• Äldre 28 Jul 22:29
    1756 visningar
    17 svar
    17
    1756

    Ni som är POSITIVA till vädret denna sommar, vad gör ni på semestern?

    Jag gillar inte regn, vind och kyla och påverkas negativt både psykisk och fysiskt av det, jag har lärt mig leva med eller hantera det under vintermånaderna och hösten men när inte ens sommaren bjuder på mycket värme känns det rätt jobbigt. Jag skulle önska att ni som är positiva till vädret denna sommar delar med er något av vad ni hittar på på era semesterdagar. Ni får gärna ha barn.
    Själv har jag två barn som är 6 och 8 år och en sambo. I år åker vi inte utomlands utan gör utflykter i Sverige. Är nyss hemkomna från en liten minisemester, hyrde en stuga precis vid vattnet med egen brygga. Tanken var att bada massor såklart. Sitta på terrassen och njuta av lugnet, solen. Gå långa promenader, uppleva naturen. Åka till närliggande städer och sitta på uteterasser, ta barnen till bad/lekland. Kan ju säga att det inte blev mycket av det.
    Så, ni som är positiva till det här sommarvädret, vad gör ni på semestern?


    Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Ni som är POSITIVA till vädret denna sommar, vad gör ni på semestern?
  • Äldre 28 Jul 23:31
    #1

    Njuter av att slippa värme.

    Mitt barn är nu så litet så jag gör inte så mycket med det. Går på promenader och sitter i gräset typ. Jag känner absolut inte att jag behöver ha någon värme eller vackert väder. Jag har nya skidor som väntar på att bli använda.

  • Anonym (Vandr­a)
    Äldre 28 Jul 23:56
    #2

    Jag gillar inte värme och sol. Så jag har faktiskt gillat den här sommaren extra mycket :). Vi har tre barn. 8, 6 och en ettåring.

    I sommar har vi varit på flera olika vandringsturer. Nu bor vi ju nära fjällvärlden så det är ju enkelt att ta sig ut över dagen. Finns det något liknande i er närhet? Googla. I sommar har jag varit på flera ställen som jag knappt visste fanns trots att jag bott här i många år.

    Vad jag älskar med vandringen är att barnen är så harmoniska och man hinner prata om allt mellan himmel och jord på vägen. Vi brukar räkna med att de orkar med åtta kilometer i kuperad/bergig terräng på en dag. (Mat efter fyra kilometer ungefär, och små vattenpauser på vägen)

    Man behöver ju bara packa med sig matsäck för en dag och sittunderlag i ryggsäcken och sen gå iväg.

    Andra saker vi gjort den här sommaren:
    - Djur och blom-lära. Alla har fått ett djur och en blomma som de ska läsa på om innan och sen har vi gått ut i skogen och alla har fått berätta om "sitt" djur och "sin" blomma. (jättebra för mig också som knappt kunde något om det vi har i närheten :) )
    - Bakat och bjudit till sommarfika. Olika dagar bakat olika kakor och bjudit barnens och våra kompisar på sommarfika.
    - Tälta på tomten (om man inte orkar ta sig iväg nånstans)
    - Krocket, boule och olika "gårdsspels"-turnering

    Ja...det är vad jag kommer på nu :)

    Tror mycket handlar om hur man klär sig. Har man riktiga och bra kläder brukar inte vädret påverka så mycket. Det som blir jobbigt är ju om man blir blöt/kall osv. Fast vi ger ju oss inte iväg om det är spöregn, men kallt och molnigt får det gärna vara.

  • Anonym (e)
    Äldre 29 Jul 00:01
    #3

    Gravid och vilar så mycket jag kan. Temperatur är perfekt just nn. Över 22 grader kommer jag svettas ihjäl.

