• Dumboo
    Äldre 29 Jul 02:11
    1115 visningar
    9 svar
    9
    1115

    eviga frågan, snabba cash utan jobb?

    Hej jag undrar om det finns något smart sätt och tjäna pengar ( UTAN kunna jobba) Ja nu behöver jag  inte få dumma svar.. Tyvärr är jag rätt sjuk så kan inte söka jobb eller extra jobb. Men är ensamstående och får extremt lite ut och eventuellt kommer bli förtids pensionerad  :' ( endast 24 år) . Och har skulder och drömmar ändå fast jag är sjuk. 

    Jag tänker kanske ngt smart sätt som kanske funkat, typ som jobb eller annat sättt. Ja låter ju som jag drömmer. Men alla tips är hjärtligt mottgna

  • Svar på tråden eviga frågan, snabba cash utan jobb?
  • Äldre 29 Jul 03:37
    #1

    Till nästa år, har du möjlighet att odla grönsaker eller jordgubbar och sälja på torget eller nånstans liknande? Odla upp tomatplantor och örter från frön i vårvinter och sälj till sommaren?

  • Äldre 29 Jul 04:11
    #2
    Tow2Mater skrev 2015-07-29 03:37:06 följande:

    Till nästa år, har du möjlighet att odla grönsaker eller jordgubbar och sälja på torget eller nånstans liknande? Odla upp tomatplantor och örter från frön i vårvinter och sälj till sommaren?


    Om hon klarar det har hon arbetsförmåga och kan inte få sjukersättning. Sjukersättning har att göra med om man kan försörja sig själv genom arbete. Det går såklart att arbetspröva men då måste man ha Försäkringskassans godkännande.

    Ts om du inte kan försörja dig är det bara soc som kan hjälpa och man får inte bidrag till skulder som du säkert vet.
  • Äldre 29 Jul 04:32
    #3
    annasv1980 skrev 2015-07-29 04:11:47 följande:
    Om hon klarar det har hon arbetsförmåga och kan inte få sjukersättning.
    Som debatterats i andra trådar kan kan knappast jobba om man en dag klarar t ex fem timmar men en annan bara två och en tredje dag inget alls. Odla kan man t ex göra de dagar man klarar av det.
  • Äldre 29 Jul 06:35
    #4

    Var hund- eller kattvakt!

  • Äldre 29 Jul 07:01
    #5
    Tow2Mater skrev 2015-07-29 04:32:10 följande:

    Som debatterats i andra trådar kan kan knappast jobba om man en dag klarar t ex fem timmar men en annan bara två och en tredje dag inget alls. Odla kan man t ex göra de dagar man klarar av det.


    Jag lovar dig att Försäkringskassan och även domstolar inte ser det på det sättet. I så fall får man låta bli att söka sjukersättning och öppna eget företag där man kan arbeta hur man vill. Sedan kan man givetvis söka sjukersättning på en lägre nivå än heltid men för att jobba sådär oregelbundet krävs även läkarintyg som visar att det är medicinskt motiverat att förlägga arbetstiden på det sättet. Säger detta i all välmening för ett återkrav på utbetald ersättning är säkert inte roligt..
  • Äldre 30 Jul 17:47
    #6

    Har du hållit på med nån sport innan du blev sjuk, isåfall kanske kan du ställa upp som domare inom typ Korpen, tror de får en liten peng per gång.

  • Äldre 12 Aug 13:26
    #8

    Plocka blåbär och sälj.

  • Äldre 12 Aug 13:41
    #9

    Sälj prylar via fb-grupper, överklaga och kräv en ny bedömning på hur mycket sjukersättning du har rätt till, ansök om bostadsbidrag, kolla om du har rätt till livränta, kolla om du kan få rekvisitioner från soc, ansök om att få en godman som kan hjälpa dig

Svar på tråden eviga frågan, snabba cash utan jobb?