• adela1

    ICA kort

    Är det någon som kan svara på denna frågan...
    Min sambo fick idag låna mitt ICA kort som oxå är ett kreditkort. 
    Jag gav ut koden och sa att han skulle idag handla med det.

    När han väl hade kommit fram till kassan, klickade han i KODEN och var lite osäker på vilken knapp han skulle klicka på sedan. 
    Han frågade kassörskan om att det inte fanns kredit för att handla och han talade om att det var min sambos kort. 
    Då sa kassörskan att hon behövde MIN legitimation... Men då svarade han att kan jag inte lämna ut min egen. Då svarade hon att det måste vara din sambos legitimation annars får du inte handla på det. 
    Hon svarade också med att datorn kräver det.

    Jaha, så det fungerar inte alls svarade han då?
    Nej svarade hon! 
    Så han fick ju handla allt på hans eget kort. 

    Finns det någon lag som säger att man måste lämna ut MIN legitimation när han handlar på ICAkortet? 

    När jag själv handlat med de kortet och någon gång med kredit så har jag ALDRIG behövts att lämna legitimation... 
    Va de det att hon inte kunde reglerna eller är det någon som kan förklara för mig? 

    MVH 

  • Svar på tråden ICA kort
  • Smecker

    Det torde vara rätt uppenbart varför hon frågade om din legitimation när hon blev varse att det inte var hans kort.


    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • sportpappa

    Generellt så får du inte lämna ut koden till någon annan eller låta någon annan handla på ditt kort. Att det skulle räcka med din legitimation för att handla på ditt kort låter konstigt, men de kanske ansåg att det räckte för att handla via bud.

    Som svar på din fråga så behövs det inte legitimation för att handla på kredit i alla fall så länge det är du som gör det med ditt eget kort.

  • zZzZz

    Hon agerade helt rätt... 

    Tänk om kortet var stulet och ännu inte spärrat, hade du inte då önskat att kassapersonalen verkligen kollade leg när någon annan skulle handla på kortet... 

    Din sambo får lära sig hur det funkar så denne slipper på problemet nästa gång... :) 

  • Nonym

    Helt fel faktiskt, ska du handla på ett kreditkort och inte kan koden ska kassörskan ha DIN legitimation, även om det är någon annans kort.

    Varför?

    Jo, om du tappar din plånbok och någon oärlig människa vill använda ditt kort så skulle de ju då nästan per automatik ha din legitimation. Därför ska den som handlar visa sin egen legitimation, inte korthavarens. Då är det fullt möjligt att i efterhand spåra bedragaren, OM det nu är så att personen inte fick handla på kortet.

    /fd ICA-kassörskan

  • Anonym (...)
    Nonym skrev 2015-07-29 00:35:03 följande:

    Helt fel faktiskt, ska du handla på ett kreditkort och inte kan koden ska kassörskan ha DIN legitimation, även om det är någon annans kort.

    Varför?

    Jo, om du tappar din plånbok och någon oärlig människa vill använda ditt kort så skulle de ju då nästan per automatik ha din legitimation. Därför ska den som handlar visa sin egen legitimation, inte korthavarens. Då är det fullt möjligt att i efterhand spåra bedragaren, OM det nu är så att personen inte fick handla på kortet.

    /fd ICA-kassörskan


    Tur du är fd kassörska...
  • Nonym
    Anonym (...) skrev 2015-07-29 12:50:23 följande:

    Tur du är fd kassörska...


    Var ansvarig för kassalinjen också. Har du tappat din plånbok och en oärlig människa hittat den och fått handla och visa din legitimation, vad tror du då händer om du bestrider ett köp som är gjort och ditt personnummer har blivit registrerat i kassan?

    Du är chanslös vad gäller att få pengarna tillbaka, men om bedragaren fått visa sin legitimation kan du ju bestrida detta.

    Man får ju verkligen hoppas att DU inte jobbar som kassörska
  • adela1

    Jag tycker det ändå är märkligt eftersom att kassörskan vet inte vilket kort han hade i sin hand. Han visste koden. Men det kunde också vara så att det var hans första gång och detta kunde varit hans egna kort och frågade hur han skulle göra för att betala med knapparna. Men denna gången svarade min sambo att det var min sambos kort vilket jag tyckte att det var dumt. Annars skulle kortet gå igenom med hans uppvisade legitimation. 

    Lämna ut koden till någon annan är upp till var och än oavsett om det är en familjemedlem. Jag lämnar aldrig ut till mina vänner eller bekanta, det skulle aldrig slå min tanke hur mycket jag än litar på dem. 

  • Anonym (...)
    Nonym skrev 2015-07-29 13:23:01 följande:
    Var ansvarig för kassalinjen också. Har du tappat din plånbok och en oärlig människa hittat den och fått handla och visa din legitimation, vad tror du då händer om du bestrider ett köp som är gjort och ditt personnummer har blivit registrerat i kassan?

    Du är chanslös vad gäller att få pengarna tillbaka, men om bedragaren fått visa sin legitimation kan du ju bestrida detta.