  • Äldre 29 Jul 00:06
    #4

    Älskar att kunna vara ute utan att svettas ihjäl. Gillar ändå inte att solbada :)

    Vi hänger i olika lekparker och parklekar runt om i stan eller går på Skansen (årskort så vi gör korta besök ofta, året om). Spelar boll, går i skogen, geocaching, picknick. Vid regn hoppar vi i vattenpölar (bra regnkläder även för de vuxna i familjen) eller leker helt ensamma i lekparken. Inomhus spelar vi brädspel, målar, bakar, tv-spel (båda föräldrarna är gamers men nu börjar ungarna bli stora nog att kunna vara med på vissa spel). Går mycket på museum och liknanade utflykter.

  • Anonym (Under­bart :))
    Äldre 29 Jul 00:07
    #5

    Det här är faktiskt en av de bästa somrarna jag upplevt! Vi har rest runt hela Sverige i bil med en ettåring. Bott någon vecka på varje ställe, ingen stress, men totalt 5 stopp. Vi har gjort massor av vandringar med barnet på ryggen, klättrat i berg, fiskat, snickrat trallar och bryggor, läst böcker, gjort uppvärmda bad till barnet etc etc. En helt fantastisk sommar med andra ord. Och jag upplever den inte särskilt regnig heller, bara molnig och något sval.

  • Äldre 29 Jul 00:27
    #6

    Jag sitter mycket i hammocken och läser när det är uppehållsväder. När det regnar, så gör jag allt det där nödvändiga inomhus - just för att kunna sitta och slappa när solen skiner.
    11-åringen ritar eller sitter med surfplattan när det regnar. När det är fint, så cyklar hon med kompisarna. Och äter glass ute i hammocken.
    16-åringen ligger i hängmattan och läser när solen skiner. Annars sitter han vid datorn.

    Däremellan gör vi förstås också saker tillsammans. 11-åringen gillar fortfarande högläsning, så jag läser Narniaböckerna för henne i sommar. Jag spelar kort med 16-åringen och det kan också bli en och annan film. Storasyskonen kommer och går hela tiden beroende på jobb och väder. När de är här, så grillar vi både på grillen och över öppen eld. Lite trädgårdsskötsel när vi känner för det och andra sådana där måsten utomhus. Ja, och så tar vi kortare promenader. Gör oss ärenden till Återvinningen eller affären t ex, bara för att det är så skönt väder.

  • Ego Lovers
    Äldre 29 Jul 00:28
    #7

    Vi har varit utomlands och fått rejält med både värme, sol och bad. Tacka Gud för att det var dåligt väder hemma i Sverige så vi fått över förväntan bra valuta för pengarna.

  • Äldre 29 Jul 00:28
    #8

    Tack för era svar! Trevligt med positiva tankar även om jag har svårt att känna igen mig. Känner att så mycket av det som man kan göra vid dåligt väder på sommaren också kan göras vid andra årstider. Är nog låst vid tanken att sommaren ska vara något speciellt utöver det vanliga då den brukar vara det. Det handlar inte bara om ledighet utan aktiviteter. För någon som jag som vanligtvis trivs bäst då är det tufft att tänka att det snart mest är mörker och kyla men än lever hoppet på att vi får några varma dagar till i alla fall.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 29 Jul 00:30
    #9
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 00:28:43 följande:

    Vi har varit utomlands och fått rejält med både värme, sol och bad. Tacka Gud för att det var dåligt väder hemma i Sverige så vi fått över förväntan bra valuta för pengarna.


    Jag är avundsjuk.
    Avskyr CIO-metoder
  • Ego Lovers
    Äldre 29 Jul 00:35
    #10
    Penida skrev 2015-07-29 00:30:37 följande:
    Jag är avundsjuk.
    Avskyr CIO-metoder
    När vi kom till norra Tyskland fick jag ångest av att ha gått från 32grader på kvällen till 16 grader och ville vända om. Men tyvärr vi tig den hävla färjan till Rødby
  • Äldre 29 Jul 00:46
    #11

    Vill också skriva att jag tar till mig av det ni skriver. Mycket av det gör vi eller har gjort men då som sagt året runt och annat har jag svårt att tänka mig när det är kallt eller regnar. Jag är negativ men vill gärna vända det, tror för egen del att det finns någon problematik i grunden. Har varit hos läkare vintertid då mina fingrar samt tår svullnar upp väldigt mycket och knogarna hårdnar (trots tjocka vantar) och kliar något enormt, jag får torr hårbotten som flagnar och kliar och min hud ska vi inte tala om. De ger mig salvor men problemen kvarstår. När det är varmt mår min kropp som bäst och det är en sådan skillnad på hud och hår, allt det där är som bortblåst.


