• Anonym (Orolig)

    Mitt barn kunde varit med på tv!

    Har ni sett the middle? Pojken alla skrattar åt som säger ett ord och sedan upprepar det för sig själv. Så har min dotter börjat göra. Hon säger en mening och sedan viskar den helt creepy. Är det fel på henne eller varför gör hon så? Har aldrig sett det innan den serien. Snälla säg att någon annan varit med om samma!

  • Svar på tråden Mitt barn kunde varit med på tv!
  • smulpaj01
    Tines skrev 2015-07-29 10:14:48 följande:

    Har hon sett serien och kanske tycker det är en kul sak?

    Ålder på henne?



    Exakt, så gjorde nämligen min son efter att ha sett pojken i den serien. Drömmer
  • Anonym (Orolig)

    5 snart 6 och har aldrig sett serien. Jag har knappt sett serien och verkligen inte de senare åren. Annars hade det varit en bra förklaring

  • Långbenopluto
    Anonym (Orolig) skrev 2015-07-29 12:42:00 följande:

    5 snart 6 och har aldrig sett serien. Jag har knappt sett serien och verkligen inte de senare åren. Annars hade det varit en bra förklaring


    Fråga på hennes förskola om hon gör likadant där. hur länge har det pågått?
  • Anonym (Orolig)
    Tines skrev 2015-07-29 20:00:38 följande:

    Fråga på hennes förskola om hon gör likadant där. hur länge har det pågått?


    I två veckor. Och hon har haft sommarlov i 7 nu ...
  • Långbenopluto
    Anonym (Orolig) skrev 2015-07-29 20:50:05 följande:
    I två veckor. Och hon har haft sommarlov i 7 nu ...
    Ok, jag tycker du kan avvakta och låta henne hållas. Om du uppmärksammar det så kan du förstärka beteendet.

    Avvakta sedan tills hon börjar förskolan igen och se om det fortsätter, om det gör det så ska du kontakta BVC.
  • Velouria

    Vad intressant det här lät. Jag förstår ingenting av problemet och vad det kan betyda om ett barn upprepar ett ord. Kan ni förklara för mig?


    Good thoughts-Good words-Good deeds
  • toniochjulia

    Det är säkert ingenting! Och alla kan ha noj-grejer dem gör, men om det inte upphör efter några månader hade jag om det varit mitt barn, utrett henne. Jag har jobbat länge med barn, speciellt med lättare (och svårare) diagnoser och det är vanligt att de med autistiska drag gör så. Googla 'autistiska drag' och se om du känner igen andra saker. Men det är säkert inget, det de flesta inte vet är att vi flesta gör lite 'autistiska' saker. Jag själv kan tex upprepa ett ord i huvudet efter att jag sagt det och jag har inga autistiska drag. Diagnosen kan vara väldigt mild så att det inte påverkar ens liv egentligen, jag har jobbat med en 6 årig pojke med autistiska drag och ingen som inte känner till att han har den diagnosen skulle ens ana det. Men googla och slutar barnet barnet inte efter ett tag så kan man göra en utredning, antagligen är det inget men då vet du det iaf. Lycka till!

  • smulpaj01
    Velouria skrev 2015-07-30 12:39:38 följande:

    Vad intressant det här lät. Jag förstår ingenting av problemet och vad det kan betyda om ett barn upprepar ett ord. Kan ni förklara för mig?



    Titta på serien så kommer du förstå vad ts menar.

    http://www.kanal5play.se/program/260093

    Precis som ts beskriver så är pojken rätt creepy. så jag bad min egen son sluta ta efter beteendet!
  • äldreochklokare

    när jag var i den åldern kunde jag också "viska" för mig själv. Det kunde vara en del i en lek (jag lekte mycket ensam, bodde på landet och fanns inga jämnåriga kompisar just då) eller så var det röster på mina gosedjur.

    Jag gick hos dagmamma och jag minns speciellt en gång när jag satt och "viskade", upprepade ett visst ord som jag i den åldern tyckte var spännande men jag vågade väl inte riktigt säga det högt helt enkelt, så då viskade jag, flera gånger. Tills jag insåg att hon tittade på mig, då tänkte jag det bara sen Glad

    Jag tycker inte det du beskrivit är grund till nån oro än så länge. Låt henne hållas, det är troligen en fas av något slag

  • Velouria

    Ookeeeej...That's...weird...

    Men men, barn kan få för sig rätt mycket.


    Good thoughts-Good words-Good deeds
  • Vuxenpoängen

    I den åldern upprepade jag viskande både vad jag själv sa och ibland vad andra sa. Gjorde det för att fundera reflektera och känna på orden. Det blev folk av mig ändå, även om ett par kompisar och min bror höll på att strypa mig ett tag!!!

    Idag har jag slutat viska, men upprepar saker i huvudet ibland när jag funderar över vad som sagts.

  • Anonym (2015)

    Sitter hon vid dator/padda/internetuppkopplad mobil?

  • PetulaK

    Så gör min son också. Han är fem.

    Ingen fara TS. Har med språket att göra. De upprepar ord eller smakar på språket. Lär sig.

  • BeanBag

    Viskningseko är inte speciellt ovanligt i den åldern. Barnen i den åldern utvecklar sitt språk hela tiden och smakar på orden, vissa i huvudet och vissa som ett viskningseko och andra säger orden högt flera gånger. Inget att oroa sig över

    /Förskollärare

Svar på tråden Mitt barn kunde varit med på tv!