambon anser att det här till "god uppfostran" att äta av vad det som bjuds på och tycker att jag är onödigt kinkig eftersom jag trots allt nästan gått ner allt nu och "det inte för nåt om jag äter lite tårta och glass hos svärmor". När jag tidigare har gjort detta så har viktnedgången uteblivit, varav jag fått korrigera det. Svärmor, i sin tur, tycker att jag redan är smal (hon är själv mullig) och behöver äta sånt. Hon ser inte behovet av att ha en hälsosam kost trots att man har en normal vikt heller.

    Jag känner mig ond som ständigt tackar nej till sockret hon försöker truga i mig vid varje besök och börjar mer och mer känna mig lockad av att stanna hemma och endast skicka iväg sambon till henne.

    Känns detta igen, och hur har ni läst liknande situationer? Jag tänker inte ge vika utan hålla löftet till mig själv, men det är oerhört jobbigt att omgivningen inte tycks förstå eller respektera mina val.

  • Svar på tråden Hur får jag svärmor och diverse andra i min närhet att respektera mina matvanor?
  • Socker­vaddsp­innen
    Äldre 28 Jul 21:28
    #1
    +1

    Sätt ner foten och säg, en gång för alla; jag äter INTE socker eller gluten!

    Låt mig göra som jag vill. Jag lägger mig inte i hur ni äter, så snälla, sluta lägga er i mina val.

    Tack, men NEJ tack!

    Nästa steg: Jag vill inte! Jag tycker inte det är gott! Det växer i munnen på mig och jag mår illa av det!

    Sista steget - den vita lögnen: jag har diabetes och är glutenintolerant. Jag DÖR om jag äter socker. VILL DU TA LIVET AV MIG, ELLER!?

  • Äldre 28 Jul 21:32
    #2

    Känner igen!
    Stå på dig!
    Svara "Ja, jag är smal och har så tänkt att förbli, därför avstår jag". Eller "Hade du någon gång bjudit på goda bär eller frukt hade jag tackat ja". Eller "Jag behöver inte äta det där för att må bra. Jag mår bra ändå."
    Bara tjockisar som vill ha sött hela tiden. Just därför är dom tjocka!

  • Anonym (lika)
    Äldre 28 Jul 21:34
    #3

    Har varit lika för mig. Men det är oftast min egen släkt (och vänner) som "gnäller" på mig. Blev så irriterad till slut att jag ringde min pappa innan midsommar och sa att om ni ska gnälla över mina matvanor och speciellt framför mitt barn (det gjorde jag galen!) så kommer jag inte på midsommar. Han pratade med alla och ingen har klagat sen dess. Synd man ska behöva bli arg och hota att inte dyka upp för dom ska sluta men orkade inte ta deras gnäll mer.

  • Anonym (Hälso­sam) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 22:06
    #4

    Oj, detta verkar vara relativt vanligt alltså! :o

    Något jag ofta stöter på är kommentaren "jamen du tränar ju, klart att du kan UNNA dig en bulle". Men jag tränar ju för att jag vill ha en sund kropp, inte för att kunna proppa i mig en massa onyttigheter. Hade det bjudits på läckra bär i form av jordgubbar, hallon, björnbär eller blåbär så hade jag däremot inte tackat nej.

    Jag fasar just nu inför min egen födelsedag som snart äger rum. Jag har sagt åt dem att om det vankas tårta och liknande så är det isf för deras egen skull, för jag vill inte äta det.

  • Anonym (Maja)
    Äldre 28 Jul 22:13
    #5

    Har du provat att säga nej tack med hänvisning till att du inte tycker om fikabröd?