    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 29 Jul 00:47
    #12
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 00:35:56 följande:
    När vi kom till norra Tyskland fick jag ångest av att ha gått från 32grader på kvällen till 16 grader och ville vända om. Men tyvärr vi tig den hävla färjan till Rødby
    Förstår det! Var var du?
    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 29 Jul 02:44
    #13
    nokitus skrev 2015-07-28 23:31:23 följande:

    Njuter av att slippa värme.

    Mitt barn är nu så litet så jag gör inte så mycket med det. Går på promenader och sitter i gräset typ. Jag känner absolut inte att jag behöver ha någon värme eller vackert väder. Jag har nya skidor som väntar på att bli använda.


     Samma här. Förutom skidor då ;) naturen har så mycket att erbjuda, alltid. Oavsett vad det är för väder :) för oss är det tom bättre när det är svalt och molnigt, man blir inte trött lika snabbt  när man vandrar.
  • Anonym (gravi­d)
    Äldre 29 Jul 05:30
    #14

    Vi har varit på spahotell, åkt på kryssningar, bakat, haft vänner över, besökt vänner, myst inne med snacks och film. Är gravid och har en dotter på 3,5 år.

  • Anonym (Sjuks­kriven­)
    Äldre 29 Jul 06:46
    #15
    +1

    Åh, jag älskar det här vädret! Är inte så förtjust i sol & värme. Jag och hunden går långa promenader i skogen. Det är inte så många insekter framme heller, om man bortser från myggen. Jag läser, ser film, lagar mat & bakar, städar etc. 

  • jenny9­9
    Äldre 29 Jul 09:21
    #16

    Våra barn är 13 år och 8 år.De badar oavsett väder.Kollar filmer och spelar.Är hos deras vänner som har grisar,höns,hästar,hund,katter mm.Mina älskar djur.Liseberg besöker vi även om det regnar lite.Vi har grillkvällar.Vår altan har stort tak så dör sitter vi med vänner/grannar även om det regnar.Lyssnar musik,pratar o tar en öl.

  • Äldre 29 Jul 20:02
    #17
    Penida skrev 2015-07-28 22:29:12 följande:

    Jag gillar inte regn, vind och kyla och påverkas negativt både psykisk och fysiskt av det, jag har lärt mig leva med eller hantera det under vintermånaderna och hösten men när inte ens sommaren bjuder på mycket värme känns det rätt jobbigt. Jag skulle önska att ni som är positiva till vädret denna sommar delar med er något av vad ni hittar på på era semesterdagar. Ni får gärna ha barn.

    Själv har jag två barn som är 6 och 8 år och en sambo. I år åker vi inte utomlands utan gör utflykter i Sverige. Är nyss hemkomna från en liten minisemester, hyrde en stuga precis vid vattnet med egen brygga. Tanken var att bada massor såklart. Sitta på terrassen och njuta av lugnet, solen. Gå långa promenader, uppleva naturen. Åka till närliggande städer och sitta på uteterasser, ta barnen till bad/lekland. Kan ju säga att det inte blev mycket av det.

    Så, ni som är positiva till det här sommarvädret, vad gör ni på semestern?


    Jag är väl inte direkt superpositiv till den här sommaren men förra sommaren var för varm så hellre en sån här sommar än en sommar som förra året!

    Tyvärr har vi inte badat så mycket pga vädret, men vi har varit på lekland, lekparker, museum, djurparker och på gröna lund.

    Nu känner jag mig för fet och blek så har inte ens badat i äventyrsbad men ska sola lite solarium så vi kan åka och göra det med.

    Vi ska även åka iväg en natt med husvagnen och campa vid en fiskesjö.
Svar på tråden Ni som är POSITIVA till vädret denna sommar, vad gör ni på semestern?