    Man får ju verkligen hoppas att DU inte jobbar som kassörska
    Därför såna som sitter i kassan kollar ens legtimation och faktiskt KOLLAR på bilden på körkortet/idkortet och ser så personen framför en är lik bilden... dvs namn/ansikte matchar...Verkar totalt korkat och oansvarigt av en kassaperson att godkänna någon annan persons idkort mot vad som står på betalkortet... denne borde flyttas bort från kassan och sättas på golvet och plocka varor istället..

    Jag skulle aldrig jobba i butik, inte mitt yrke...
  • adela1

    Jag fattar ju att man ska lämna ut legitimation. Men tänk om det var bådas kort då, då är det ju klart. Men handlar jag på mitt vanliga VISA kort ska jag behöva visa min legitimation då, när jag handlar min mat? Om man kanske undantagsvis köper ciggaretter eller snus.
    Det låter ju helt korkat? Jag har aldrig behövt visa det om jag inte hämtat ut paket, handlat på systemet, andra mataffärer som inte finns kassörska utan (självskanning). Ska jag visa min legitimation om jag handlar med kredit på mitt ica kort på självskannings apparaten? Det har jag aldrig någonsin behövt 
    göra. 
    Hur ska kassörskan veta om det är någon annans kort du håller i? Står det på apparaten vems kort det är, fast du vet koden?


    En fråga till, är det så var 1000 kund säger apparaten att man ska behöva visa legg? 
  • Maria 434
    adela1 skrev 2015-07-28 22:56:20 följande:

    Är det någon som kan svara på denna frågan...

    Min sambo fick idag låna mitt ICA kort som oxå är ett kreditkort. 

    Jag gav ut koden och sa att han skulle idag handla med det.

    När han väl hade kommit fram till kassan, klickade han i KODEN och var lite osäker på vilken knapp han skulle klicka på sedan. 

    Han frågade kassörskan om att det inte fanns kredit för att handla och han talade om att det var min sambos kort. 

    Då sa kassörskan att hon behövde MIN legitimation... Men då svarade han att kan jag inte lämna ut min egen. Då svarade hon att det måste vara din sambos legitimation annars får du inte handla på det. 

    Hon svarade också med att datorn kräver det.

    Jaha, så det fungerar inte alls svarade han då?

    Nej svarade hon! 

    Så han fick ju handla allt på hans eget kort. 

    Finns det någon lag som säger att man måste lämna ut MIN legitimation när han handlar på ICAkortet? 

    När jag själv handlat med de kortet och någon gång med kredit så har jag ALDRIG behövts att lämna legitimation... 

    Va de det att hon inte kunde reglerna eller är det någon som kan förklara för mig? 

    MVH 


    Men jösses, det är väl självklart att han inte kan handla på ditt kort när han tom erkänner att det inte är hans kort. Vad trodde du? Fritt fram för alla att handla på andras kort?
  • Anonym (IKEA)

    Jag tror det handlade om att hon behövde din legitimation (ditt personnummer) för att kolla upp den där kredit-frågan. Hade det bara varit själva kortköpet (och online-kontakten med banken fungerar som den ska) så hade det inte behövts någon legitimation alls.

    Men är det så att det inte fungerar med koden så är det i allmänhet alltid DIN legitimation PLUS (bevittnad) fullmakt som din sambo behöver för att få handla på ditt kort.

  • adela1

    Men om du stoppar in ditt ICA kort när du betalar, ser man inte texten vems kort det är utan texten på kortet är vänd mot dig som betalar. Inte finns det bild på vems kortet är. 
    Det står väl inte på deras skärm vems kort det gäller? 
    Vem som helst kan ju knappa in en kod och betala. Gäller ju även vanliga Mastercard. Inte behöver du visa upp legg då. Om det inte gäller cigg eller snus.

    Men om fråga efter min legitimation för att min sambo sa att det var min sambos kort var ju bara dumt att säga till kassörskan och väldigt konstigt än då hon kollade ju inte ens på ICA kortet vems det var.

    Vem som helst kan ju fråga hur man ska göra när man betalar med kredit om det var ens första gång att betala med kredit. 
    Jag fick aldrig visa mitt legg när jag frågade kassörskan första gången hur jag skulle göra, det kunde också vara en tjuv som också stulit ett kort med kod.

  • Anonym (Nia)

    Mig veterligt är det inte ok att handla på annans kort. Även om jag visar en annan persons ID så är det uppenbarligen inte jag på ID-kortet och jag kan ju ha tillskansat mig dessa båda kort otillbörligt (stulit dem tex.).

    Däremot i de fall det är ok för ett "bud" att lösa ut en försändelse eller liknande så står det ju utskrivet på avin att ett bud ska ta med sig både sin egen och mottagarens ID.

    Men att köpa på kredit är en helt annan sak, din partner borde aldrig ha fått låna ditt kort överhuvudtaget! Det är personligt.

  • Nonym

    Jag har jobbat i kassa på just ICA i nästan tio år, självklart får man låna ut sitt kort till vem man vill, det är just därför man alltid ska ha den personens legitimation som FYSISKT befinner sig i butiken. När man tar betalt av någon som inte kan/har kod till sitt kort så registrerar man personnummer i datorn/på kvittot, då går det i efterhand att spåra och fälla den personen, OM den begått ett brott.

    Varför kassörskan ska ha kortinnehavarens legitimation är iaf för mig ett mysterium.

Svar på tråden ICA kort