• Anonym (Arbetslös gravid)

    Extrajobb innan förlossning och föräldrapenning

    Hej!

    Jag är gravid i v.22 (21+6) och är just nu arbetslös. Som jag har förstått det så kommer min föräldrapenning räknas på det jobb som jag hade senast, ett vikariat på 90 % som varade aug-14 till juni-15. Dock så söker jag jobb nu och även jobb där jag kan hoppa in extra vid behov. Om det nu blir så att jag får ett jobb där jag blir inringd vid behov, hur påverkas min föräldrapenning då? Räknas den då på min extrainkomst eller räknas den på min förra längre anställning?

    Jag är inskriven på Arbetsförmedlingen och har jobbat som personlig/elevassistent, söker därför jobb inom det området, men det kräver ju en del tunga lyft osv. Är jag berättigad till graviditetspenning då även om jag är arbetslös eller är det bara när man har en fast anställning?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Extrajobb innan förlossning och föräldrapenning
  • Försäkringskassan

    Hej.


     


    Om du får ett arbete där du hoppar in vid behov så påverkas inte din föräldrapenning så länge som du är inskriven hos arbetsförmedlingen för den tid som du inte arbetar.


     


    Graviditetspenning är pengar du kan få om du har ett fysiskt ansträngande arbete eller risker i arbetsmiljön som gör att du inte kan arbeta när du är gravid. När du är arbetssökande så är du inte berättigad till graviditetspenning.


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

  • Anonym (Arbetslös gravid)

    Om jag skulle få ett vikariat på 75% från 15 augusti och jobba fram till 2 veckor innan förlossningen, räknas då föräldrapenningen på mitt längre vikariat jag hade först eller räknas den på det vikariat jag hade senast?

    Mvh

  • Försäkringskassan

    Hej
    Det finns många regler vid SGI (sjukpenninggrundande inkomst) och föräldrapenning. Bl a finns det en regel som sager; om du går ner i arbetstid när det är 6 månader kvar innan beräknad födsel så är du inne i ett SGI skydd. Det då under förutsättning att du dessförinnan har haft ett stadigvarande arbete på minst 6 månader.
    Har man inte haft ett stadigvarande arbete på minst 6 månader behöver man däremot se till att man är skyddad hela tiden. Det kan exempelvis vara genom att stå till arbetsmarknadens förfogande i samma omfattning som du har en fastställd SGI på.

    Ring gärna till Kundcenter på telefon 0771 524 524 för närmare information.

    Hälsningar
    Robin, handläggare

Svar på tråden Extrajobb innan förlossning och föräldrapenning