• Anonym (Elli)
    Äldre 28 Jul 22:50
    3351 visningar
    25 svar
    25
    3351

    Förskollärarprogrammet!

    Är det någon som läst/läser till förskollärare det senaste året eller sista 3 åren?

    Jag undrar hur mycket man läser hemma?

    Ungefär hur många gånger i veckan är man på föreläsningar?

    Har man några lektioner i skolan? Ungefär hur många timmar om dagen/i veckan?

    Måste man ha laptop med sig?

    Jag vet att man inte kan svara exakt men ni får gärna tipsa mig om hur det är/var för er.

    Jag bara undrar om jag ska ha en väska med plats för laptop och en massa böcker?

    Man har ju en del annat och bära på ocksåGlad

  • Svar på tråden Förskollärarprogrammet!
  • Äldre 28 Jul 22:56
    #1

    Det beror helt på vilken skola man går på :) Jag läste på distans på Högskolan Dalarna, men det är ju en annan sak än att läsa på campus...

  • Anonym (Elli) Trådstartaren
    Äldre 28 Jul 23:07
    #2

    Jag ska läsa på pedagogen i Göteborg.

    Mest av allt undrar jag om jag behöver en stor väska, alltså måste man släpa med sig många böcker, pärmar och annat?

    Har man ofta med sig sin laptop?

    Det är mest sånt jag undrar över.Glad

  • Anonym (Annik­a)
    Äldre 29 Jul 01:51
    #3

    Jag kan kanske hjälpa dig lite, även fastän jag studerar till gymnasielärare. På mitt universitet, i Umeå, så är det nämligen så att alla lärarstudenter från förskolan till gymnasiet läser första halvåret tillsammans. Vårt första halvår handlade om kunskapsteorier, demokratiuppdraget, det heterogena klassrummet, konflikthantering o.s.v. Vi hade ungefär 4-6 föreläsningar per vecka. Varje föreläsning var cirka 3 timmar lång. Utöver det så studerade vi hemma. Ibland hade vi seminarier eller gruppdiskussioner. Sedan hade vi såklart tentor.

    Laptop gör du som du vill med. Det är superbra att ha med sig datorn om man är van att anteckna på den. Dessutom kan det vara bra att ha datorn om man vill kunna googla och kolla upp något som kanske är oklart. Själv antecknar jag alltid för hand eftersom jag minns det lättare då, så jag har bara med datorn ibland.

    Det är olika med hur mycket man behöver släpa på, men som regel så jobbar man med böckerna när man studerar själv hemma. Till lektioner eller föreläsningar brukar man kanske ha med sig 1-2 böcker ibland, men det är inga mängder man släpar på.

    Hoppas att det hjälper lite, även fastän det kanske är annorlunda på ditt universitet. Lycka till! :)

  • Anonym (Elli) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 08:34
    #4

    Ja men tack! Det sista här var ju precis vad jag ville veta. Det hjälper mig en hel del i val av väska mm.Skrattande

  • Anonym (Färdi­gplugg­ad)
    Äldre 29 Jul 09:03
    #5

    Ja, 1-2 böcker och anteckningsblock är vad jag haft med till föreläsningar och seminarier. Till grupparbeten har jag tagit med laptop också, då det ofta varit uppgifter där man ska skriva text tillsammans. Du behöver absolut ingen specialväska, se till så att den rymmer a4-storlek bara så kommer du klara allt.

  • Anonym (Silve­r)
    Äldre 29 Jul 16:59
    #6

    Också gymnasielärare, men läste första terminen gemensamt. Jag läste största delen av litteraturen på plats i biblioteket, eftersom det inte är hemlån på vissa (referensexemplaren). De med hemlån blev det alltid evighetslång kö på och att köpa allt tycker jag är onödigt dyrt. Men universitetsbibliotek är jättemysiga, satt minst lika bra där som hemma (jag läste i princip allt, inte nödvändigt för att klara kurserna, men jag ville ha bredden). Intressanta stycken jag ville använda när jag skrev hemtenta sen fotade jag med mobilkamera bara, så fanns det lättillgängligt sen. Var verkligen inte mycket släpande av böcker då.

  • Anonym (Elli) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 17:11
    #7

    Tack alla för era svar. Nu känner jag mig lite mer säkrare på vad jag ska köpa så jag inte köper onödigt stort. Funderade på en liten rullande resväska där ett tagFlört

    Hur många böcker blir det under första terminen tror ni?

  • Anonym (Färdi­gplugg­ad)
    Äldre 29 Jul 19:51
    #8

    Räkna med 3-5 viktiga böcker per delkurs (ca en delkurs per månad) och sen tillkommer artiklar och frivillig referenslitteratur som kan vara typ hur mycket som helst.

  • Anonym (Annik­a)
    Äldre 29 Jul 21:00
    #9

    Det beror helt på. På vissa kurser har vi nästan bara läst artiklar som har funnits tillgängliga på internet, på andra kurser har det varit 1-5 böcker. Men om du börjar läsa till hösten så borde du ju redan ha fått kurslitteraturlistan? 

  • Anonym (Elli) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 21:36
    #10

    I mitten av augusti står det att man kan skriva in sig. De håller på med andra sållningen eller vad man ska säga.

Svar på tråden Förskollärarprogrammet!