    Dvs utan att orsaken är hälsokopplad på något sätt? (Eller att du är proppmätt sen maten eller liknande)

  • Äldre 28 Jul 22:51
    #6
    Anonym (Hälsosam) skrev 2015-07-28 22:06:18 följande:

    Oj, detta verkar vara relativt vanligt alltså! :o

    Något jag ofta stöter på är kommentaren "jamen du tränar ju, klart att du kan UNNA dig en bulle". Men jag tränar ju för att jag vill ha en sund kropp, inte för att kunna proppa i mig en massa onyttigheter. Hade det bjudits på läckra bär i form av jordgubbar, hallon, björnbär eller blåbär så hade jag däremot inte tackat nej.

    Jag fasar just nu inför min egen födelsedag som snart äger rum. Jag har sagt åt dem att om det vankas tårta och liknande så är det isf för deras egen skull, för jag vill inte äta det.


    I sådana här fall följer jag principen: Jag väljer när jag diskuterar något eller inte, så bara för någon vill diskutera en sak med mig innebär inte det att jag börjar diskutera det.
    Kost tycker jag är ett sådant ämne. Det angår ingen annan vilken typ av mat man äter, om båda parter vill diskutera sådant är det naturligtvis inte något fel, men utgångspunkten för sådana diskussioner bör inte vara att övertala någon annan att äta det man själv äter och ifrågasätta vad någon annan äter.

    I ditt fall skulle jag göra följande. Innan du följer med till svärmodern nästa gång skull jag ringa henne och säga: Om du bjuder på fika, glass, etc kommer jag inte äta av det, är detta ett problem för dig? Även om du vet att det är det ger en sådan här frågeställning ett ansvar till den man ställer frågan då denne måste ta ställning. Säger hon att det är det kan du svara att i såfall är det bäst att jag inte följer med.
    När det gäller sambon skulle jag bara säga att i min diet ingår inte socker, du får äta vad du vill och jag kräver att du visar mig samma respekt mot mig.

    När det gäller din födelsedag skulle jag bjuda på det jag gillar och inte köpa en tårta bara för de andra gillar tårtor.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 29 Jul 01:53
    #7

    Förstår att det är svårt. Du kanske kan flytta fokuset från vikten (tänker att det kanske är lite känsligt om svärmor dessutom är lite mullig) och istället säga att du mår dåligt av socker? Att du får huvudvärk eller mår illa eller något?

  • grind
    Äldre 29 Jul 02:30
    #8

    Kan hålla med din man att det är lite löjligt om du nu inte har någon sjukdom. Vad gör det om du äter en bulle? Ta en promenad när du kommer hem.

    Människor som ska ställa krav på vad de ska bjuda på är i regel jobbiga människor. Inse att ni är världens medelpunkt.

  • Äldre 29 Jul 05:50
    #9
    grind skrev 2015-07-29 02:30:04 följande:

    Kan hålla med din man att det är lite löjligt om du nu inte har någon sjukdom. Vad gör det om du äter en bulle? Ta en promenad när du kommer hem.

    Människor som ska ställa krav på vad de ska bjuda på är i regel jobbiga människor. Inse att ni är världens medelpunkt.


     Ts ställer inte krav på vad hon ska bjudas på utan det är svärmodern och hennes sambo som ogillar att hon inte fikar hos svärmodern.

  • Påven Johann­a
    Äldre 29 Jul 06:15
    #10
    Anonym (Hälsosam) skrev 2015-07-28 22:06:18 följande:

    Oj, detta verkar vara relativt vanligt alltså! :o

    Något jag ofta stöter på är kommentaren "jamen du tränar ju, klart att du kan UNNA dig en bulle". Men jag tränar ju för att jag vill ha en sund kropp, inte för att kunna proppa i mig en massa onyttigheter. Hade det bjudits på läckra bär i form av jordgubbar, hallon, björnbär eller blåbär så hade jag däremot inte tackat nej.

    Jag fasar just nu inför min egen födelsedag som snart äger rum. Jag har sagt åt dem att om det vankas tårta och liknande så är det isf för deras egen skull, för jag vill inte äta det.


    Varför bjuder inte du när det är din födelsedag? 
Svar på tråden Hur får jag svärmor och diverse andra i min närhet att respektera mina matvanor?