• Kobia

    "Fröken som är en kille"?

    Det gäller fritids eller dagis när barnen inte kan namnen på alla, vad ska de kallas?

  • Svar på tråden "Fröken som är en kille"?
  • Drottningen70

    Jag kallar dom "fröken"

    Lite märkligt blir det ju, men det sitter i ryggmärgen..

  • Nayaa

    Varför skulle dom inte vara fröken? Det är ju inte ens ett könat ord. Då måste du ha seriösa problem med ord som brandman.

    Annars brukar ju folk som jobbar med barn kallas pedagoger.

  • Lemt77

    Ja pedagoger kallas vi men barnen säger "fröken" och så även till manlig fröken. :)

  • Kobia
    Drottningen70 skrev 2015-07-28 23:22:53 följande:
    Jag kallar dom "fröken"
    Lite märkligt blir det ju, men det sitter i ryggmärgen..
    Fröken är en ogift kvinna.
  • Kobia
    Nayaa skrev 2015-07-28 23:32:34 följande:
    Varför skulle dom inte vara fröken? Det är ju inte ens ett könat ord. Då måste du ha seriösa problem med ord som brandman.

    Annars brukar ju folk som jobbar med barn kallas pedagoger.
    Ja sa just det hemma men barnen säger inte min pedagog, dessutom är en del pedagoger och andra är barnskötare.

    Fröken är en ogift kvinna, fru är gift.

    Förr sa man fröken om lärarinna och lärare om mannen sedan.

    Det heter kvinnlig brandman.

    Jag har inga problem, jag lär mig vad dom heter, det är barnen som blir förvirrade med "fröken som är en kille".
  • Kobia
    Lemt77 skrev 2015-07-28 23:39:03 följande:
    Ja pedagoger kallas vi men barnen säger "fröken" och så även till manlig fröken. :)
    Barnskötare låter neutralt och mer manligt, men Barnsköterska jobbar med sjukvård.
  • Kim Possible

    Min man är f d barnskötare, och blev ibland kallad fröken. Inget som störde honom, men han brukade säga att han föredrog att kallas vid förnamn. Det gjorde de flesta av både barnen och föräldrarna också.

    Mina barn har nog alltid kallat sina pedagoger vid namn. Vi föräldrar har gjort likadant när vi pratat om förskolan och de som jobbar där, pratat om pedagogerna som individer och nämnt de med namn. 

  • Kobia
    Kim Possible skrev 2015-07-29 00:26:34 följande:
    Min man är f d barnskötare, och blev ibland kallad fröken. Inget som störde honom, men han brukade säga att han föredrog att kallas vid förnamn. Det gjorde de flesta av både barnen och föräldrarna också.

    Mina barn har nog alltid kallat sina pedagoger vid namn. Vi föräldrar har gjort likadant när vi pratat om förskolan och de som jobbar där, pratat om pedagogerna som individer och nämnt de med namn. 
    Det händer nu när de får byta till annan avd. pga semestrar och nya kommer in, även vikarier i klassen.
  • Syndrom
    Kobia skrev 2015-07-29 00:10:21 följande:
    Ja sa just det hemma men barnen säger inte min pedagog, dessutom är en del pedagoger och andra är barnskötare.

    Fröken är en ogift kvinna, fru är gift.

    Förr sa man fröken om lärarinna och lärare om mannen sedan.

    Det heter kvinnlig brandman.

    Jag har inga problem, jag lär mig vad dom heter, det är barnen som blir förvirrade med "fröken som är en kille".
    Du menar att det står "Kvinnlig brandman" på anställningsbeviset?
  • Sockervaddspinnen

    Vi säger alltid "pedagog". Då blir det istället fel om det "bara" är en barnskötare. Men vi säger pedagog ändå.

Svar på tråden "Fröken som är en kille"?