• liten2014

    50% sjukskriven och timanställd? Hjälp mig!

    Nu under sommaren skulle jag har arbetat i en butik, fått ett schema med tider jag skulle jobbat. Schemat går ut den 7/8. Jag blev sjukskriven i början av detta jobb till 100% pga depression. Har ansökt till försäkringskassan.

    Nu efter den 7/8 ska jag arbeta inom vikariepoolen. Men är fortsatt sjukskriven till 50%. Jag blir ju bokad allt ifrån 1 dag innan till 1 vecka innan själva arbetspasset. Hur ska jag lägga upp tiden? Hur mycket ska jag jobba varje dag om,jag är sjukskriven till 50%? Förvirrad :(

  • Svar på tråden 50% sjukskriven och timanställd? Hjälp mig!
  • Nonym

    I snitt 20 timmar per vecka på en två-veckors period tror jag man brukar räkna?

  • Giovanna

    Du får inte jobba mer än 50% per dag, alltså 4 timmar.

  • liten2014

    Fattar fortfarande inte. Om jag t.ex blir bokad 3 dagar av 5. Vad händer om jag inte blir bokad 5/5 dagar då?

  • Giovanna
    liten2014 skrev 2015-07-29 13:57:09 följande:

    Fattar fortfarande inte. Om jag t.ex blir bokad 3 dagar av 5. Vad händer om jag inte blir bokad 5/5 dagar då?


    Du får fortfarande inte jobba mer än 50% under en dag. Du kan tex. inte jobba två heldagar och vara ledig tre. Ett löjligt stelt system som tyvärr kan var svårt att följa på arbetsplatsen.
  • Giovanna

    Du måste prata med din arbetsgivare så att du inte blir bokad på mer än 4 timmar per dag. Blir du ändå det får du helt enkelt tacka nej. På många arbetsplatser funkar det inte att styra över schemaläggningen på det viset, jag vet. Då har du att välja på att söka nytt jobb eller låta bli att vara sjukskriven.

  • liten2014

    Jag bokar in de dagar jag kan/ är tillgänglig... Ut efter det skickar dom förfrågningar

  • liten2014

    Så om jag fattat det rätt så ska jag jobba 4h om dagen i 5 dagar?

  • Giovanna

    Då hoppas jag din arbetsgivare är okej med att du bara jobbar 4 timmar per dag.

  • Giovanna
    liten2014 skrev 2015-07-29 22:56:13 följande:

    Så om jag fattat det rätt så ska jag jobba 4h om dagen i 5 dagar?


    Ja, det är vad du kan jobba som max.
  • Nina05

    Nej, det där med att du bara kan jobba 50% av ett arbetspass per dag stämmer inte. Det gäller om du har en tillsvidareanställning som du är sjukskriven ifrån. Du får jobba heldagar så länge du inte överskriver 50% per månad när du är timanställd.

    Jag har varit sjukskriven i 6 år och började jobba via vikariepoolen för tre månader sedan. Jag får jobba heldagar, men inte mer än 50% per månad. Jag kan alltså jobba 6 dagar ena veckan och 1 nästa. Huvudsaken är att jag inte överskriver 50% per månad.

    Det bästa är att du tar kontakt med din handläggare på FK så får du bra info.

  • Gladskit

    Jag tycker också att du ska ta kontakt med FK för att veta helt säkert så att du inte gör något fel enligt deras reglemente (och blir utan ersättning).
    Exakt hur tiden ska fördelas när man är sjukskriven beror ju också på läkarens ordination och vad det handlar om för sjukdom; ibland kan det vara bra att koncentrera tiden på arbetsplatsen och jobba 2 hela dagar och en halv, ibland kan det vara bättre att jobba 5 halva dagar per vecka.

Svar på tråden 50% sjukskriven och timanställd? Hjälp mig!